Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D90: op zoek naar een snelle, lichtsterke standaardlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D90: op zoek naar een snelle, lichtsterke standaardlens

    ik ben op zoek naar een snelle lichtsterke standaardlens (35mm, 50mm) voor op mijn D90.

    In het Nikon gamma merk ik ontzettende prijsverschillen (prijzen van Studio73, dd 20091013)

    Nikon AF-S 35mm f/1.8 G: 189€
    Nikon AF-D 50mm F:1.8: 149€
    Nikon AF-S 50mm F:1.4 G: 299€

    Met andere woorden: de laatste lens kost grosso modo evenveel als de twee anderen samen.
    Een deel van dit prijsverschil zit allicht in het verschil in maximaal diafragma, maar Is dit prijsverschil verantwoord

    Ik wil hier geen prijzenoorlog starten tussen verschillende shops, de prijzen van de lenzen variëren, daar ben ik me pijnlijk van bewust, ik vraag me gewoon af of de prijsverhoudingen tussen de genoemde lenzen echt verantwoord zijn door merkbare kwaliteitsverschillen?

    uw welgekomen advies graag

  • #2
    Re: D90: op zoek naar een snelle, lichtsterke standaardlens

    de vraag ligt ook bij wat die lens moet doen. wat een 35 mm prime is vrij verschillend dan een 50 mm voor bv portraitfotografie.

    Puur technisch is de 50 1.4 lichtsterker, iets scherper en optisch beter. Maar als je in dezelfde omstandigheden met hetzelfde toestel beide lenzen 1.8 en 1.4 gebruikt op een gelijk diafragma zal je op het resultaat geen verschil zien... en is het dubbele in kost dan de moeite...

    techneuten beweren van wel

    Maar is het budget er wil je het beste van het beste ..... kies dan 50 1.4 anders is de 50 1.8 een heel practisch en deftig lensje die je nood altijd kunt gebruiken
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

    IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

    Comment


    • #3
      Re: D90: op zoek naar een snelle, lichtsterke standaardlens

      Als standaardlens is de 35mm dan de meest voor de hand liggende. Optisch en zo is het allemaal prima.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: D90: op zoek naar een snelle, lichtsterke standaardlens

        ook nog eentje om mee te nemen:
        aan het denken om na de D90 mss een D700 of opvolger te kopen (maw: FF)?
        Dan is de 35f1.8 niet bruikbaar.
        zelf werk ik met de F2, die is naast FF ook vrij stevig (spijtig genoeg al verschillende keren getest: vallen, lichte regen, stof,... maakt niet zoveel uit), de F1.8 ziet er mij iets plastiekeriger uit, net als de 50 f1.8. De 50f1.4 heb ik nog niet echt in handen gehad, maar ik vermoed dat die steviger gaat zijn.

        mijn primes: 35f2 (zit standaard op de camera) en 50f1.8, hopelijk binnenkort een 85f1.8 erbij.
        hoe meer f**k hoe meer vreugd

        **=ol

        Comment


        • #5
          Re: D90: op zoek naar een snelle, lichtsterke standaardlens

          Ik heb een 35mm f1.8. Die is qua bouw toch weel heel stevig hoor! Geen obus zoals een 70-200mm VR maar als je er niet mee gaat gooien, zal je ze niet snel stuk krijgen.

          Wat bereik betreft: ik vind de 35mm leuk, maar trek er niet zo graag portretten mee... Reden is dat je (te) dichtbij moet komen en dat de bokeh niet super is. Ik plan daarom nog een 50mm of 85mm.

          Als ik in jouw plaats was zou ik 35 en 50mm in f1.8 uitvoering kopen. Zo heb je 2 optisch goede lenzen, die toch wel een ander toepassingsgebied hebben...

          Ik vraag me echt af of er meer da 1% van de forumgebruikers is die het real-life verschil tussen een 50mm f1.4 en f1.8 gaat zien...

          grtz

          Comment


          • #6
            Re: D90: op zoek naar een snelle, lichtsterke standaardlens

            thx! de opmerking over de eventuele toekomstige move naar een FF camera is natuurlijk ook eentje om te overwegen.
            Het heeft weinig zin om nu te investeren in glas dat bij een verhuis naar een FF compleet onbruikbaar wordt.

            Comment


            • #7
              Re: D90: op zoek naar een snelle, lichtsterke standaardlens

              Er zijn regelmatig Nikkors 50/1.4 AF(D) 2de hands te koop. Kijk ook eens naar de Sigma 50/1.4.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: D90: op zoek naar een snelle, lichtsterke standaardlens

                Wat is eigenlijk het verschil tussen de 50 mm D en G versie? waarom zo duur de G?
                Bedankt alvast!

                Comment


                • #9
                  Re: D90: op zoek naar een snelle, lichtsterke standaardlens

                  De D objectieven zijn ouder en hebben een diafragma-ring. Hierdoor kunnen deze gebruikt worden op body's welke geen diafragma-instelling kunnen doen. De huidige body's kunnen allen wel een diafragma instellen en daarom heeft Nikon bij de nieuwe G objectieven deze ring eraf gehaald.
                  Nikon D300 = Nikon 50mm f/1.4G = Nikon 14-24mm f/2.8G = Nikon 24-70mm f/2.8G = Nikon 70-200mm f/2.8G = SB-900 = SB-600 = Grip MB-D10 = GPS GP-1 = Velbon Sherpa 450R = Lowepro Nature Trekker AW II = Elinchrom D-Lite 4 Set = 24" iMac = Wacom Intuos3

                  Comment


                  • #10
                    Re: D90: op zoek naar een snelle, lichtsterke standaardlens

                    Oorspronkelijk geplaatst door artuzzo Bekijk bericht
                    Wat is eigenlijk het verschil tussen de 50 mm D en G versie? waarom zo duur de G?
                    Bedankt alvast!
                    De G versie heeft ook een ingebouwde motor, waarmee je Autofocus hebt op een nikon D40,60,3000,5000

                    De D versie heeft dit niet, maar icm met een nikon D90 is dit geen probleem, aangezien een D90 een motor in de body heeft. De D40,60,... heeft geen ingebouwde motor.
                    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                    Comment

                    Working...
                    X