Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon groothoeklens aankoop?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon groothoeklens aankoop?

    Ik heb een Canon 450 D en zou graag of moet eigenlijk voor mijn opleiding fotografie een groothoek lens aanschaffen. Heb ook al gehoord dat het belangrijk is een lichtsterkte lens te hebben. Wie kan mij tips geven voor de aankoop?
    Ik heb ongeveer een max budget van 600 euro is dat haalbaar, eventueel tweedehands?

    Ann
    Last edited by Ann_; 8 oktober 2009, 22:11.

  • #2
    Re: Canon groothoeklens aankoop?

    Voor groothoek is een lichtsterke lens vaak niet nodig. Je maakt over het algemeen foto's van stilstaande omgevingen (landschappen, straten) en dan wil je een grote scherptediepte, waardoor je de lichtsterkte van je lens automatisch niet meer gebruikt. Wil je foto's bij (relatief) weinig licht en schiet je deze veelal uit de hand, dan kan het natuurlijk zéér handig zijn.

    Voor beide gevallen werkt de Tokina 11-16mm perfect, deze kan F/2.8 en dus ook in het donker nog goede beelden opleveren. Uitstekende scherpte, maar wel een klein zoombereik. Deze is voor slechts 450 euro vanuit Engeland te bestellen. Nederlandse marktprijs ligt boven de 500 euro. Het tweedehands aanbod in deze lens is gering.

    De Sigma 10-20mm is een uitstekende optie voor als je niet te veel geld kwijt wilt. Minder lichtsterk, maar levert zeer verdienstelijke beelden op als je je diafragma wat dichtknijpt. Deze kun je voor ongeveer 300 euro van Marktplaats af halen.

    Canon's eigen 10-22mm is natuurlijk ook een optie. Deze is echter gelijk het duurst van de drie. Rond 500 euro op Marktplaats, nieuw zo'n 650 euro. Volgens reviews niet zo scherp als de Tokina, maar je hebt wel een heel ruim zoombereik.

    Overigens raad ik je aan om je objectieven waar mogelijk tweedehands te kopen. Zorg dat je ze uitvoerig test wanneer je hem op gaat halen. Blijkt de lens achteraf niet te bevallen, dan kun je deze voor hetzelfde bedrag weer doorverkopen.

    Comment


    • #3
      Re: Canon groothoeklens aankoop?

      eerst even twee begrippen duidelijk opm papier zetten :

      groothoek : 17-40 of 18-50 of dergelijks, in ieder geval vanaf 16-17 mm (op cropcamera's)

      Ultragroothoek : 10-22, 12-24 of iets dergelijks.

      Maar zoals mijn voorganger zegt is lichtsterk niet gelijk een vereiste bij groothoeklenzen, maakt het vaak ook behoorlijk duurder, vooral als je de Canon lenzen neemt :

      voorbeeld : een 17-40L F4 (erg goede kwaliteitslens, scherp, snel etc...) kost om en nabij 600,- , de 16-35L 2.8 daarnetegen kost meer dan het dubbele, maar is niet dubbel zo goed, enkel minimaal beter.
      Mijn beste Foto moek nog trekke.

      Comment


      • #4
        Re: Canon groothoeklens aankoop?

        Bedankt allebei voor jullie antwoorden.

        De Tokina 11-16mm F/2.8 is dus al een goede optie, maar is dus eigenlijk een ultragroothoek..

        Ik was bij Foto Konijnenberg langs geweest en daar raden ze mij de Canon efs 17_85 15 usm bulk. maar die gaat maar tot F/5.6.

        Is dan de Tokina de beste keuze?

        Comment


        • #5
          Re: Canon groothoeklens aankoop?

          Voor mij is de beste de Canon EF-S 17-55 f/2.8. Maar die is duur. Een betaalbaar alternatief is misschien de overeenkomstige Tamron?
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Canon groothoeklens aankoop?

            De sigma 18-50 f/2.8 Macro is misschien ook een optie.
            Deze is vergelijkbaar van kwaliteit met de Tamron maar zou een betere bouwkwaliteit hebben en focust ook stiller (goed als je niet te veel wil opvallen).
            De canon 17-55 is natuurlijk wel beter maar 3X zo duur.

            Comment


            • #7
              Re: Canon groothoeklens aankoop?

              Ok, wat ik er nu dus uit concludeer is dat de Canon EF-S 17-55mm F 2.8 IS USM de beste keuze zou zijn maar ook de duurste. Of de Sigma 18-50 mm F2.8 Macro, goedkoper dan Canon lens.

              Dat zijn allemaal zoom lenzen, zou ik er eventueel goed mee doen om een groothoek lens te kopen met vaste brandpunt?

              Comment


              • #8
                Re: Canon groothoeklens aankoop?

                Je hebt een cropcamera. Niets mis mee, hoor, mijn 50D is dat ook. Maar het betekent wel dat je de brandpuntsafstand moet vermenigvuldigen met 1,6. Zo is een 20mm op een cropcamera al 32mm, dus misschien nog net geschikt. En betaalbaar? Toch al rond €400,-
                Dit is het lijstje van Canons gamma aan vastebrandpuntlenzen tussen 14 en 35mm. Maar zoals gezegd is 20mm misschien nog net breed genoeg? Daarboven is eigenlijk al geen breedhoek op een cropcamera.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Canon groothoeklens aankoop?

                  Ah zo, dat is dus voor mij ook geen optie om naar lenzen met een vaste brandpunt te gaan.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon groothoeklens aankoop?

                    Hoe verhoudt de Tokina 11-16 zich kwa prestaties tov de Tokina 12 - 24 F4.0 (oude versie)?
                    Canon 350D
                    Meer op: http://griffintje.deviantart.com of blog: http://griffintje.blogspot.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon groothoeklens aankoop?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
                      Hoe verhoudt de Tokina 11-16 zich kwa prestaties tov de Tokina 12 - 24 F4.0 (oude versie)?
                      De beeldkwaliteit van de 11-16mm is beter te noemen, daarom zijn velen overgestapt van hun oude 12-24mm naar het 11-16mm model. Toch zal het verschil niet al te veel zijn, want sommigen waren niet bereid hun zoombereik op te geven. Je haalt met beide een goede lens in huis.

                      Gemakshalve was ik bij de vraag over een groothoeklens maar van ultragroothoek uit gegaan. Groothoek kun je namelijk al bereiken met een 18-55mm IS kitlens. Ik lees tussen de regels door dat de aanschaf van een groothoeklens eigenlijk niet uit eigen motivatie is, maar dat je er wat opdrachten mee moet doen voor je opleiding. In dat geval zou ik voor de 18-55mm IS gaan, verrassend goed. Als je echt bereid bent om de beste kwaliteit te nemen en niet ultragroothoek wilt, ga dan voor de 17-55mm IS of 17-40mm L.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon groothoeklens aankoop?

                        Alleen als je lichtsterkte wil, is je keuze vrij beperkt, en zal je meer budget moeten voorzien.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon groothoeklens aankoop?

                          Het is de Canon 17-55 van 2.8 geworden
                          Bedankt iedereen voor de hulp

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon groothoeklens aankoop?

                            Gefeliciteerd met je aankoop: een gewichtig en prijzig objectief, waarvan ik hoop dat je veel plezier zult hebben. Bij mij is het alleszins mijn meest gebruikte (>80%) lens!
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon groothoeklens aankoop?

                              Dag Les. Misschien een beetje off-topic, maar ook ik had mij bijna een Canon 17-55 2.8 aangeschaft...ware het niet dat ik net toen (nog maar eens) op een minpunt van die lens stootte (althans zo wordt geschreven) , nl. het stofvreten.
                              Daarom vraag ik het liever eens aan iemand die er mee werkt: wat is daar nu eigenlijk van aan ,van dat stofzuigergedoe?
                              En zo ja, langs waar komt dat stof dan zo makkelijk binnen? Ik las zelfs al dat het monteren van een UV-filter het inwendig stof drastig zou verminderen,maar zelf denk ik dat het stof misschien binnen komt langs de draairing? Zelf heb ik een 17-40 en bij deze wordt de lens niet langer of korter bij het zoomen; alles gebeurt lekker binnenin. Alleen jammer dat ik geen 2.8 en geen IS heb ... .
                              Over de IS van de 17-55 staat trouwens ook hier en daar iets te lezen ... op de duur weet je niet meer wat je moet gaan geloven..
                              Nu de nieuwe Canon 15-85 IS geboren is , begint men nu ook die te vergelijken met de 17-55, maar met die 15-85 blijf ik natuurlijk oF4 steken
                              Gezien zoals gezegd een beetje off-topic, graag indien mogelijk dan een antwoordje via PM ?
                              Dank u
                              Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

                              Comment

                              Working...
                              X