Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goedkoopste auto? En wat met een brommerrijbewijs?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Goedkoopste auto? En wat met een brommerrijbewijs?

    Ik heb een 2-tal vragen van een buitenlandse vriend die in december voor 4 jaar in ons kikkerlandje komt wonen (Leuven, doctoraatstitel behalen).

    Hij vroeg wat de goedkoopste nieuwe auto op dit moet kosten in België. Wel geen Chinees en ook niet van die brommerauto's waar je geen autorijbewijs voor moet hebben.
    Ik heb dus echt geen idee

    Verder, hij is van buiten de EU en wil misschien ook een snorfiets aanschaffen. Toen ik student was herinner ik me nog dat je zomaar op een snorfiets mocht beginnen rijden als die niet sneller ging als 25km/h. Wilde je 40km/h dan moest je een examen afleggen en een helm dragen op de openbare weg. Is daar nu iets aan verandert? Wat is de huidige wetgeving hieromtrent? Moet je ook een verplichte verzekering nemen op zo'n snorfiets?

    Alvast bedankt voor de input.

  • #2
    Re: Goedkoopste auto? En wat met een brommerrijbewijs?

    Ik zou hem eerst al eens inlichten over de grootte van studentenstad Leuven en de maximum afstand die afgelegd moet worden naar de campus. Een zakdoek groot en van gelijk welk punt A* naar gelijk welk punt B* maximum 15 minuten fietsen.
    Tenzij je natuurlijk niet resideert in Leuven of Heverlee city...
    Ik zou hem dus gewoon een goedkope tweedehands fiets aanraden. Desnoods zelfs eentje huren bij velo voor een half jaar en twee keer geen geld.

    *: A en B relevante plaatsen die een (doctoraat)student nodig heeft.

    Voor buitenlanders heb ik geen weet over aanpassing rijbewijs, opnieuw examen afleggen etc...
    Voor ons, Belgjes geldt dit:
    - Bromfiets klasse A (grofweg niet sneller dan 25 km/u): 16 jaar zonder passagier, 18 jaar met passagier, geen rijbewijs nodig, altijd helm dragen, geen nummerplaat nodig.
    - Bromfiets klasse B (grofweg niet sneller dan 45 km/u): 16 jaar zonder passagier, 18 jaar met passagier, rijbewijs A3, A of B nodig, altijd helm dragen, geen nummerplaat nodig.
    You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

    Comment


    • #3
      Re: Goedkoopste auto? En wat met een brommerrijbewijs?

      Alvast bedankt voor het snelle antwoord.

      Hij heeft reeds eerder eens 3-4 maand in Leuven gestudeerd via een uitwisselingsproject maar ik vermoed dat hij nu een iets grotere vrijheid wil en dus die vraag van een auto kwam.
      Bij de vorige keer waren alle verplaatsingen per fiets en zal nu terug eentje kopen / huren.

      Dat van die brommer zal ik reeds doorgeven

      Oorspronkelijk geplaatst door Palladio Bekijk bericht
      Ik zou hem eerst al eens inlichten over de grootte van studentenstad Leuven en de maximum afstand die afgelegd moet worden naar de campus. Een zakdoek groot en van gelijk welk punt A* naar gelijk welk punt B* maximum 15 minuten fietsen.
      Tenzij je natuurlijk niet resideert in Leuven of Heverlee city...
      Ik zou hem dus gewoon een goedkope tweedehands fiets aanraden. Desnoods zelfs eentje huren bij velo voor een half jaar en twee keer geen geld.

      *: A en B relevante plaatsen die een (doctoraat)student nodig heeft.

      Voor buitenlanders heb ik geen weet over aanpassing rijbewijs, opnieuw examen afleggen etc...
      Voor ons, Belgjes geldt dit:
      - Bromfiets klasse A (grofweg niet sneller dan 25 km/u): 16 jaar zonder passagier, 18 jaar met passagier, geen rijbewijs nodig, altijd helm dragen, geen nummerplaat nodig.
      - Bromfiets klasse B (grofweg niet sneller dan 45 km/u): 16 jaar zonder passagier, 18 jaar met passagier, rijbewijs A3, A of B nodig, altijd helm dragen, geen nummerplaat nodig.

      Comment


      • #4
        Re: Goedkoopste auto? En wat met een brommerrijbewijs?

        Verzekering: BA verplicht

        Goedkoopste auto: tweedehands, anders Dacia of een klein ecomodel

        You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
        [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
        Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


        Comment


        • #5
          Re: Goedkoopste auto? En wat met een brommerrijbewijs?

          Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
          Ik heb een 2-tal vragen van een buitenlandse vriend die in december voor 4 jaar in ons kikkerlandje komt wonen (Leuven, doctoraatstitel behalen).
          Ik zou hem aanraden naar Brazilië te gaan. Wij hebben hier maar een 7-tal soorten kikkers. Daartegenover in Brazilië, ik wil er niet aan beginnen te tellen.

          Mvg.
          Robert
          Mvg.
          Robert
          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

          Comment


          • #6
            Re: Goedkoopste auto? En wat met een brommerrijbewijs?

            Goedkoopste auto is een Fiat Ceicento (€6500)

            Hier een handige link!

            Comment

            Working...
            X