Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zijn die lenzen voor de show?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zijn die lenzen voor de show?

    't zal wel een domme vraag zijn maar ik ga ze toch stellen :-) Ik was overlaatst benelux topmodel aan't kijken en vroeg me af waarom die fotografen zo'n grote lenzen gebruiken voor een model dat amper op 1m afstand staat?

    Ik heb me al eens proberen te verdiepen in de techniek van lenzen maar het is een materie die mondjesmaat binnensijpelt. 't zal waarschijnlijk nog wel een jaar duren voor ik het volledig snap

  • #2
    Re: Zijn die lenzen voor de show?

    Ik vermoed dat portret lenzen vaak vrij licht sterke lenzen zijn en deze vallen gauw wat groter uit dan een andere.
    Ben geen portret fotograaf, maar deze werd mij ook vrij vaak gesteld waarom sleur je met zo'n groot ding
    Racing Pics
    Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

    Comment


    • #3
      Re: Zijn die lenzen voor de show?

      Aan de grote van een lens heb je weinig , het zijn de kleine lettertjes op een objectief die het verschil aangeven .
      Soms maakt een portret fotograaf gebruik van een specifieke lens om zijn karactereigenschappen , blader eens door mensen en modellen en je zal zien dat er soms lenzen gebruikt worden die weinig steek houden , tot je het eindresultaat ziet .
      Een studio fotograaf beperkt zich zelden tot een studio alleen ; Ze zien het licht beter dan wie ook , vanuit een gecontroleerde situatie is het makkelijker zulke dingen onder de knie te krijgen , en eens dat traject gepasseerd is een studio te klein ....

      Comment


      • #4
        Re: Zijn die lenzen voor de show?

        aha dat zijn portret lenzen! Ik leer bij. En wat is dan juist een portretlens? Ik ging net eens kijken op de site van foto rubens maar het is me niet direct duidelijk waar ik een portret lens aan zou moeten herkennen.

        Ik ben een Nikon gebruiker btw.

        Comment


        • #5
          Re: Zijn die lenzen voor de show?

          Wat mij betreft (maar wie ben ik) kan elke lens een portretlens zijn. In sommige gevallen maak je schitterende portretten met een fisheye, andere gevallen met een telelens... Een "grote" lens is niet noodzakelijk dus een "portretlens".

          Je kiest gewoon een objectief waarvan de beeldkwaliteit perfect is, brandpunt voldoet aan je wensen,... Als dat dan een "grote" lens is, dan is dat jammer maar dan is het zo.
          www.135mm.be
          @135mm_leuven
          info@135mm.be

          Comment


          • #6
            Re: Zijn die lenzen voor de show?

            Portretlenzen ?

            De ultieme portretlens, de 85mm 1.2, meet net geen 12cm.
            De 1.8 is nog kleiner.

            Dit doet mij denken aan één van de eerste SD's van BD, jaaaaren geleden in Gent.
            Het was ergens in november denk ik, regenachtig en mistig.

            Ik kom daar aan en had een kleine lichtsterke lens opsteken. Zie ik daar een bende gasten staan met enorme witte toeters en liefst ook nog een flits bovenop.
            Ik dacht dat dit de verkeerde groep was want ik kon niet begrijpen wat ze in deze omstandigheden gingen fotograferen met dat materiaal.

            Het is waarschijnlijk een zaak van de zogen. "allround lens". Voor zowel beestjes als landschappen als modellen. Dan moet je een toeter meesleuren.

            Paul.
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

            Comment


            • #7
              Re: Zijn die lenzen voor de show?

              Heeft dus gewoon met gevoel te maken?! Oef ik dacht dat al dat ik moest gaan investeren in een lens terwijl ik eigenlijk best tevreden ben over de resultaten van mijn kit lenzen. Het zullen wel niet de perfecte lenzen zijn maar ik wil het aankopen van lenzen uitstellen tot ik die materie beheers. Het is mij nog niet zo echt duidelijk op basis van wat ik een lens moet uitkiezen, dat zal allemaal wel komen met de tijd denk ik.

              Comment


              • #8
                Re: Zijn die lenzen voor de show?

                Idd iedere lens kan een portret lens zijn.
                De ene werkt graag met die lens en de andere met deze lens...
                Je moet de lens kiezen naar je behoefte en omdat die ene fotograaf met een "grote" lens werkt hoef je dat zelf niet te doen.
                Kijk maar eens naar het lenzen assortiment van Nikon (vb op konijn). Ga je snel zien welke deze "grote" lenzen zijn en waarom sommige deze gebruiken.
                Racing Pics
                Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

                Comment


                • #9
                  Re: Zijn die lenzen voor de show?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wabber Bekijk bericht
                  't zal wel een domme vraag zijn maar ik ga ze toch stellen :-) Ik was overlaatst benelux topmodel aan't kijken en vroeg me af waarom die fotografen zo'n grote lenzen gebruiken voor een model dat amper op 1m afstand staat?

                  Ik heb me al eens proberen te verdiepen in de techniek van lenzen maar het is een materie die mondjesmaat binnensijpelt. 't zal waarschijnlijk nog wel een jaar duren voor ik het volledig snap
                  wel enkele weken geleden op vakantie aan de turkse riviera zag ik de hotelfotografen allemaal rondlopen rondlopen met dezelfde joekels van witte lezen met een flash bovenop de camera. Aangezien ik een nikonian ben herkende ik die dingen niet meteen (zeg maar 'helemaal niet'), en ik vroeg aan één van die vriendelijke gasten met welk materiaal hij de ganse dag rondzeulde. Dat bleek een 5D te zijn (hij was aan het dromen van een 5D2) met een canon flitser en een 28-300L. Die 28-300 is dus een 'universele - passe partout' lens voor een full frame (nikon heeft zoiets niet in zijn glasservies, enkel een 18-200 DX voor de cropsensor ). Het is een gigantische joekel van een lens (in mijn herinnering makkelijk 20 cm lang en 8 cm breed - ff gecheckt op de canon website 92 x 184 mm, 1.67 kg - dus niet slecht gegokt al zeg ik het zelf). Dat is wel een schuifzoom, en het exemplaar van die mannen was na enkele jaren al behoorlijk versleten (gebruikssporen en een niet zo vlotte zoom die haperde op 300 mm), wat denk ik normaal is als je ziet dat ze 7/7 van 's morgens tot 's avonds foto's maken en elke dag enkele honderden foto's te koop aanboden. Het voordeel van dat soort universele lens is dat je niet meer moet nadenken over lenskeuze, en dat je altijd klaar bent voor het shot, zowel van dichtbij als het paparazzi-like teleshot. Mogelijk liepen die fotografen op de beneluxshow daarmee rond?
                  erik, Nikon materiaal

                  'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zijn die lenzen voor de show?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wabber Bekijk bericht
                    Heeft dus gewoon met gevoel te maken?! Oef ik dacht dat al dat ik moest gaan investeren in een lens terwijl ik eigenlijk best tevreden ben over de resultaten van mijn kit lenzen. Het zullen wel niet de perfecte lenzen zijn maar ik wil het aankopen van lenzen uitstellen tot ik die materie beheers. Het is mij nog niet zo echt duidelijk op basis van wat ik een lens moet uitkiezen, dat zal allemaal wel komen met de tijd denk ik.
                    Met gevoel heeft het niks te maken.
                    Een beroepsmode/modelfotograaf kan zich meestal de beste, lichtsterke spullen permitteren, dat is nu eenmaal zijn gereedschap.
                    Dat wil niet zeggen dat je met minder indrukwekkende spullen helemaal niks kan, maar iets beter kost vaak heel veel extra.
                    Kijk eens in het M42 topic wat er kan met oude lenzen van een paar tientjes en een beetje extra werk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zijn die lenzen voor de show?

                      Canon L glas is nogal opzichtig. Past goed bij de opgeklopte sfeer van het programma. Het fotograferen gebeurt hier ook in een vrij hoog tempo, waarbij een zoomlens haast onmisbaar is. Een 24-70 is te kort en dan is een 70-200 nou eenmaal best een joekel als je daarmee onder iemand zijn neus staat.
                      Je kunt vaak mooiere foto's nemen met primes, alleen dan haal je nooit het tempo dat in zo'n programma gevraagd wordt.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zijn die lenzen voor de show?

                        In de Amerikaanse versie van dat programma gebruiken ze heel vaak een Phase One. Dure dingen, maar die camera's hebben toch wel een wat groter dynamisch bereik en dat ietsje meer detail in je beeld, met 60+ megapixels...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zijn die lenzen voor de show?

                          Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                          Mogelijk liepen die fotografen op de beneluxshow daarmee rond?
                          Ja het was een joekel van een witte lens die mijn aandacht trok, het leek wel zo'n ding waar ze de space shuttle lancering mee fotograferen. Ik vond dat zo bizar omdat dat model net voor zijn neus stond. Ik gebruik voor close ups ne 55-200 maar meer dan close-ups kan ik er bij een model niet uithalen vandaar dat ik die lens zo overdreven groot vond voor ne fashion shoot vermits de kleding er daar mee moet opstaan.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zijn die lenzen voor de show?

                            Ga eens kijken met wat voor een materiaal ze in de fotoscholen werken. Daar beginnen ze met een 50 mm f/1.8 (de klassieke standaardlens) en daar werken ze een paar jaar mee. Ga maar eens kijken naar de resultaten.
                            Wie maakt er de foto? De lens, het toestel of het manneke erachter?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zijn die lenzen voor de show?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Wabber Bekijk bericht
                              aha dat zijn portret lenzen! Ik leer bij. En wat is dan juist een portretlens? Ik ging net eens kijken op de site van foto rubens maar het is me niet direct duidelijk waar ik een portret lens aan zou moeten herkennen.

                              Ik ben een Nikon gebruiker btw.
                              Zoals reeds gezegd wordt door portretfotografen tegenwoordig ook veel met zoomobjectieven gewerkt, omwille van de veelzijdigheid van een zoomobjectief, daar wordt hoofdzakelijk met de lichtsterkere FullFrame objectieven gewerkt, meestal dan ook op een FF camera, zoals bij Nikon de D700, D3, D3x en nu ook D3s, en ook meestal met een 24-70 f2.8 of een 70-200 f2.8, met zonnekap zijn dat echt geen kleine objectieven, beiden 77mm filtervatting, dus minimuum 80mm diameter, een 24-70 f2.8 met zonnekap van Nikon meet ongeveer 190 mm, en een 70-200 f2.8 heeft een lengte van ongeveer 300mm, gewicht 24-70 900 gram, gewicht 70-200 1470 gram. diameter zonnekappen 110mm

                              Deze objectieven zien er wel echt groot uit, omwille van hun lichtsterkte en grote beeldcirkel (FF)

                              Echte portretobjectieven zijn over het algemeen wat korter, zoals 85mm f1.4 enz. en worden meer in studio gebruikt, omwille van hun vast brandpunt.
                              Maar omdat veel van die zooms tegenwoordig zo goed zijn, zelfs volopen, zijn de echte portretlenzen wat op de achtergrond aan het verdwijnen, ook omwille van het grotere gebruiksgemak, maar ook omdat de nieuwere generatie zooms van tegenwoordig echt zijn aangepast aan de specifieke noden van een digitale sensor.

                              Op een FullFrame camera zijn de meest gebruikte allround objectieven, een lichtsterke 24-70 en een 70-200, en voor echt duistere omstandigheden kan je met een 50mm f1.4 ook reeds aardig uit de voeten, en ook omwille van de hoge kwaliteit op hoge iso die je momenteel kan halen met de meeste huidige toestellen en goed glas.

                              Comment

                              Working...
                              X