Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Regenboog

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Regenboog

    Hoi,

    Een vraagje. Ik ging laats s'avonds foto's maken en 1 van de foto's (crop) zag er als het volgt uit. Hoe komt dit ? Ik heb dit nog nooit gehad.


  • #2
    Re: Regenboog

    langdurige inval van licht onder een bepaalde brekingshoek op je lens? Een zonnekap gebruiken zou dit kunnen verhelpen
    www.brunodyserinck.be
    https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

    Comment


    • #3
      Re: Regenboog

      Ik had m'n zonnekap (manenkap ) op. Alleen wordt de regenboog veroorzaakt door frontaal licht. En dan helpt de zonnekap niet. En waarom verschijnt dit bv niet met daglicht. Ik bedoel de exposure is ongeveer gelijk alleen heb je daar s'avonds een langere sluitingstijd voor nodig. Dus waarom gedraagt het licht zich bij een lange sluitingstijd anders ??

      Comment


      • #4
        Re: Regenboog

        Ik denk dat het een vorm van lensflare is, maar deze lens heeft er blijkbaar wel heel veel last van.
        Welke lens heb je gebruikt? Met de Sigma 18-50 f2,8 EX DC kreeg ik bij nachtfoto's ook wel veel flarevlekken in de foto's, maar zo erg heb ik het nog nooit gezien.

        Zat er een fliter op de lens, want dat maakt het alleen maar erger.
        De sluitertijd heeft er volgens mij weinig mee te maken.
        Als ik nachtfoto's maak dan zie ik nooit een verschil in flarevorming bij verschillende diafragma-openingen, alleen worden de sterretjes rond lichtpunten groter als het diafragma verder dicht staat.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Regenboog

          Oorspronkelijk geplaatst door IL Corvo Bekijk bericht
          Hoi,

          Een vraagje. Ik ging laats s'avonds foto's maken en 1 van de foto's (crop) zag er als het volgt uit. Hoe komt dit ? Ik heb dit nog nooit gehad.
          ik durf ervoor wedden dat deze flare veroorzaakt is door condens op je lens. In optisch glas krijg je normaal nooit zulke regenbogen dus kan ik het enkel verklaren door de breking van het licht in de miniscule waterdruppeltjes op je frontlens door condens
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Regenboog

            Ik heb een Tamron 28-75mm F/2.8 Di XR LD gebruikt. En ik heb er altijd een hoya uv filter als bescherming erop.

            Ik denk dat miniscule waterdruppels inderdaad de oorzaak zijn.
            We stonden misschien iets van 1,5 uur buiten. En dit is één van de latere foto's en de enige met regenbogen.

            Comment


            • #7
              Re: Regenboog

              Als er condens op de lens zit zou het beeld toch wazig worden.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Regenboog

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Als er condens op de lens zit zou het beeld toch wazig worden.
                en dat is het ook een beetje...

                je hebt niet veel condens nodig om zulke regenbogen te vormen, maar je hebt wel veel condens nodig om je beeld volledig wazig te krijgen...
                of ja, het kan nog altijd aan de UV filter liggen...

                ik zit hier in Nigeria met binnen 20°(airco) en buiten 30+° en 70-80% luchtvochtigheid, condens is mijn ergste nachtmerrie hier (er komt zelfs condens op mijn huid als ik naar buiten stap
                Last edited by Matthias; 10 oktober 2009, 12:15.
                5DmkIII en wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: Regenboog

                  Ik heb eerder het idee dat de lichtbronnen zoveel sterker zijn dan het licht dat van de rest van de delen van de foto komt, dat deze alles overstralen. Het komt dus volgens mij door die drie heel erg felle lampen in je foto. Als deze wat minder fel zouden zijn, was het probleem er niet of veel minder.
                  Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                  Comment


                  • #10
                    Re: Regenboog

                    Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
                    Ik heb eerder het idee dat de lichtbronnen zoveel sterker zijn dan het licht dat van de rest van de delen van de foto komt, dat deze alles overstralen. Het komt dus volgens mij door die drie heel erg felle lampen in je foto. Als deze wat minder fel zouden zijn, was het probleem er niet of veel minder.
                    dan krijg je normaal zware flare en uitgebrande stukken, maar geen regenbogen...
                    5DmkIII en wat glas

                    Comment

                    Working...
                    X