Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

groothoek voor op FF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • groothoek voor op FF

    Kan ik een Tokina 11-16 f2.8 gebruiken op een 5D of 5D mark II. Wat zijn anders goede groothoek lenzen die bruikbaar zijn op een 5D/5D markII die goed presteren voor binnen, zijn er ook niet Canon lenzen die de moeite zijn ?
    Am@eurke BD0682BE
    Lichtbakse Canon 20D en 5D Mark II met wat glas

  • #2
    Re: groothoek voor op FF

    Met google was ik binnen 30sec erachter of de lens geschik was of niet.......
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: groothoek voor op FF

      Een nikkor 14-24 met adapter gaat je de beste iq opleveren. Of het goed werkt, geen idee.

      Comment


      • #4
        Re: groothoek voor op FF

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Met google was ik binnen 30sec erachter of de lens geschik was of niet.......
        Googlen kan ik ook, maar dit wil nog niet zeggen dat dit niet zou kunnen lukken, een winkelier zei mij dat dit wel zou gaan, vandaar de vraag er is misschien hier iemand die toch ervaring heeft met die lens op fullframe
        Am@eurke BD0682BE
        Lichtbakse Canon 20D en 5D Mark II met wat glas

        Comment


        • #5
          Re: groothoek voor op FF

          Bij nikon kan je dat, je gebruikt dan slechts een kleiner deel van je sensor. Bij canon gaat dat niet.

          Comment


          • #6
            Re: groothoek voor op FF

            Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
            Bij nikon kan je dat, je gebruikt dan slechts een kleiner deel van je sensor. Bij canon gaat dat niet.
            Bron?
            Bij Canon gaat dat even goed.
            Je moet alleen zelf croppen....

            Comment


            • #7
              Re: groothoek voor op FF

              Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
              Bron?
              Bij Canon gaat dat even goed.
              Je moet alleen zelf croppen....
              Wikipedia was de eerste in google resulataten, maar er zijn er tig andere te vinden. Sommige lenzen kan je naar het schijnt wel 'modificeren', maar een goed idee lijkt me dat toch niet.



              Canon designers have taken steps to ensure it is physically impossible to mount EF-S lenses on EF-only cameras. This is because the increased proximity of the lens to the sensor means that on full-frame sensor or 35mm film EF cameras the lens itself would obstruct the mirror's movement and cause damage to the lens and/or camera. While it is possible to modify the lens such that the physical obstruction is removed, allowing for mounting to EF mount cameras, the rear of the lens would still obstruct the mirror.
              Dat gezegd zijnde ben ik een nikonian en heb geen hands-on ervaring met een fullframe (of 1.3) canon dslr.

              Comment


              • #8
                Re: groothoek voor op FF

                Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                Wikipedia was de eerste in google resulataten, maar er zijn er tig andere te vinden. Sommige lenzen kan je naar het schijnt wel 'modificeren', maar een goed idee lijkt me dat toch niet.



                Dat gezegd zijnde ben ik een nikonian en heb geen hands-on ervaring met een fullframe (of 1.3) canon dslr.
                Hahaha, ik zeg straight zonder Wikipedia:
                Alleen Canon maakt EF-s lenzen, de 3th partyfabrikanten maken weliswaar lenzen voor cropcamera's , maar die passen op alle EOS camera''s
                Of denk je dat 3th partyfabrikanten speciaal voor Canon een versie maken met een achterlens die verder de camera in steekt?

                Moraal : ga eens wat echte kennis opsteken i.p.v. naar Wiki te grijpen.

                Comment


                • #9
                  Re: groothoek voor op FF

                  zucht, je hebt wel gelijk, maar je vraagt om een bron, ik geef je er een en je lacht me er mee uit. vervolgens doe je zelf een uitspraak zonder ook maar enige bron te geven. Ik geef toe dat je een van de weinige mensen hier bent die argumenten aanhaalt in discussies, maar wat vriendelijkheid, beleefdheid en het in waarde laten van de mensen waarmee je het oneens bent betreft heb je nog wel het een en ander te leren, wil je niet in bijna elk topic waarin je reageert boze reacties krijgen van mensen die je hebt kwaad gemaakt.

                  Meer constructieve bijdrage aan dit topic:

                  Volgens deze website is de lens vanaf ongeveer 15mm goed bruikbaar op fullframe. Naarmate je inzoomt wordt de beeldcirkel groter. Je hebt dan wel geen echte zoomlens meer, maar als wideangle prime is ze volgens enkelen op dat forum best goed bruikbaar.
                  Last edited by Teun_2; 18 oktober 2009, 19:15.

                  Comment


                  • #10
                    Re: groothoek voor op FF

                    Bij tokina op de site: geschikt voor Nikon/Canon APS-C, dat is tocg duidelijk genoeg.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: groothoek voor op FF

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Bij tokina op de site: geschikt voor Nikon/Canon APS-C, dat is tocg duidelijk genoeg.
                      Er staat niet dat hij NIET gechikt is. Hij is er weliswaar niet voor ontwerpen, maar blijkbaar werkt het toch een beetje (met beperkingen) aldus de mensen in de link die ik twee posts hoger gaf.

                      Uit diezelfde link een beeld van een 5d met de lens op 14mm



                      Zodus, als hij de lens al heeft en wil upgraden naar een 5D, dan hoeft hij de lens niet meteen in te wisselen. Zoekt hij een grotehoekslens voor zijn 5D, dan zou ik naar andere alternatieven kijken.

                      [Mod]Foto gaat achter een linkje. Gelieve de BD-afmetingen te respecteren (max 900px langste zijde; <400KB)[/Mod]
                      Last edited by LesC; 19 oktober 2009, 16:02.

                      Comment


                      • #12
                        Re: groothoek voor op FF

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Bij tokina op de site: geschikt voor Nikon/Canon APS-C, dat is tocg duidelijk genoeg.
                        Tja ik ben toch wat kritischer op allerlei beweringen, fabrikanten richten zich op de meest onozele lezers.
                        Denk ook eens wat door man....
                        Iets wat bedoeld is voor APS -C (wegens de kleine beeldcirkel) kan mogelijk ook best werken op Fullframe met wat croppen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: groothoek voor op FF

                          Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                          [I][COLOR="grey"]zucht, je hebt wel gelijk, maar je vraagt om een bron, ik geef je er een en je lacht me er mee uit. vervolgens doe je zelf een uitspraak zonder ook maar enige bron te geven.
                          Van mij hoef je geen bron te geven, alleen als je zomaar wat uit de duim zit te zuigen...

                          Comment


                          • #14
                            Re: groothoek voor op FF

                            Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                            Tja ik ben toch wat kritischer op allerlei beweringen, fabrikanten richten zich op de meest onozele lezers.
                            Denk ook eens wat door man....
                            Iets wat bedoeld is voor APS -C (wegens de kleine beeldcirkel) kan mogelijk ook best werken op Fullframe met wat croppen.
                            Kijk dat bedoel ik dus, je manier van schrijven is niet echt vriendelijk voor hjanssen die wel behulpzaam wil zijn. Als ik hem zou zijn, ik zou het niet leuk vinden om op zo'n toon te worden aangesproken. Hij zegt enkel dat de fabrikant het er niet voor heeft bedoeld en die bewering klopt ook gewoon.

                            Hem voor een onnozelaar uitmaken (want dat impliceer je in die bewoording) en beweren dat hij niet 'doordenkt' komt behoorlijk beledigend over. Let daar een beetje op, dat maakt het discussiëren boeiender, ongeacht of je wel of niet gelijk hebt.

                            In feite zeg je hetzelfde als ik in de post boven je, maar ik verwoord het anders en laat mensen in hun waarde.

                            EDIT: uit duim zuigen is ook weer zo'n uitspraak die je beter achterweg laat, je hebt geluk dat ik een niet zo opvliegend karakter heb Ik had het fout (en dat geef ik ook toe), maar heb dat niet uit mijn duim gezogen. Bronnen vermelden is altijd wel zo netjes of heb ik door mijn geschiedenisopleiding een beetje een afwijking?

                            Comment


                            • #15
                              Re: groothoek voor op FF

                              Sigma EF 15-30 (Niet zo lichtsterk)

                              Comment

                              Working...
                              X