Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

70-200 F4L met of zonder IS?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 70-200 F4L met of zonder IS?

    Hallo allemaal,

    Ik heb een vraagje over een lens die ik wil gaan aaschaffen.

    Ik ben aan het kijken naar de Canon 70-200 F4L USM, maar ik weet niet of ik een lens met of zonder IS moet kopen.

    Ik wil voornamelijk foto's maken van m'n hond (actiefoto's), waar ik de IS niet voor nodig heb als ik het goed heb begrepen.
    En ik wil landschapsfoto's maken.

    Ik ben beginner, dus alle tips zijn welkom.

  • #2
    Re: 70-200 F4L met of zonder IS?

    Ikzelf heb een 70-200 van nikkon mét VR. En ik moet zeggen dat die VR in veel gevallen toch een aangename toevoeging is. Veel kleine bewegingen worden uitstekend opgevangen door de VR, waardoor er lagere sluitertijden (of lagere iso) gebruikt kunnen worden en er geen bewegingsonscherpte optreedt.

    Je geeft aan de lens voor je hond en landschap te willen gebruiken; misschien dat IS daarvoor minder handig is, maar misschien wil je in de toekomst meer dan dan alleen je hond en landschap... bekijk het ook eens op die manier.

    succes met je keuze!
    Nikon D300 = Nikon 50mm f/1.4G = Nikon 14-24mm f/2.8G = Nikon 24-70mm f/2.8G = Nikon 70-200mm f/2.8G = SB-900 = SB-600 = Grip MB-D10 = GPS GP-1 = Velbon Sherpa 450R = Lowepro Nature Trekker AW II = Elinchrom D-Lite 4 Set = 24" iMac = Wacom Intuos3

    Comment


    • #3
      Re: 70-200 F4L met of zonder IS?

      Waarschijnlijk één van de meest terugkerende vragen op BD. Zoek maar eens op "70-200" en lees een aantal threads.
      DIT is een redelijk uitgebreid draadje.

      Ik moet wel zeggen dat ik zelf ook nog niet de knoop heb doorgehakt, maar als je de evolutie een beetje volgt, zie je dat veel gebruikers een f/4 zonder IS vervangen door eentje mét. En d'er zijn waarschijnlijk nog meer gebruikers die een f/4 vervangen door een f/2.8, waar je hetzelfde dilemma (met of zonder IS) gaat hebben.
      Is het een kwestie van budget? Voor een stuk wel, denk ik, al spelen andere argumenten mee. Het is niet zo dat als je bewegende onderwerpen (je hond) fotografeert, IS niet bruikbaar is. IS zal altijd beter zijn, vooral bij mindere lichtomstandigheden, omdat je "een stop wint".
      Een 70-200 voor landschappen? Persoonlijk raad ik daarvoor eer een breedhoek aan (en dat is dan ook de belangrijkste reden waarom ik nog niet tot de aankoop van "één van de vier 70-200's" ben overgegaan. )
      Er worden echter prachtige portretten gemaakt met de 70-200. En voor concertfotografie is er wellicht geen betere dan de 70-200 f/2.8 IS... Maar da's een ander verhaal.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment

      Working...
      X