Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gazon heraanleggen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gazon heraanleggen

    Het huis dat we onlangs kochten heeft een gazon dat we volledig opnieuw willen aanleggen. Momenteel is er in dat gazon ook een vijver die we willen dichtgooien. Vandaar de keuze meteen een nieuw gazon aan te leggen.

    Het huidige gazon heeft een grassoort met zeer dunne, eerder ronde grassprietjes. (erg onaangenaam om op te zitten/liggen )

    Wie heeft hiermee ervaring en wil ons de beste werkwijze delen om het huidige gazon te verwijderen en een nieuw gazon aan te leggen...? Wanneer doen we zoiets best?
    Elke tip is welkom!


    Alvast bedankt!

    Mvg,
    Frederic

  • #2
    Re: Gazon heraanleggen

    Ik heb zelf ook een stuk laten bezaaien en de beste periode is het najaar.

    Ik heb verschillende sites bezocht alsook de boer die het land had klaargemaakt zei me hetzelfde:
    Nu krijgt het zaad voldoende water en meer belangrijk is dat er minder onkruid in het gras zal zitten indien het gezaaid is geweest in het najaar.

    De tijd begint echter wel te dringen want november is te laat.
    Hoe je het best het oude gras wegkrijgt weet ik niet, want als het niet diep genoeg zit kan het volgend jaar terug schieten. Misschien moest het wel eens gesproeid geweest zijn om te doden??

    Comment


    • #3
      Re: Gazon heraanleggen

      Alles doodspuiten (van zodra het stopt met regenen tenminste).
      Een week of 3 wachten.
      Dan alles frezen (bakfrees) of laten frezen.
      Effenen.
      Rollen.
      Zaaien.
      Licht harken.
      Rollen.
      Wachten op nieuwe regen.
      Zo hebben wij dat gedaan tenminste.
      Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
      BD0993BE
      Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

      Comment


      • #4
        Re: Gazon heraanleggen

        Momenteel is er in dat gazon ook een vijver die we willen dichtgooien.
        ik zou me vooral daar zorgen over maken.
        Gaat de grond niet zakken daar waar de vijver is geweest zodat je een lelijke put (en plassen) krijgt in je gazon?

        Comment


        • #5
          Re: Gazon heraanleggen

          Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
          ik zou me vooral daar zorgen over maken.
          Gaat de grond niet zakken daar waar de vijver is geweest zodat je een lelijke put (en plassen) krijgt in je gazon?
          Daar maken wij ons eigenlijk ook zorgen om. We hebben ook een hoop koterijen af te breken. Vrienden zeiden ons om die vijver deels te vullen met steenbrokken, maar ik vrees daar eigenlijk voor. Zullen die stenen niet naar boven komen met de tijd...? Of zou het toch beter zijn omdat het gazon op die plaats minder zal verzakken...?

          @Onkertje: Superbedankt voor de volgorde van handelen!

          Mvg,
          Frederic

          Comment


          • #6
            Re: Gazon heraanleggen

            Alles laten uitvoeren door nen tuinaanlegger. In mijn buurt hebben ze alles omgeploegd of gefreesd, alles mooi vlak gelegd en daarna graszoden geplaatst. Zodoende heb je direkt een groen gazon zonder onkruid.

            Comment


            • #7
              Re: Gazon heraanleggen

              Misschien heb je hier nog iets aan :
              Mijn fotowebsite : www.filover.be

              Comment


              • #8
                Re: Gazon heraanleggen

                Onkertje zijn werkwijze is inderdaad de enige juiste...

                Echter wel eerst rekening houden met de vijver. Best geen steenpuin indoen, daar dit toch bovenkomt na verloop van tijd en je er waarschijnlijk later spijt van gaat krijgen als je net op die plaats iets wilt planten ofzo...

                Wel opvullen met aarde (eventueel eerst aanvulgrond en geen gewone zwarte grond) en na ieder laagje zorgvuldig aantrappen/vastwellen. De grote fout wordt vaak gemaakt wanneer men eerst de put vult en dan oppervlakkig wat gaat verdichten.

                Veel succes in ieder geval!
                - SoTHoS.be - = Canon EOS 30D & 5DII - EF 85 f/1.8 USM - EF 100 f/2.8 Macro USM - EF 24-105 f/4.0 L IS USM - EF 70-200 f/2.8 L IS USM - EF 300 f/4 L IS USM - EF 1.4x ext. - 580 EX II - 430EX - MR-14EX - ... = -

                Comment


                • #9
                  Re: Gazon heraanleggen

                  Mijn zus heeft verleden jaar haar tuin laten heraanleggen. Daar heeft men met graszoden op rol gewerkt. Schitterend resultaat. Voordeel: onmiddellijk gras in je tuin en zonder onkruid.
                  Homo Sapiens Pentaxiensis

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gazon heraanleggen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Thomasho Bekijk bericht

                    Echter wel eerst rekening houden met de vijver. Best geen steenpuin indoen, daar dit toch bovenkomt na verloop van tijd en je er waarschijnlijk later spijt van gaat krijgen als je net op die plaats iets wilt planten ofzo...
                    Net wat ik dacht. Bedankt om dit te bevestigen!

                    Oorspronkelijk geplaatst door Thomasho Bekijk bericht
                    Wel opvullen met aarde (eventueel eerst aanvulgrond en geen gewone zwarte grond) en na ieder laagje zorgvuldig aantrappen/vastwellen. De grote fout wordt vaak gemaakt wanneer men eerst de put vult en dan oppervlakkig wat gaat verdichten.

                    Veel succes in ieder geval!
                    Goede tip! Bedankt!

                    Oorspronkelijk geplaatst door willyB Bekijk bericht
                    Alles laten uitvoeren door nen tuinaanlegger. In mijn buurt hebben ze alles omgeploegd of gefreesd, alles mooi vlak gelegd en daarna graszoden geplaatst. Zodoende heb je direkt een groen gazon zonder onkruid.
                    Hmmm... Ik heb nu al verschillende gazons bekeken en bewandeld, en telkens kwam ik tot dezelfde conclusie, namelijk dat het mooi oogt, maar als je er op loopt is het precies alsof je op een watten ondergrond loopt. 't geeft mij niet hetzelfde gevoel als bij een zelfgezaaid gazon. Daarvoor ook onze voorkeur zelf te zaaien

                    Mvg,
                    Frederic

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gazon heraanleggen

                      Samen met mijn buren hebben, we iemand met ne buldozer laten komen die heeft de zes kavels gelijk getrokken, een biljart tapijt had er niet aan. Er waren nog zullingen van een oud boerderijke, zelfs bomen werden volledig naar onderen gewerkt... Nu zeven jaar later heeft er niemand verzakkingen of bovenstekende stenen (die zitten héél diep) De kinderen vonden het trouwens wel cool zo'n groot masjien

                      Nadien zijn er twee met graszoden gaan werken de anderen waaronder ik zelf hebben gezaaid, met afwisselend succes. Mijne buur heeft een laag champignon mest gelegd en daarop gezaaid, hij heeft de mooiste gazon van ons allen en ook het meeste werk da groeit zichtbaar sneller
                      Last edited by Rudy M.; 12 oktober 2009, 20:22.
                      Rudy,

                      Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                      Comment

                      Working...
                      X