Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe best groter dan 1:1 in Macro?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe best groter dan 1:1 in Macro?

    Hallo,
    wat is jullie advies voor de beste prijs/kwaliteit manier om groter dan 1:1 te gaan in Macro?
    Via een teleconverter? Zoja, ik las goeds over de 1,7 Soligor...wat denken jullie hiervan?
    Ikzelf ben een Nikon gebruiker.
    Bedankt voor alle tips alvast!

  • #2
    Re: Hoe best groter dan 1:1 in Macro?

    Tussenringen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Hoe best groter dan 1:1 in Macro?

      - macrobalg

      - omgekeerde 50 mm op je macrolens schroeven

      voor canon de mpe-65 kopen
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

      IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

      Comment


      • #4
        Re: Hoe best groter dan 1:1 in Macro?

        een macrobalg lijkt me nogal moeilijk/ingewikkeld.. tenzij ik me vergis...

        maar de tussenringen lijkt me een makkelijke oplossing... Kenko is dat de beste prijs/kwaliteitsverhouding?

        en teleconverters???

        bedankt!

        Comment


        • #5
          Re: Hoe best groter dan 1:1 in Macro?

          Oorspronkelijk geplaatst door Poncho Bekijk bericht
          een macrobalg lijkt me nogal moeilijk/ingewikkeld.. tenzij ik me vergis...

          maar de tussenringen lijkt me een makkelijke oplossing... Kenko is dat de beste prijs/kwaliteitsverhouding?

          en teleconverters???

          bedankt!
          Een macrobalg is niet meer dan een verstelbare tussenring, werkt het beste met een
          lens met diafragmainstelling op de lens zelf, bijvoorbeeld een Pentacon 50/F1.8 doet het prima.
          Je moet uiteraard wel een adapter voor de balg op de camera hebben.

          Comment


          • #6
            Re: Hoe best groter dan 1:1 in Macro?

            Als ik me niet vergis helpen teleconverters niet om je 1:1 verhouding te wijzigen, enkel maar om het aantal mm te vergroten. Bv 100m x 1.4 = 140mm. Je hebt dan eigenlijk een 140mm macro met 1:1 verhouding.

            Comment


            • #7
              Re: Hoe best groter dan 1:1 in Macro?

              Ik zou ook voor een balg gaan, als je macro van groter dan 1:1 wil maken zul je toch bijna alles manueel moeten doen. En het voordeel is idd dat je de vergroting makkelijk en snel kunt bijregelen.

              Ik weet niet hoe breed de meest courante tussenringen zijn, maar met balg krijg ik een max vergroting van 2,3:1 met een 55mm lens en dan is de uittrek toch al 14 cm (140 mm dus). Als de balg op zijn kortste is blijft er nog een vergroting van 0.6:1 over bij zo'n 4cm uittrek. Snel kunnen veranderen tussen deze 2, inclusief alle tussenstappen is handig, zeker als je niet zelf kunt kiezen hoe dicht je bij het onderwerp kunt komen.

              Een ander voordeel van die 14 cm is dat je ook nog echte macro's kunt maken met langere lenzen, ik gebruik die nu meestal met mijn 135mm. Ik weet wel niet welke vergroting dat geeft, want dat staat niet aangeduid op mijn balg

              Bij mijn (gekregen) balg zat ook ineens een instelslede om camera + lens makkelijk naar voor en achter te bewegen op statief, dit is voor de grootste vergrotingen geen overbodige luxe denk ik, maar tot nu heb ik vooral uit de hand met flits gewerkt.
              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

              Comment

              Working...
              X