Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon d90 macro lens: graag advies

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon d90 macro lens: graag advies

    Beste lezers,

    Ik zou voor mijn Nikon d90 met nikor 18-200 lens, er graag nog ééntje bijhebben om macro-opnames te kunnen maken in de natuur.
    Insectjes, bloemekes, dauwdruppels op het gras, dat soort dingen...

    Bij rondkijken hier op het forum wordt ik overweldigd met informatie daaromtrent, dus zie ik eerlijk gezegd het bos door de bomen niet meer.

    Daarom durf ik hier deze 'stoute' vraag te stellen :
    Welke macrolens van welk merk en in welke prijscategorie zou U me aanraden voor m'n nikon d90?

    alle tips zijn echt heel welkom!!!

    groeten!
    Jamat

  • #2
    Re: Nikon d90 macro lens: graag advies

    Heb mezelf ook een macrolens aangeschaft enkele maanden geleden voor zowat dezelfde doeleinden. Het is de nikkor 60 af-d geworden. Ben zeeer content van dit lensje. Is compact en superscherp. De nieuwere g versie is denk ik wel ietsje scherper.
    60mm op een d90 is zeker goed voor algemene macro, al je echt veel insecten wil fotograferen moet je wel heel dicht bij kruipen. Dan ben je mss beter af met een 105.
    Ik ben wel voorstander van de bouwkwaliteit van een nikon lens.
    Nikon D90 - Tamron 17-50 f2.8 - Nikkor AF-D 60 f2.8 micro - Nikkor 70-300 f4-5.6 VR

    Comment


    • #3
      Re: Nikon d90 macro lens: graag advies

      Een goede raad
      Wil je insecten ga voor een 150mm
      Wil je natuur (bloemen etc etc ) ga voor een 105.
      Vergewis je er ook van dat als je naar kleinere brandpuntsafstanden gaat je
      scherptediepte en ook de beeldhoek verandert.
      Persoonlijk vind ik een doffe achtergrongd van een 50mm minder aantrekkelijk dan die van een 150mm.

      (heb een 105 gehad en nu heb ik een 150, de 150 is sneller, stiller en doet het 'intern', daarentegen moet je wel kortere sluitertijden respecteren)

      De VR van nikon blijkt ook goed te zijn
      (let dan ook wel op die VR gaat je niet helpen op statief (dan moet ie zowieso af), maar uit de hand zou die het prima doen)

      Tevens doen al deze lenzen het ook goed al modelprime.



      mvg
      glenn
      Mijn site...
      vandaelefotografie.be
      * BD0916BE *

      Comment


      • #4
        Re: Nikon d90 macro lens: graag advies

        Ik heb de D90 in combinatie met de micro Nikkor 60mm 2.8 en de Sigma macro 150mm 2.8. Beide zijn fijne lensen, maar in de praktijk merk ik dat ik toch een zekere voorkeur heb voor de 150mm, vermoedelijk omdat de langere brandpuntsafstand wat gemakkelijker werkt.
        "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

        Comment


        • #5
          Re: Nikon d90 macro lens: graag advies

          Oorspronkelijk geplaatst door jammel Bekijk bericht
          Heb mezelf ook een macrolens aangeschaft enkele maanden geleden voor zowat dezelfde doeleinden. Het is de nikkor 60 af-d geworden. Ben zeeer content van dit lensje. Is compact en superscherp. De nieuwere g versie is denk ik wel ietsje scherper.
          60mm op een d90 is zeker goed voor algemene macro, al je echt veel insecten wil fotograferen moet je wel heel dicht bij kruipen. Dan ben je mss beter af met een 105.
          Ik ben wel voorstander van de bouwkwaliteit van een nikon lens.
          kijk effe naar de MWD in volgende tabel:
          Is the Sigma 150mm f/2.8 EX DG HSM Macro Lens right for you? Learn all you need to know in The-Digital-Picture.com's review!

          Dan zie je hoeveel cm je wint, als je naar langere brandpuntsafstanden gaat.
          Mijn ervaring is dat een sigma 105 toch deftig te kort schiet voor insecten, je moet veel te dicht en de lens schuift ook nog uit. Kweet nie hoe da zit met de nikkor, maar denk dat die MWD ook wel in die range zal liggen.


          mvg
          glenn
          Mijn site...
          vandaelefotografie.be
          * BD0916BE *

          Comment


          • #6
            Re: Nikon d90 macro lens: graag advies

            Ik ben supercontent van mijn tamron 180mm
            Ik hou van de afstand tov vlinder en libellen.

            En ik gebruik die lens "bijna" nooit volopen. meestal vanaf f8
            nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

            Comment


            • #7
              Re: Nikon d90 macro lens: graag advies

              Heb onlangs de nikkor af-s 60 mm micro gekocht en ben daar erg tevreden over. Voor bloemen perfect en ook voor insecten acceptabel alhoewel de 105 misschien hier beter zal zijn. Mijn 60 mm gebruik ik ook als (haarscherpe) portretlens. Recente resultaten op www.nolfinarium.be onder 'nature'

              grts

              nolfinarium

              Nikon D90, Nikkor 18-200/ 60 micro / 35 (1.8)
              groetjes,
              nolfinarium, Nikon D90 + glaswerk (Nikkor 18-200/35/60 macro/70-300 + Tokina 11-16)
              fotosite: www.nolfinarium.be

              Comment


              • #8
                Re: Nikon d90 macro lens: graag advies

                En ik ben supercontent van mijn sigma 180mm op mijn D90

                Maar daar ben je niks mee natuurlijk

                In het kort: alle macrolenzen zijn optisch goed maar er is een onderscheid tussen lange en korte macrolenzen (150-180-200mm vs. 60-90-100mm):

                Korte lenzen geven je meer bewegingsvrijheid, minder gewicht, meer multifunctionaliteit als portretlens.
                Lange geven meer gewicht, betere achtergronden, meer DOF (oh oh hier gaan we weer) en meer werkafstand bij schuwe insecten als vlinders, libellen of juffers.

                Mijn persoonlijke mening is: hoe langer hoe beter.

                Praktisch gezien maakt het niet uit welke je kiest. De beste macrolens is degene die op je camera zit (zoals uit bovenstaande commentaar blijkt). Zo eenvoudig is het
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon d90 macro lens: graag advies

                  Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                  En ik ben supercontent van mijn sigma 180mm op mijn D90

                  Maar daar ben je niks mee natuurlijk

                  In het kort: alle macrolenzen zijn optisch goed maar er is een onderscheid tussen lange en korte macrolenzen (150-180-200mm vs. 60-90-100mm):

                  Korte lenzen geven je meer bewegingsvrijheid, minder gewicht, meer multifunctionaliteit als portretlens.
                  Lange geven meer gewicht, betere achtergronden, meer DOF (oh oh hier gaan we weer) en meer werkafstand bij schuwe insecten als vlinders, libellen of juffers.

                  Mijn persoonlijke mening is: hoe langer hoe beter.

                  Praktisch gezien maakt het niet uit welke je kiest. De beste macrolens is degene die op je camera zit (zoals uit bovenstaande commentaar blijkt). Zo eenvoudig is het
                  Inderdaad, daar gaan we weer!
                  Rekent u nu eens de scherptediepte uit bij een vergrotingsmaatstaf van 1 (1:1) en welke brandpuntsafstand die u maar wenst.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon d90 macro lens: graag advies

                    Denk om de cropfactor: 60mm wordt 90, 105 wordt 150 (afgerond), 150 wordt 225mm....ga zo maar door
                    [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon d90 macro lens: graag advies

                      Oorspronkelijk geplaatst door Buster Bekijk bericht
                      Denk om de cropfactor: 60mm wordt 90, 105 wordt 150 (afgerond), 150 wordt 225mm....ga zo maar door
                      en wat merk je daarvan? 1 op 1 is 1 op 1 hoe groot of hoe klein je sensor ook is....
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon d90 macro lens: graag advies

                        Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                        Inderdaad, daar gaan we weer!
                        Rekent u nu eens de scherptediepte uit bij een vergrotingsmaatstaf van 1 (1:1) en welke brandpuntsafstand die u maar wenst.
                        Het ligt niet aan de brandpuntsafstand, wel aan de asymmetrische lensconstructie bij langere macrolenzen met als gevolg een kleinere pupilfactor (letterlijk uit: http://toothwalker.org/optics/dof.html) en een grotere DOF.
                        Ik heb het hier al verschillende keren vermeld hoor. Bij gelijke pupilfactoris de DOF gelijk bij 1:1 vergroting ongeacht brandpuntsafstand.

                        Code:
                         VWDOF 2.1---------input---------------------
                          Format            24x36 mm     24x36 mm     
                          COC               0.030 mm     0.030 mm   
                          Focal length      60 mm        100 mm       
                          Pupil factor      1.0          0.7          
                          F-number          8            8            
                          Magnification     1            1            
                          ------------------output--------------------
                          Depth of field    0.960 mm     1.17 mm
                        Last edited by ThierryM; 12 oktober 2009, 12:23.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon d90 macro lens: graag advies

                          1,17 – 0,96 = 0,21 mm !!

                          Dat kun je toch nimmer aanprijzen als 'meer' scherptediepte, in de zin van significant meer.
                          Daar heeft geen mens 1 euro extra voor over.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon d90 macro lens: graag advies

                            Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                            1,17 – 0,96 = 0,21 mm !!

                            Dat kun je toch nimmer aanprijzen als 'meer' scherptediepte, in de zin van significant meer.
                            Daar heeft geen mens 1 euro extra voor over.
                            Het gaat het em er gewoon om dat jij fout was en Flukee het bij het rechte eind had.
                            En als je die 0,21mm eens goed bekijkt t.o.v. 0.96mm en 1.17mm is dit procentueel wel een groot verschil (nl. bijna 22% meer DOF!)

                            Als ik moet kiezen heb ik liever wat meer DOF
                            Nikon D60 + 18-55mm Tokina 12-24mm DX II

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon d90 macro lens: graag advies

                              Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                              1,17 – 0,96 = 0,21 mm !!

                              Dat kun je toch nimmer aanprijzen als 'meer' scherptediepte, in de zin van significant meer.
                              Daar heeft geen mens 1 euro extra voor over.
                              Zoals hierboven staat kun je het beter procentueel bekijken (+/-20% (!!) méér DOF). Vergeet niet dat je onderwerpen meestal ook héél klein zijn hé.
                              Het is misschien niet doorslaggevend bij aankoop, maar het mag toch vermeld worden?
                              Daarbij, het voorbeeld toont het verschil tussen 60mm en 100mm. Lenzen rond de 200mm hebben een nog kleinere pupilfactor en dus nog meer DOF winst.

                              Uiteindelijk is voor mij de beeldhoek wel een belangrijker argument om voor een lange macrolens te kiezen.
                              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                              Comment

                              Working...
                              X