Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens om mee te starten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke lens om mee te starten

    Hallo,

    Ik ga binnenkort waarschijnlijk een Canon 7D kopen en twijfel over welke lens ik erbij neem. Ik wil het toestel allround gaan gebruiken, portret, glamour, natuur en af en toe sportfotografie.
    Bij het toestel wil ik alleen nog maar lenzen kopen die ook geschikt zijn voor FF.

    Mijn idee was om te starten met een goede zoomlens van ongeveer 16-135mm en later een hele goede lens te kopen met een vast brandpunt voor de portret en glamourfotografie. Maar de portemonnee is natuurlijk niet bomvol en ik wil het toestel eerst leren kennen met één lens.
    Omdat hij later ook op een FF moet kunnen wil ik natuurlijk wel een kwalitatief goed stukje glaswerk hebben.
    Welke lens adviseren jullie mij.

  • #2
    Re: welke lens om mee te starten

    24-105L + 100-400L of 17-40L met een 70-200L F4
    Update: Die 100-400 en 70-200 is misschien iets te duur al meteen. Maar als je perse een lens wil die ook op FF past. Dan zou ik gaan voor die 17-40.
    Last edited by Rogier; 22 oktober 2009, 22:13.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: welke lens om mee te starten

      Omdat hij later ook op een FF moet kunnen wil ik natuurlijk wel een kwalitatief goed stukje glaswerk hebben
      Net of een 7D geen "goed stukje glaswerk" zal nodig hebben

      Ik kan er echt niet inkomen dat een crop wordt beschouwd als voorportaal tot FF
      Een crop is goed voor 95% van de "amateur"-behoeften, tenzij je zeer specifieke eisen hebt bieden de huidige cameras en EF-S lenzen veel waar voor hun geld

      De 7D lijkt me eerder een camera voor wie al wat ervaring heeft en een behoorlijk stel lenzen, als instap kan het misschien een teleurstelling worden

      Als je geldbuidel niet bomvol is - dwz dat je er niet direct 5000 EUR kan tegenaan gooien (wat ik niet direct een goed idee vind, stap voor stap geeft je meer plezier) -
      zou ik beginnen met een (tweedehands) 40 of 50D, of een 500D als je video wil, voor het verschil heb je al een goede lens
      Je zal jaartje of 2 zoet zijn, en tegen dat je alle toeters en bellen van de 7D nodig hebt is er een 8D of 9D

      Maar als je toch ongelukkig gaat zijn zolang je geen FF hebt begin dan ineens met een 5D

      Comment


      • #4
        Re: welke lens om mee te starten

        Ik weet niet wat uw budget is, maar volgende zijn mogelijk:

        Canon EF 24-105 F4 IS => +/- 850 € + koop je een 2dehands 18-55 EFS erbij om "wide" te kunnen gaan. (60 € ofzo)

        of

        Canon EF 24-70 F2.8 => +/- 1000 € .. en dan heb je direct F2.8 wat je bij sportfotografie wel eens nodig kan hebben.
        Imagination is more important than knowledge...
        http://www.kiekje.be

        Comment


        • #5
          Re: welke lens om mee te starten

          Oorspronkelijk geplaatst door seminifeer Bekijk bericht
          Hallo,

          Ik ga binnenkort waarschijnlijk een Canon 7D kopen en twijfel over welke lens ik erbij neem. Ik wil het toestel allround gaan gebruiken, portret, glamour, natuur en af en toe sportfotografie.
          Bij het toestel wil ik alleen nog maar lenzen kopen die ook geschikt zijn voor FF.

          Mijn idee was om te starten met een goede zoomlens van ongeveer 16-135mm en later een hele goede lens te kopen met een vast brandpunt voor de portret en glamourfotografie. Maar de portemonnee is natuurlijk niet bomvol en ik wil het toestel eerst leren kennen met één lens.
          Omdat hij later ook op een FF moet kunnen wil ik natuurlijk wel een kwalitatief goed stukje glaswerk hebben.
          Welke lens adviseren jullie mij.
          je hebt nogal vreemde verlangens...
          je hebt nog geen DSLR, je weet zeker dat je later FF gaat en toch ga je voor een 7D...

          Waarom wil je per sé FF gaan? Wat zijn daar de voordelen dan van in jouw ogen? waarom zou je nu met de 7D enkel FF lenzen kopen, de 7D terug verkopen en lenzen houden? Het zijn wel juist de lenzen die beter hun waarde behouden, en dus ook interessanter zijn om door te verkopen... een body gaat net zijn waarde verliezen

          ik heb zo het gedacht dat je die beslissingen niet echt gegrond maakt, en enkel op grond van vooroordelen over FF en crop (en FF en crop lenzen)
          ik zou alleszins die beslissing nog eens grondig herzien en je zeker goed informeren. daarvoor ben je hier op de juiste plek
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: welke lens om mee te starten

            Vergeef me als ik af en toe domme vragen stel. Mijn fotografiekennis komt nog uit het analoge tijdperk toen ik met mijn nikon F90 af en toe een workshopje deed of met vragen hoe ik iets kon bereiken naar de fotohandel ging. Helaas zijn er steeds minder fotozaken die gerund worden door fotofreaks waardoor je dan veel kilometertjes moet rijden. Ik heb diverse fora bekeken en vond dat op deze website de leukste sfeer heerst.

            Een dezer dagen wil ik dus een camera kopen, flitser én een goedkope flitsset met monoblocks.
            Bij de camera twijfelde ik tussen de Canon 7D, de 5DmarkII en de Nikon D700.
            Zelf heb ik geen ervaring met digitale slr's. Na mijn Nikon F90 heb in een digitale compact gehad waarmee ik overigens wel foto's schoot op de handmatige instellingen.
            Ik heb dus geen ervaring in het verschil in crop of ff camera's.

            Omdat ik wel wat geld te besteden heb én een manneke ben die erg zuinig op zijn spullen is wil ik graag een body hebben die me over 5 jaar nog niet verveeld. Het kan zijn dat ik er dan nog wat bijgekocht heb maar daar ga ik nu even niet van uit.

            In de keuze's van mij staan 2 ff camera's en één cropcamera. Helaas heb ik van de 7D nog nergens een uitgebreide review gelezen maar als ik de specs en de previews mag gelezen moet het een behoorlijk allround toestel zijn waar ik mijn tanden op stuk kan bijten.
            De ff camera's bekijk ik eigenlijk vanwege het pixelverhaal. Ik hou van erg grote vergrotingen bijvoorbeeld 80x80cm en ga er vanuit dat ik dan aardig wat pixeltjes nodig heb om een vergroting te maken die op 50cm afstand er ook nog netjes uitziet.
            De 7D heeft al die pixeltjes maar ik weet ook wel dat die op een kleinere sensor gepropt zitten. De Nikon, waar ik door mijn verleden een klein beetje hang naar had valt af doordat die maar 12 Mp heeft. Het lijkt me een supercamera, maar ik zit een beetje met die vergrotingen.

            Dan blijven de 2 Canons over. Omdat ik hem ook een beetje voor sportfotografie wil gebruiken dacht ik aan de 7D. Die is ook goedkoper waardoor ik geld overhoudt om aan nog beter glas te kunnen besteden. Ook zit er een popup flitser op, die handig is als ik de camera gewoon zonder specifieke doelstelling mee op pad neem en ik een invulflitsje wil maken. Dan hoef ik geen grote flitser mee te nemen.

            Voor het studiowerk zal een 5D wel geweldig zijn. Omdat ik maar één camera koop zoek ik wel een allround toestel. Ik vraag me echter af of ik het verschil in kwaliteit van een vergroting van een 5D en een 7D ga zien.
            (pfff vroeger was het makkelijker, hele goede lenzen kopen en voor een bepaald filmptype kiezen. Een film met een ander karakter kiezen is makkelijker als een andere body)

            Daarom dacht ik aan een 7D. Die is goedkoper. Als ik daar hele goed lenzen bij koop kan ik die later ook gebruiken voor een ff camera die dan meer binnen bij gecontroleerde lichtomstandigheden gebruikt kan worden.

            Een lens van ongeveer 16-135mm is een leuk bereik die ik in de meest voorkomende omstandigheden kan gebruiken en er dus standaard op kan laten zitten. Met mijn analoge Nikon had ik 3 lenzen en was mijn grootste bereik 200mm en ik heb daar altijd genoeg aan gehad.

            Als ik onzin praat moet je het ook gewoon zeggen. Ik wordt liever gecorrigeerd vóórdat ik mijn geld uit ga geven dan als ik de spullen al aangeschaft heb.

            Comment


            • #7
              Re: welke lens om mee te starten

              je kan zelfs met een 6megapix schitterende vergrotingen maken tot een A0 formaat
              hoe denk je dat ze een paar jaar geleden vergrotingen maakte?toen was er geen enkel toestel dat meer dan 10mpix had
              ik zie niet in waarom dat je met een D700 geen vergrotingen kan maken van 80x80cm

              Comment


              • #8
                Re: welke lens om mee te starten

                In feite is elke lens goed om mee te starten, zolang er maar een L achter staat.
                Zoomen doe je met je voeten...
                Canon 7D + gLas + Flitserke + afstandsbediening + Rugzakske + allerlei....

                Comment


                • #9
                  Re: welke lens om mee te starten

                  Oorspronkelijk geplaatst door AlainC Bekijk bericht
                  In feite is elke lens goed om mee te starten, zolang er maar een L achter staat.
                  Zoomen doe je met je voeten...
                  correctie
                  elke lens is maar goed als het eentje is voor of van Nikon is

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke lens om mee te starten

                    Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
                    correctie
                    elke lens is maar goed als het eentje is voor of van Nikon is
                    klopt: kijk maar eens hier.

                    een paar van mijn foto's van de schitterende wereldbekerwedstrijd mountainbike in Houffalize

                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke lens om mee te starten

                      Oorspronkelijk geplaatst door AlainC Bekijk bericht
                      In feite is elke lens goed om mee te starten, zolang er maar een L achter staat.
                      Zoomen doe je met je voeten...
                      Ja maar zo kort kom je altijd niet en zeker niet op sport evenementen....
                      Racing Pics
                      Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke lens om mee te starten

                        Oorspronkelijk geplaatst door seminifeer Bekijk bericht

                        1-Omdat ik wel wat geld te besteden heb én een manneke ben die erg zuinig op zijn spullen is wil ik graag een body hebben die me over 5 jaar nog niet verveelT. Het kan zijn dat ik er dan nog wat bijgekocht heb maar daar ga ik nu even niet van uit.
                        2-De Nikon, waar ik door mijn verleden een klein beetje hang naar had valt af doordat die maar 12 Mp heeft. Het lijkt me een supercamera, maar ik zit een beetje met die vergrotingen.

                        Als ik onzin praat moet je het ook gewoon zeggen. Ik wordt liever gecorrigeerd vóórdat ik mijn geld uit ga geven dan als ik de spullen al aangeschaft heb.
                        ik ga er maar eens een paar kanttekeningen bij plaatsen:
                        1-Camera's vervelen heel snel, het zijn geen X-boxen maar stukken gereedschap.
                        Over 5 jaar is de 7D hopeloos verouderd en over 1,5 jaar (als de 8D uitkomt) is geen fatsoenlijke foto meer mee te maken....
                        2- 12 of 18MP gaan het verschil niet maken , tenzijn je gewoon meteen de allerbeste objectieven erbij neemt, waarbij een 12MP FF MINDER hoge eisen stelt aan de optiek
                        stelt, het netto resultaat zou met de D70 en doorsnee optiek wel eens gelijk of beter kunnen zijn dan met een 7D.
                        Hang het niet teveel aan de pixels op , dat is een typisch beginnersitem

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke lens om mee te starten

                          Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
                          je kan zelfs met een 6megapix schitterende vergrotingen maken tot een A0 formaat
                          hoe denk je dat ze een paar jaar geleden vergrotingen maakte?toen was er geen enkel toestel dat meer dan 10mpix had
                          ik zie niet in waarom dat je met een D700 geen vergrotingen kan maken van 80x80cm
                          Tuurlijk kan je met een D700 vergrotingen maken. Maar met vergrotingen is het altijd de vraag van welke afstand je hem bekijkt. Ik ben niet zo deskundig als jullie, maar het is toch theoretisch zo dat meer pixels bij hele grote vergrotingen in het voordeel zijn? Waarom is Nikon bij de D3X van zijn 12Mp strategie afgeweken?

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke lens om mee te starten

                            Oorspronkelijk geplaatst door seminifeer Bekijk bericht
                            Bij het toestel wil ik alleen nog maar lenzen kopen die ook geschikt zijn voor FF.

                            Mijn idee was om te starten met een goede zoomlens van ongeveer 16-135mm en later .
                            2 Onverenigbare zaken, een goede superzoom voor FF bestaat maar die start op 28mm en kost waarschijnlijk iets meer dan je budget....


                            Een FF kan starten op 24 mm en haalt dan lang de 135 niet
                            Er is een 17-40, maar die haalt de 135 ook niet echt.

                            Over lichtsterkte ga ik het maar niet hebben.....

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke lens om mee te starten

                              Oorspronkelijk geplaatst door seminifeer Bekijk bericht
                              Hallo,

                              Ik ga binnenkort waarschijnlijk een Canon 7D kopen en twijfel over welke lens ik erbij neem. Ik wil het toestel allround gaan gebruiken, portret, glamour, natuur en af en toe sportfotografie.
                              Bij het toestel wil ik alleen nog maar lenzen kopen die ook geschikt zijn voor FF.
                              Voor jouw doeleinden lijkt me een 70-200 mm het meest geschikt als eerste aankoop. Je hebt dan ook nog een ruime keuze: F/4 met en zonder IS + F/2.8 met en zonder IS. Met een krap budget kom je dan snel uit op de F/4 zonder IS, een heel goed objectief overigens al zul je je voor sport dan vaak moeten beperken tot de buitenlucht ...
                              Last edited by hapa; 23 oktober 2009, 14:43.

                              Comment

                              Working...
                              X