Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Must have objectieven voor Nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Must have objectieven voor Nikon

    Beste mensen,

    Ik ga zometeen een Nikon Body aanschaffen om een nieuwe adventure met Nikon te beginnen. En ik heb er veel zin in!!

    Ik kom uit Sony Alpha en ik heb geen kennis van welke de beste lenzen met nikon (bv een d300s) presteren.

    Mijn idee (gebaseerd op mijn eisen) is om te beginnen met de volgende objectieven:

    50mm Nikkor maar welke model? de G of de D? (dit moet mijn vaste lens zijn)
    Tamron 90 mm macro (mijn macro vooral voor planten)
    Misschien een grotehoek ik dacht aan een sigma 10-20.

    Is er iemand die mij een tip kan geven?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Must have objectieven voor Nikon

    Misschien handig om je budget mee te geven...

    Voor die 50mm kun je het best de G nemen, omdat die nieuwer is. De D is meer voor oudere body's welke geen diafragma kunnen instellen en daarom zijn D objectieven uitgevoerd met een diafragma-ring (de G objectieven hebben die niet).

    Als je een beetje lichtsterke objectieven wilt, moet je letten op de maximaal te gebruiken diafragma's. Top zoom objectieven bieden vaak f/2.8 over het gehele bereik, goedkopere objectieven halen dit vaak niet. Voor objectieven met een vast brandpunt zou je dan gaan voor f/1.4 (of f/1.8).

    Een hele mooie set is (uit eigen ervaring):
    - Nikkor 50mm f/1.4
    - Nikkor 14-24mm f/2.8
    - Nikkor 24-70mm f/2.8
    - Nikkor 70-200mm VR f/2.8

    Voor de macro zou je ook kunnen kijken naar de 105mm VR van Nikkor, zijn veel goede verhalen over te vinden...
    Nikon D300 = Nikon 50mm f/1.4G = Nikon 14-24mm f/2.8G = Nikon 24-70mm f/2.8G = Nikon 70-200mm f/2.8G = SB-900 = SB-600 = Grip MB-D10 = GPS GP-1 = Velbon Sherpa 450R = Lowepro Nature Trekker AW II = Elinchrom D-Lite 4 Set = 24" iMac = Wacom Intuos3

    Comment


    • #3
      Re: Must have objectieven voor Nikon

      Oorspronkelijk geplaatst door jeffreyjongmans Bekijk bericht
      Een hele mooie set is (uit eigen ervaring):
      - Nikkor 50mm f/1.4
      - Nikkor 14-24mm f/2.8
      - Nikkor 24-70mm f/2.8
      - Nikkor 70-200mm VR f/2.8
      Dit is inderdaad de beste set die je je kan aanschaffen, maar dan ben je wel €5000 kwijt aan lenzen. Nieuwe, wel te verstaan.

      Noem je budget, dan kan er een nauwkeuriger voorstel gedaan worden.
      Nikon D300, F70, 17-55 f/2.8, 50mm f/1.8

      Comment


      • #4
        Re: Must have objectieven voor Nikon

        iets betaalbaarder .op basis van een d300(s)
        tweedehands 50mm 1,4 d nikon
        12-24 tokina pro dx f4
        28-75 tamron of 24-70 van sigma f2,8
        macro tamron 90mm (de laatste is van horen zeggen!!!)

        Comment


        • #5
          Re: Must have objectieven voor Nikon

          Op DX kies je iets van:
          10-20
          17-55
          70-200
          en eventueel een macro 105.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Must have objectieven voor Nikon

            Artuzzo,

            Ik gebruik o.a. volgende lenzen op mijn nikon d300:

            Nikon 50mm 1.8 , sigma 10-20 en tamron 90mm

            Ben hier heel tevreden over, de nikon is prachtige portretlens, de sigma een zalige landschapslens en de tamron 90mm geeft haarscherpe macroresultaten (zie mijn website www.ericvanhout.be voor voorbeelden).

            Nog enkele opmerkingen:

            1. De Nikon 50mm 1.8 is niet echt een standaardobjectief meer met de dx cropfactor. Je zal dus eigenlijk nog een 35mm moeten hebben of standaard zoomobjectief.

            2.Als je AF kan missen kan je op de tweedehandsmarkt prachtige ai(s) lenzen vinden die je perfect kan gebruiken op de nikon d300s, met automatische lichtmeting. Ik gebruik oa een oude 50mm 1.8 series E om omgekeerd te gebruiken op de tamron 90mm, een 105mm 2.5 ai als portretlens en een 300mm 2.8 ai met 1.4 en 2x converter voor natuurfotografie.

            Veel plezier met je aankoop
            D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
            Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
            Flickr - JAlbum

            Comment


            • #7
              Re: Must have objectieven voor Nikon

              Wow!! Super bedankt voor jullie reacties! Mijn budget is nog niet helemaal bekend! :P
              Ik wil beginnen met een goede body en 35 of 50mm en een macro lens.
              Ik denk even overna en dan stuur ik misschien nog een bericht!
              Wat ook gemerkt heb is dat de Canon 7d 1300 euro kost. En het schijnt ook een mooi camera te zijn dus ik zit nog ff in de waar.

              Super bedankt!

              Comment


              • #8
                Re: Must have objectieven voor Nikon

                Ook de D700 niet vergeten!
                Daarop kun je ook de oudere en vaak goedkope Nikon lenzen gebruiken in het bereik waarvoor ze bedoeld waren.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: Must have objectieven voor Nikon

                  hoi

                  kan je "oudere" lenzen ook op een body nikon D90 gebruiken of "net" niet meer ..?
                  [B]CANON EOS R6 mark II BODY, CANON RF 24-50 IS STM, CANON RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, CANON RF 14-35 f4 IS USM, Canon Macro EF 100 mm 1:2.8 USM, http://www.eddymoens.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Must have objectieven voor Nikon

                    Oorspronkelijk geplaatst door eddy_uit_heist Bekijk bericht
                    hoi

                    kan je "oudere" lenzen ook op een body nikon D90 gebruiken of "net" niet meer ..?
                    Onder oudere lenzen versta ik AI of AIS objectieven he!

                    Je kan ze gebruiken maar zonder lichtmeting op een D90.
                    Lichtmeting heb je enkel op een D200,D2reeks,D300,D3reeks,D700
                    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Must have objectieven voor Nikon

                      en op de fuji's heb je er ook lichtmeting mee.

                      zelf zou ik de D300 of de D700 kopen als ik nikon moest kopen (mijn fuji S5 hoop ik toch nog een jaartje of 5 bij te houden).
                      Gebruik nu zelf vooral de 35mm f2 en de 50mm f1.8
                      Als die er niet komen van beeldhoek, heb ik nog de 2 kitlenzen, maar die gebruik ik zelden.
                      Wat ik er nog bij zou willen: 85mm f1.8 en 8mm f3.5 (a la pelleng)

                      het hangt er dus een beetje van af wat je wilt hé!
                      welke lenzen had je op alpha? welke gebruikte je vooral? --> gelijkaardig bij nikon misschien?
                      hoe meer f**k hoe meer vreugd

                      **=ol

                      Comment

                      Working...
                      X