Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over de Canon 10-22mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje over de Canon 10-22mm

    Ik heb gisteren deze lens tweedehands gekocht.
    De zoomring gaat een tikje stroef, wat mijn inziens normaal is, maar geeft tijdens het draaien toch een meer 'plastic' geluid dan mijn andere Canon lenzen. Die hoor je praktisch niet.
    Is dit normaal?
    Verder gaat de scherpstelring ook zeer stroef. Kan dit liggen aan het feit dat de lens lang opgeborgen heeft gelegen of is dit normaal?

    Misschien iemand in de buurt van Hasselt of Heusden die dezelfde lens heeft waar ik eens mee zou kunnen vergelijken?
    Alvast bedankt voor jullie reactie(s).
    Ik heb een fotografisch geheugen... alleen het afdrukken geeft soms problemen.

  • #2
    Re: Vraagje over de Canon 10-22mm

    Is je verteld dat de lens schade heeft? Mijn inziens klinkt dat alsof het een lens is die gevallen is.
    Werkt de autofocus nog? Als die niet meer werkt/zeer traag gaat dan durf ik er geld op zetten dat
    die lens niet in perfecte conditie is.
    Have fun!
    EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje over de Canon 10-22mm

      Klinkt niet goed, en dat is total niet de manier waarop mijn 10-22 reageert, hopelijk kan je ze nog terugbrengen. Heb je geen opmerking gemaakt toen je ze ging ophalen ?

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje over de Canon 10-22mm

        Oorspronkelijk geplaatst door X-off Bekijk bericht
        Ik heb gisteren deze lens tweedehands gekocht.
        De zoomring gaat een tikje stroef, wat mijn inziens normaal is, maar geeft tijdens het draaien toch een meer 'plastic' geluid dan mijn andere Canon lenzen. Die hoor je praktisch niet.
        Is dit normaal?
        Verder gaat de scherpstelring ook zeer stroef. Kan dit liggen aan het feit dat de lens lang opgeborgen heeft gelegen of is dit normaal?

        Misschien iemand in de buurt van Hasselt of Heusden die dezelfde lens heeft waar ik eens mee zou kunnen vergelijken?
        Alvast bedankt voor jullie reactie(s).
        Ik heb toevallig de 10-22 op mijn camera omdat ik gisteren foto's ben gaan trekken. Ik probeer het plastic geluid te horen maar ik hoor niks. Mijn scherstelring draait perfect en geluidloos. Net even getest.
        Ik zit wel niet in of rond Hasselt. Ge zult 4-5 uur moeten reizen dus kan het u niet tonen.
        Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
        website: http://www.hung.be
        facebook - Instagram

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje over de Canon 10-22mm

          De EF-S 10-22 die ik heb maakt ook geen geluid hoor, beide ringen zijn heel soepel te verdraaien, dus ik vrees dat er toch iets scheelt aan jouw lens.

          Mark
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje over de Canon 10-22mm


            Voor de rest werkt ze prima.
            AF werkt zeer snel en correct, diafragma werkt prima...
            Ik had hem inderdaad gezegd dat het nogal stroef ging, maar hij beweerde dat ze allang niet meer gebruikt was...
            Zou het toch zeker willen weten voor ik er mee terug ga.
            Niemand van de regio?
            Ik heb een fotografisch geheugen... alleen het afdrukken geeft soms problemen.

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje over de Canon 10-22mm

              Ook mijn 10-22 gedraagt zich niet zoals je beschrijft... Jammer genoeg te ver weg (Noorderkempen) om "van de regio" (Limburgse Kempen?) te zijn.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje over de Canon 10-22mm

                Ga anders even naar een winkel om de lens te testen
                Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                website: http://www.hung.be
                facebook - Instagram

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagje over de Canon 10-22mm

                  mee terug gaan, lens gaat niet stroever werken door het lang liggen.
                  maar normaal test je een lens voor je hem koopt, zeker een tweedehands.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraagje over de Canon 10-22mm

                    Klopt inderdaad niet

                    EF-S 10-22 is mechanisch (en ook optisch ) zeer goed, merk geen verschil met de EF 17-40 L

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraagje over de Canon 10-22mm

                      Even een update;
                      Gisteren heb ik ze kunnen vergelijken met een zelfde lens (nogmaals bedankt Theo! ) en heb geconstateerd dat de beide ringen van mijn lens gewoon iets meer 'geluid' maken dan normaal.
                      We hebben daar even over zitten discussieren en hebben geconcludeerd dat het waarschijnlijk een gevolg is van serieuze slijtage.
                      Of de lens moet zéér intensief gebruikt geweest zijn, of al zeer oud zijn. Of een combinatie van beide uiteraard.
                      Nochtans beweerde de verkoper het tegengestelde: maar een paar jaar oud en zelden gebruikt.
                      ...
                      Ik heb een fotografisch geheugen... alleen het afdrukken geeft soms problemen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraagje over de Canon 10-22mm

                        Een 10-22 mm objectief is een van de betere EF-S lenzen en die zoals Bouk reeds vermelde "lens gaat niet stroever werken door het lang liggen"
                        "Zelden gebruikt" staat nogal dikwijls vermeld bij tweedehands aanbiedingen. Daar geloof ik niet in. Als ik iets koop is het de bedoeling om het te gebruiken anders wordt het niet aangekocht.
                        "Maar een paar jaar oud" is ook geen overtuigde uitleg. Aankoop factuur met registratie van de lens is de enige zekerheid.
                        Dankjewel voor het kijken en/of beoordelen.
                        Mvg, Jacky P.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraagje over de Canon 10-22mm

                          Er moet iets mee voorgevallen zijn, een (consumer)lens die intensief is gebruikt gaat eerder te soepel zoomen ipv te stroef. Volgens mij is de kans groot dat hij gevallen is.
                          A picture a day, keeps the doctor away.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraagje over de Canon 10-22mm

                            Klopt niet. Mijne maakt geen plastic geluid.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vraagje over de Canon 10-22mm

                              Zou het niet kunnen zijn dat er heel fijn zand is binnen gedrongen?
                              Eén korreltje kan genoeg zijn.
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment

                              Working...
                              X