Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 70-200 F4 IS of F2.8 IS voor sportfotografie? (Canon 50D)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 70-200 F4 IS of F2.8 IS voor sportfotografie? (Canon 50D)

    Situatie schetsen:

    Canon 50D, vooral gebruikt om sport te fotgraferen (dat spreekt me 't meeste aan)
    Wil nu investeren in goede lens (om daar dan opnieuw mee te leren werken).

    Ik weet dat deze lens al 100 keer besproken is maar toch zou ik graag weten van mensen die uit ervaring spreken:

    F4 nemen of resoluut verder sparen voor de 2.8??? (Beiden met IS!)

    Ik weet dat de 2.8 zwaarder is en de 4 de "beste naam" heeft. Aan zo'n zaken heb ik weinig boodschap.
    Ik besef ook dat dit een "eeuwige discussie" zal blijven

    Ik zit met een tweestrijd:
    * De 2.8 heeft als voordeel dat hij meer licht binnen laat maar de scherpstelling zal perfect moeten zijn om een scherpe foto te verkrijgen gezien de kleine scherptediepte
    * De 4 kost 1/3e minder en heeft de meeste naam en faam als ik op het forum lees.

    Ikzelf ben bang dat ik "nooit genoeg" licht zal binnen krijgen waardoor de F2.8 interessanter lijkt. Desondanks het meestal outdoor is.

    Zijn er mensen die de F4 gekocht hebben , die er achteraf spijt van hebben dat ze algelijk niet van den eerste keer de 2.8 gekocht hebben?

    Mensen die vooral sport fotograferen , wat is jullie mening?


    Alvast bedankt voor de tips en ervaringen!
    Canon 50D; Canon300D; Canon EF70-200 L F4 IS USM; Canon EF24-70 L F2.8 USM; Canon 50mm F1.8; Sigma 18-200 f3.5-f6.3 ; canon 90-300 f4.5-f5.6; Speedlite ex420; Yongnuo 580; statief en wat strobisme materiaal

  • #2
    Re: Canon 70-200 F4 IS of F2.8 IS voor sportfotografie? (Canon 50D)

    Oorspronkelijk geplaatst door Andyvh1 Bekijk bericht
    Situatie schetsen:

    Canon 50D, vooral gebruikt om sport te fotgraferen (dat spreekt me 't meeste aan)
    Wil nu investeren in goede lens (om daar dan opnieuw mee te leren werken).
    Voor een gericht advies is het handig als je vertelt welke sporten je met name gaat fotograferen ...

    Comment


    • #3
      Re: Canon 70-200 F4 IS of F2.8 IS voor sportfotografie? (Canon 50D)

      Welke je ook neemt, het zijn beide super-objectieven.

      Heb je het geld ervoor, gewoon kiezen voor de 2.8 als het nodig hebt.
      Je kan hem ook op f4 gebruiken hé
      CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

      Comment


      • #4
        Re: Canon 70-200 F4 IS of F2.8 IS voor sportfotografie? (Canon 50D)

        Ik heb ze allebei.
        De f2,8 versie heeft een iets snellere AF, maar voor de meeste sporten voldoet de f4 versie ook wel (het verschil is niet erg groot).
        De onscherpe achtergrond (bokeh) van de f2,8 is bij dezelfde diafragma-opening wel "zachter" dan bij de f4.

        Op f4 zie ik eigenlijk weinig verschil in scherpte, maar de f2,8 versie is dan ook wel een hele stop dichtgedraaid. Als je foto's wil maken van sporten waarbij de lichtomstandigheden niet optimaal zijn (cyclocross bijvoorbeeld), dan kies je best wel voor de f2,8 L IS, niet alleen voor de lichtsterkte, maar ook voor de AF die bij minder licht wel duidelijk beter werkt.
        Maak je bijvoorbeeld foto's van een wielerwedstrijd tijdens de zomermaanden, dan is de f4 L IS een heel stuk handiger omdat ze veel lichter is. Dat is ook de reden waarom ik die erbij heb gekocht, maar voor de optredens neem ik altijd de 70-200 f2,8 L IS mee...

        Ze zijn dus allebei heel goed, en hebben allebei hun sterke en iets minder sterke kanten (minpunten zijn er niet, alleen dat de f2,8 wel erg zwaar is om een hele dag mee te werken).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Canon 70-200 F4 IS of F2.8 IS voor sportfotografie? (Canon 50D)

          Ik lees in je signature dat je al twee objectieven hebt die zo'n beetje het bereik dekken. Ga voor jezelf na of de lichtsterkte die je bij deze objectieven bereikt voldoende is. Zo ja, dan ga je voor de F4 versie. Zo nee, dan ga je voor de F2.8 versie.

          Mijns inziens is de F2.8 het geld (en gewicht) alleen waard als je die extra stop écht nodig hebt.

          Comment


          • #6
            Re: Canon 70-200 F4 IS of F2.8 IS voor sportfotografie? (Canon 50D)

            Oorspronkelijk geplaatst door kleintje sisi Bekijk bericht
            Ik lees in je signature dat je al twee objectieven hebt die zo'n beetje het bereik dekken. Ga voor jezelf na of de lichtsterkte die je bij deze objectieven bereikt voldoende is. Zo ja, dan ga je voor de F4 versie. Zo nee, dan ga je voor de F2.8 versie.

            Mijns inziens is de F2.8 het geld (en gewicht) alleen waard als je die extra stop écht nodig hebt.
            Dat is het hem juist: Echt nodig hebben. Zoiets weet ik niet op voorhand.
            Het is zo dat als ik met mijn huidige objectieven sport fotografeer , uitgezoomd op F4, dat de sluitertijd (en iso waarde) veel aanvaardbaarder is.
            De vraag is: Zou het niet nog veel meer aanvaardbaarder zijn als ik naar F2.8 kan gaan?
            Weegt het op tegen het feit dat sport en kleine scherptediepte niet zo goed samen gaan?
            Canon 50D; Canon300D; Canon EF70-200 L F4 IS USM; Canon EF24-70 L F2.8 USM; Canon 50mm F1.8; Sigma 18-200 f3.5-f6.3 ; canon 90-300 f4.5-f5.6; Speedlite ex420; Yongnuo 580; statief en wat strobisme materiaal

            Comment


            • #7
              Re: Canon 70-200 F4 IS of F2.8 IS voor sportfotografie? (Canon 50D)

              Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
              Voor een gericht advies is het handig als je vertelt welke sporten je met name gaat fotograferen ...
              Hoofdzakelijk :
              Wielrennen, voetbal en motocross (allen outdoor hé, maar soms bewolkt, wat soms ook een wereld van verschil maakt , denk ik??)
              Canon 50D; Canon300D; Canon EF70-200 L F4 IS USM; Canon EF24-70 L F2.8 USM; Canon 50mm F1.8; Sigma 18-200 f3.5-f6.3 ; canon 90-300 f4.5-f5.6; Speedlite ex420; Yongnuo 580; statief en wat strobisme materiaal

              Comment


              • #8
                Re: Canon 70-200 F4 IS of F2.8 IS voor sportfotografie? (Canon 50D)

                ik heb zelf de 70-200 f/4 IS gehad en heb nu de 70-200f/2.8 IS en ik wil niet meer terug naar de f/4 (zonder afbreuk te doen aan die ook schitterende lens he).

                Ik heb eerst de Sigma 70-200 2.8 gehad, die heb ik toen omgeruild voor de 70-200 f/4 IS omdat ik geen concerten meer zou doen maar ik stootte ik direct tegen de f/4 en was mijn keuze snel gemaakt dat ik terug 2.8 wilde.

                Toen bood de 2.8 IS zich als eerste aan en heb ik die gekocht; nog geen spijt van!!!
                OK, ze weegt wat maar met mijn 1D2 ligt ze heel lekker in balans Het gewicht beschouw ik dan ook niet als een nadeel...

                Als je het geld hebt, kan ik je de 70-200 2.8 IS alleen maar aanraden
                With Canon, I can (or at least try)
                Photastic.be ~ Passion for the picture
                Nieuwe site

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 70-200 F4 IS of F2.8 IS voor sportfotografie? (Canon 50D)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht

                  Toen bood de 2.8 IS zich als eerste aan en heb ik die gekocht; nog geen spijt van!!!
                  OK, ze weegt wat maar met mijn 1D2 ligt ze heel lekker in balans Het gewicht beschouw ik dan ook niet als een nadeel...

                  daar heb je eigenlijk een heel goed punt. Ik vond de 70-200 f2.8 ook veel beter in de hand liggen op de 1D reeks dan de 70-200 f4IS
                  maar ja, tot nu toe heb ik mijn 70-200 f4IS nog niet werkende gekregen op mn 1DmkIII (altijd verkeerde AF) dus gebruik ik hem er toch niet op...

                  met de 5dmkII in de tas blijft de 1dmkIII steeds in de kas
                  of eerder; met de 5dmkII in Nigeria, blijft de 1DmkIII in België...
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 70-200 F4 IS of F2.8 IS voor sportfotografie? (Canon 50D)

                    als prijs niet onmiddellijk een issue is, voor de f2.8 gaan.
                    Teleconverter van 1.4x werkt er perfect op; dan heb je nog f4 als grootste opening !
                    The future brings my best photo. Time is on my side.
                    Canon EOS 7D & Canon Powershot G15 /https://plus.google.com/u/0/+PeterL/

                    Comment

                    Working...
                    X