Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70 FE E error

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D70 FE E error

    Hallo,

    Ik heb een d70 met AF nikkor 80-200mm 1:4.5-5.6D lens.
    nu ondervind ik een probleem sinds de aanschaf ervan.
    Als ik de lens op een andere f waarde wil zetten dan 32, dan geeft de camera een FE E error.
    Op f32 werkt deze wel maar leverd niet echt goede foto's op.

    Heb de lens er goed opzitten, vergrendeld op f32 en dan bevestigd.
    Heb de camera al eens gereset.
    Ik hoor ook geen vreemde geluiden ofzo als ik op f32 foto's neem, wat ik wel opmerk is dat er veel ruis op de foto's zit.

    Wat ik opgemerkt heb is als ik de camera opzet en deze op f32 heb staan en op de knop onder de lens druk hoor ik het diafragma sluiten en openen.
    Dit gebeurd niet bij de andere f waarden.

    Kan iemand me hierbij helpen of moet ik het toestel en lens eens laten nakijken?
    D70 user in practice
    TERRA vzw - Belgische Vereniging voor Terrariumkunde en Herpetologie

  • #2
    Re: D70 FE E error

    Alle niet G lenzen geven op grotere diafragma's dan het kleinste dezelfde error. Je stelt je diafragma in via de draaiknop op de camera.
    Vermoedelijk alles normaal dus, maar wel vreemd dat je geen goede foto's krijft. Nara de instellingen kijken dus en diafragma op correcte werking testen.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: D70 FE E error

      Kan op grotere diagrama's ook geen foto's maken door de error.
      Enkel op f32 werkt de camera, als ik de fwaarden verhoog kan ik deze niet instellen via de camera met de draaiknop.
      D70 user in practice
      TERRA vzw - Belgische Vereniging voor Terrariumkunde en Herpetologie

      Comment


      • #4
        Re: D70 FE E error

        Ik ben niet zeker, maar moet/kan je de diafragmaring van het objectief niet vergrendelen? Nogmaals, ik ken het objectief niet maar het zou kunnen dat er een knopje bij de f/32 waarde zit waarmee je deze blokkeert...
        www.135mm.be
        @135mm_leuven
        info@135mm.be

        Comment


        • #5
          Re: D70 FE E error

          Ja deze kan vergrendeld worden op de f32 waarde, heb op deze manier de lens ook bevestigd aan de body.
          D70 user in practice
          TERRA vzw - Belgische Vereniging voor Terrariumkunde en Herpetologie

          Comment


          • #6
            Re: D70 FE E error

            Vreemde zaak, heb je al een ander niet G objectief op je toestel getest?

            Ik denk wel dat je het probleem zelf moet oplossen of gewoon een ander lensje zoeken, laten nakijken kost meer dan de waarde van de lens.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: D70 FE E error

              nee ik heb enkel deze lens, dus kan niet testen.
              iemand nog ideeën?
              D70 user in practice
              TERRA vzw - Belgische Vereniging voor Terrariumkunde en Herpetologie

              Comment


              • #8
                Re: D70 FE E error

                Oorspronkelijk geplaatst door kawabunga2002 Bekijk bericht
                nee ik heb enkel deze lens, dus kan niet testen.
                iemand nog ideeën?
                Even voor de duidelijkheid, waar stel je je diafragma in? Als je dat op de lens zelf doet, is het normaal dat je die error krijgt. Je moet je diafragmaring op de lens gewoon op F/32 zetten en de lens erop draaien. Een andere diafragmawaarde kies je met je instelwieltje op de body en niet met de diafragmaring op de lens. (zie ook de handleiding) Die diafragmaring is enkel nuttig bij oudere analoge bodys en kan volgens mij (maar ben niet zeker) ook op de duurdere bodys (DXXX en DX reeks gebruikt worden)

                Comment


                • #9
                  Re: D70 FE E error

                  1 zet de lens op f32 en vergrendel dit
                  2 kijk in de lens: is het diafragma dicht: ja goed/nee fout
                  3 zet de lens op de camera, kijk voor in de lens->is het diafragma volopen: ja goed/nee fout
                  4 zet de camera op A, stel een diafragma is van f8(aflezen op topdisplay en instellen met voorste instelweil)
                  5 druk op de dof-preview knop en kijk door de zoeker: wordt het donker: ja goed/nee fout.
                  Ga naar buiten en maak een foto, die zou nu goed moeten zijn, als alles ja is.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: D70 FE E error

                    oke nu ben ik er aan uit. bedankt allemaal voor de hulp, dacht dat er iets aan het toestel of de lens was.
                    Heb alle stappen overlopen en tot het maken van de foto is alles goed nu. enkel eens in daglicht een foto maken om te zien of die wat goed is. (het is nu wat donker buiten)
                    Ook goed dat ik nu weet dat het normaal is dat het toestel een error aangeeft als je met de ring een ander diafragma waarde neemt. dat wist ik niet, mss een beetje dom van mij maar oke tis een nieuw toestel voor mij en een error betekend in mijn ogen meestal niets goed.

                    Als de foto's nog niet zijn wat het zou moeten zal het dan enkel aan de instellingen liggen en niet aan de apparatuur.

                    Nogmaals bedankt
                    D70 user in practice
                    TERRA vzw - Belgische Vereniging voor Terrariumkunde en Herpetologie

                    Comment

                    Working...
                    X