Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro lens

    hoi iedereen
    ik zou me graag een macro lens aanschaffen
    heb een canon eos 450d kan iemand me zeggen welke macro lens goed is en of het een verschil is tss sigma tamaron en canon want ik heb ook een lens van tamaron 70-300 geloof ik maar het beeld is niet altijd even scherp ben er niet zo content van.
    ik zou graag bloemen en dieren fotograferen met een macro lens zoals vogels eekhoorn vlinders beetje vanalles eigenlijk mijn buget is zo rond de 600 euro
    dank je wel alvast

  • #2
    Re: Macro lens

    Oorspronkelijk geplaatst door Angres Bekijk bericht
    hoi iedereen
    ik zou me graag een macro lens aanschaffen
    heb een canon eos 450d kan iemand me zeggen welke macro lens goed is en of het een verschil is tss sigma tamaron en canon want ik heb ook een lens van tamaron 70-300 geloof ik maar het beeld is niet altijd even scherp ben er niet zo content van.
    ik zou graag bloemen en dieren fotograferen met een macro lens zoals vogels eekhoorn vlinders beetje vanalles eigenlijk mijn buget is zo rond de 600 euro
    dank je wel alvast
    eerst en vooral zou ik zeggen: gebruik de "Zoeken" functie van het forum
    ik heb voor de aanschaf van mijn macro lens niet één topic moeten maken, alle nuttige info staat hier al ergens op het forum.

    en ik denk dat je voor het fotograferen van vogels e.d. beter af bent met een andere lens dan met een macro-lens.
    Nikon D60 + 18-55mm Tokina 12-24mm DX II

    Comment


    • #3
      Re: Macro lens

      het veschil tussen Tamaron , Sigma en Canon is moeilijk uit te leggen, de grootste verschillen zitten hem in de prijzen en de snelheid van AF, Canon is ietwat sneller hierin tov de Tamron en de Sigma (behalve de 150 en 180 mm die voorzien zijn van HSM (usm tegenhanger) ).

      Verder zijn ze qua beeldweergave redelijk aan elkaar gewaagd.

      Maar als je een goede macrolens wil hebben die ook wat tele in zch heeft dan zou ik een kijken naar de Sigma 150 2.8 macro. Op macrogebied een van de betere lenzen, een nadeel is dat hij lastig, vooral als beginnend, stil te houden is, met name op macro gebied heb je zo een klein scherpte gebied dat elke beweging (zelfs adenmhaling) funest is voor je scherptepunt.
      Maar een groot voordeel is de werkafstand voor insecten die ietsje groter is dan de 90 of 100 mm lenzen, tevens creer je vanwege de langere brandpunt een mooiere egale achtergrond.

      Maar een ding is zeker, ze zijn allemaal scherp en voorzien de plaatjes van mooie sprekende kleuren of je nou een Sigma, Tamron, Tokina of Canon macrolens neemt.
      Mijn beste Foto moek nog trekke.

      Comment


      • #4
        Re: Macro lens

        Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
        het veschil tussen Tamaron , Sigma en Canon is moeilijk uit te leggen, de grootste verschillen zitten hem in de prijzen en de snelheid van AF, Canon is ietwat sneller hierin tov de Tamron en de Sigma (behalve de 150 en 180 mm die voorzien zijn van HSM (usm tegenhanger) ).
        Er is een groot verschil wat scherpstellen betreft, de Canon zal als enige niet langer worden bij het scherpstellen omdat ze intern scherpstelt. Goed HIER te zien en leuk als de beestjes schichtig zijn.

        Comment


        • #5
          Re: Macro lens

          Oorspronkelijk geplaatst door Angres Bekijk bericht
          ik zou graag bloemen en dieren fotograferen met een macro lens zoals vogels eekhoorn vlinders beetje vanalles eigenlijk mijn buget is zo rond de 600 euro
          dank je wel alvast
          Een macro lens geeft je de mogelijkheid om zaken op 1:1 vast te leggen. Dat houdt in dat 1 cm in het echt als 1 cm op je sensor komt.
          Voor een eekhoorn of een vlinder zou ik eerder kijken naar een 300 mm F/4 of zo (een tweede hands sigma; ik weet niet wat Nikon daarin heeft) met de mogelijkheid om tot op ca. 1,2 meter. Dan kun je die vlinder aardig beeldvullend vastleggen, en die eekhoorn al aardig dichterbij krijgen. Ook een bloem met een diameter van 3 cm. lukt daar prima mee.
          Alleen als je echt naar kleinere insecten, en details van bloemen wilt, is een macro lens aan te raden. Maar dan zal die eekhoorn niet meer lukken.
          Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

          Comment


          • #6
            Re: Macro lens

            Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
            Er is een groot verschil wat scherpstellen betreft, de Canon zal als enige niet langer worden bij het scherpstellen omdat ze intern scherpstelt. Goed HIER te zien en leuk als de beestjes schichtig zijn.
            FYI, de Sigma 150/180 en Tamron 180 hebben ook interne scherpstelling. Die worden dus ook niet langer.
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Macro lens

              Dat je niet bang hoeft te zijn van Sigma of Tamron macro lenzen bewijzen verschillende mensen hier op het forum zoals Pendragon, Flukee en Macroshopper. De zoekfunctie zal zeker hun meesterwerkjes tonen.
              De definitie van een macrolens is http://www.encyclo.nl/begrip/Macrolenzen

              Dus voor eekhoorns, zoogdieren of vogels zal je echt moeten uitkijken naar een ander stuk glas vrees ik.

              Comment


              • #8
                Re: Macro lens

                een jaar geleden heb ik voor de zelfde keuze gestaan :

                canon 100 mm f2.8 of sigma 150mm f2.8

                Gekozen voor de laatste, en zeker nog niet beklaagd
                sigma was iets goedkoper voor meer bereik
                en met het verschil heb ik mee gebruikt om een sigma teleconverter 1.4x aan te schaffen die ook daarop past (macrolens van +/- 225 mm)
                succes met de keuze
                The future brings my best photo. Time is on my side.
                Canon EOS 7D & Canon Powershot G15 /https://plus.google.com/u/0/+PeterL/

                Comment


                • #9
                  Re: Macro lens

                  Voor de kleine beestjes kies je best een lange macro, zoals de Sigma 150mm f2,8 of de Sigma/Tamron/Canon 180mm f3,5.

                  Ik gebruik zelf de Sigma 150mm f2,8 macro, meestal met een 1,4x teleconverter (150x1,4= 210mm).

                  Voor de schuwe beestjes zoals een eekhoorn zal je eerder een lange tele (400mm of meer) nodig hebben, of je moet een beestje tegenkomen dat geen schrik heeft van de fotograaf.

                  Voor de wat grotere vlinders en libellen gebruik ik een Canon 300mm f4 L IS + 1,4x teleconverter. Daarmee wordt de werkafstand heel wat groter, en vliegen ze wat minder snel weg.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment

                  Working...
                  X