Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Doorsnede

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Doorsnede

    Wat heeft de doorsnede van de lens weer te maken met een foto die je maakt?
    Want ik heb twee lenzen, een met doorsnede 55mm en de andere met doorsnede 67mm (op analoge camera) maar weet niet precies wat het verschil in foto is.

    Dus kan iemand mij dit uitleggen?

    (ben trouwens nieuw op dit forum, hallo )

  • #2
    Re: Doorsnede

    Er passen andere filters op, voor de rest eigenlijk geen verschillen. Vaak ga je lichtsterkere en meer professionele lenzen met een grotere doorsnede zien, maar dat is geen absolute regel. De diameter slaagt op de grootte van 'de voorkant' van de lens. Dit is in feite enkel belangrijk als je er een filter wil opzetten of als je je lensdop kwijt bent en er een nieuwe wil kopen. Die moet de juiste maat hebben.

    En omdat je nieuw bent (welkom hier trouwens!): wat een lens bepaalt is de brandpuntsafstand, dat is een getal dat in milimeters wordt weergegeven. Hoe meer milimeters hoe meer 'ingezoomd'. Zoomlenzen bedekken een hele reeks aan brandpuntsafstanden. Daarnaast heb je het f-getal dat bepaalt hoeveel licht een lens binnenlaat. f/2.8 is bijvoorbeeld lichtsterker dan f/4 etc. Verder heb je nog driehonderdmiljoentriljoen afkortingen die elks iets extra willen zeggen (zo staat IS bij canon voor bewegingsreductie, EX bij sigma voor de betere lenzen etc.), maar deze twee zijn de basiswaarden die elke lens draagt en zijn de belangrijkste om te weten wat voor lens je hebt. Dit zegt nog niets over de optische kwaliteit overigens.

    Comment


    • #3
      Re: Doorsnede

      Alright dus de doorsnede heeft gewoon te maken met het aantal mm dat ze kunnen inzoomen?

      En wat is het nut van de doorsnede van de sensor? Daar zijn toch ook verschillen in?

      Comment


      • #4
        Re: Doorsnede

        AH okee nee ik snap het al, toch bedankt!

        Comment


        • #5
          Re: Doorsnede

          Denk toch, eerlijk gezegd, dat de grootte van de frontlens wél de kwaliteit van de foto's zal beinvloeden o.a. qua vertekening en vignetting.

          Wat de sensorafmetingen betreft:
          hoe kleiner, en/of hoe meer Mp, hoe méér de gevoelige sensors mekaar onderling zullen beinvloeden, wat vervolgens resulteert in minder scherpe beelden.
          Dat is oa. één van de redenen waarom reflexcamera's nog steeds beter presteren.
          Hoewel de voorsprong tov. bridge- of compactcamera's steeds kleiner wordt

          Comment


          • #6
            Re: Doorsnede

            Wel ik dacht ook dat een grotere diameter meer breedhoek was (vage zin, maar ik weet de precieze benamingen er niet voor).

            Comment


            • #7
              Re: Doorsnede

              Oorspronkelijk geplaatst door chloe Bekijk bericht
              Wel ik dacht ook dat een grotere diameter meer breedhoek was (vage zin, maar ik weet de precieze benamingen er niet voor).
              Laat ik hier eens op ingaan:
              De diameter van een frontlens heeft bij TELElenzen direct te maken met de lichtsterkte, de formele F-waarde, hierbij wordt de intrede-pupil (dat is dus de frontlens) genomen als rekenwaarde voor de lichtsterkte=Brandpuntsafstand/diameter intredepupil
              Bij GROOTHOEKlenzen op reflexcamera's is er wat anders aan de hand, de brandpuntsafstand is daar aanmerkelijk korter dan de afstand van lens tot filvlak/sensor, daarom past men een zg. retrofocusconstructie toe , dat is eigenlijk een omgekeerde telelens, daarvoor is een grote frontlens nodig.
              De lichtsterkte bij de laatste soort wordt bepaald door de diameter van het diafragma en niet van de frontlens.
              Voor de gebruiker is dat allemaal niet zo belangrijk, de opgave aan de voorkant is niet meer dan de filtermaat en alleen van belang als je een filter wil kopen.
              Hierbij nog even een plaatje van een typische groothoeklensconstructie:

              Comment


              • #8
                Re: Doorsnede

                Ik snap niet wat er te snappen valt: Tamron 28-75 2.8 67mm, Nikkor 24(28)-70 2.8 77mm, Sigma 24-70 2.8 82mm dit zijn vrijwel gelijke lenzen(niet gelet op het kwaliteitsaspect) en het scheelt een hoop.
                De doorsnede van de frontlens is ook bij alle drie vrijwel gelijk, moet ook wel vanwege lengte en lichtsterkte, alleen bij de één zit de filtermaat er net rond en bij de anderen zit er een dikke rand om.
                Last edited by hjanssen; 18 oktober 2009, 19:41.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Doorsnede

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Ik snap niet wat er te passen valt: Tamron 28-75 2.8 67mm, Nikkor 24(28)-70 2.8 77mm, Sigma 24-70 2.8 82mm dit zijn vrijwel gelijke lenzen(niet gelet op het kwaliteitsaspect) en het scheelt een hoop.
                  De doorsnede van de frontlens is ook bij alle drie vrijwel gelijk, moet ook wel vanwege lengte en lichtsterkte, alleen bij de één zit de filtermaat er net rond en bij de anderen zit er een dikke rand om.
                  Vaak wil een fabrikant het aantal verschillende maten in haar lens line-up beperken en wordt zo'n diameter dan artificieel wat groter gemaakt om naar de eerstvolgende standaard maat gegaan. Als een ideale maat voor lens x van nikon nu bijvoorbeeld 71mm zou zijn, zullen ze die wat breder maken en er een 77 van maken, zodat nikon gebruikers geen filters in 300 verschillende formaten moeten kopen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Doorsnede

                    Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                    Laat ik hier eens op ingaan:
                    De diameter van een frontlens heeft bij TELElenzen direct te maken met de lichtsterkte, de formele F-waarde, hierbij wordt de intrede-pupil (dat is dus de frontlens) genomen als rekenwaarde voor de lichtsterkte=Brandpuntsafstand/diameter intredepupil
                    Bij GROOTHOEKlenzen op reflexcamera's is er wat anders aan de hand, de brandpuntsafstand is daar aanmerkelijk korter dan de afstand van lens tot filvlak/sensor, daarom past men een zg. retrofocusconstructie toe , dat is eigenlijk een omgekeerde telelens, daarvoor is een grote frontlens nodig.
                    De lichtsterkte bij de laatste soort wordt bepaald door de diameter van het diafragma en niet van de frontlens.
                    Voor de gebruiker is dat allemaal niet zo belangrijk, de opgave aan de voorkant is niet meer dan de filtermaat en alleen van belang als je een filter wil kopen.
                    Hierbij nog even een plaatje van een typische groothoeklensconstructie:

                    http://www.adaptall-2.com/lenses/51B.html
                    Get gaat hier over een beginner, maak hem alsjeblieft niet te bang

                    Comment


                    • #11
                      Re: Doorsnede

                      Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                      Get gaat hier over een beginner, maak hem alsjeblieft niet te bang
                      Ik denk dat het een dame is , en de post waar op inging kwam wat hulpeloos over.....

                      Comment


                      • #12
                        Re: Doorsnede

                        Net daarom is zo'n te technische uitleg behoorlijk afschrikwekkend. Als je nog nooit van diafragma gehoord hebt, dan is jouw uitleg behoorlijk onbegrijpelijk. Chloe is inderdaad een meisjesnaam, dus waarschijnlijk een zij. In dat geval: Mijn excuses voor het 'hij'-gebruik.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Doorsnede

                          Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                          Vaak wil een fabrikant het aantal verschillende maten in haar lens line-up beperken en wordt zo'n diameter dan artificieel wat groter gemaakt om naar de eerstvolgende standaard maat gegaan. Als een ideale maat voor lens x van nikon nu bijvoorbeeld 71mm zou zijn, zullen ze die wat breder maken en er een 77 van maken, zodat nikon gebruikers geen filters in 300 verschillende formaten moeten kopen.
                          Dus er valt weinig aan te snappen, maar waarom dan de 82 van Sigma?
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Doorsnede

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Dus er valt weinig aan te snappen, maar waarom dan de 82 van Sigma?
                            De sigma gaat net zoals de nikkor tot 24, ik kan me voorstellen dat daarvoor een wat groter element nodig is, het verschil tussen 77 en 82 is dan weer niet zo groot, maar eigenlijk heb ik daar geen idee van. Een groot frontelement 'staat wat professioneler', misschien vandaar? Of misschien gebruikt nikon een gepatenteerde techniek om de lens compacter te houden? Geen idee eigenlijk. Uiteindelijk boeit het ons als gebruikers eigenlijk niet hoe die lenzen in elkaar steken, dus ik zou er niet al te wakker van liggen, maar 't kan wel een boeiend iets zijn om eens uit te zoeken.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Doorsnede

                              Ja ik ben inderdaad een meisje. En heb weldegelijk al gehoord van diafragma (ik denk dat ik het zelf ook gebruikt heb). Ik vroeg mij gewoon af hoe je ziet (zonder te veel technische woorden en cijfers) aan een lens (die ik zelf al heb) of hij meer breedhoek is als gewoon een normale lens die 'rechte' foto's neemt. Want ik weet heel zeker dat één van die lenzen die ik heb meer breedhoek is dan de andere, alleen weet ik niet welke. (de lenzen zijn van mijn schoonvader en die heeft mij dat gezegd, die man is zeer betrouwbaar dus hij zal wel niet gelogen hebben).

                              Kort gezegd wat mijn vraag is: hoe zie je aan een lens (misschien aan de nummertjes die erop staan) welke meer 'breedhoek' (hoe zeg je dat in fotografieterm?) is dan de andere?

                              (en sorry voor al mijn tussenhaakjesgebruik, maar dat is een gewoonte van mij)

                              Comment

                              Working...
                              X