Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Objectief reinigen met sensorvloeistof?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Objectief reinigen met sensorvloeistof?

    Hello,

    Heb een vraagje. Op mijn objectieven zitten allerhande stofjes, en vingervlekken die ik met gewone microfibre-clothes er niet afkrijg. Ik heb de v-formula van visible dust om mijn sensor te reinigen, wat perfect werkt.

    Mag ik deze vloeistof gebruiken met zo'n visibledust-pennetje om mijn lenzen mee schoon te maken of zal dit schade toebrengen?

    Mvg,
    MM|Photo-BlogLines//New Blog, New Site & New Twitter

  • #2
    Re: Objectief reinigen met sensorvloeistof?

    Oorspronkelijk geplaatst door Mista Molla Bekijk bericht
    Mag ik deze vloeistof gebruiken met zo'n visibledust-pennetje om mijn lenzen mee schoon te maken of zal dit schade toebrengen?
    Dat zou ik toch niet echt aanraden. Afhankelijk van wat er precies in die vloeistof zit kan dit de coating van je lens aantasten.

    Zelf gebruik ik enkel een blaaspeertje (voor zand of stof) en een microfiberdoekje voor mijn lenzen, maar een lenspen schijnt ook goed te werken.
    about.me/stijnv

    Comment


    • #3
      Re: Objectief reinigen met sensorvloeistof?

      Ik heb zelf de gewone Eclipse reinigingsvloeistof al gebruikt (op een Pecpad) om een lens te renigen, en dat gaf geen problemen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Objectief reinigen met sensorvloeistof?

        ik heb al veel vuiligheid op mijn objectieven gehad, maar nog nooit iets dat ik met een microfiber doekje er niet af kreeg hoor.
        en als het moeilijk gaat; beetje speeksel doet wonderen!
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Objectief reinigen met sensorvloeistof?

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Ik heb zelf de gewone Eclipse reinigingsvloeistof al gebruikt (op een Pecpad) om een lens te renigen, en dat gaf geen problemen.
          Doe ik ook hoor, en tot nog toe geen enkele schade ondervonden

          Comment


          • #6
            Re: Objectief reinigen met sensorvloeistof?

            Oorspronkelijk geplaatst door JLM Bekijk bericht
            Doe ik ook hoor, en tot nog toe geen enkele schade ondervonden
            Die eclipse,is dat een sensorreinigingsvloeistof of lensvloeistof?

            Ja, bij mij als ik een beetje speeksel gebruik heb ik altijd 'smudges' die residueren op mijn lens, dermee da ik graag iets in de stijl van sensorreinigingsvloeistof proberen dat bijna meteen verdampt...
            MM|Photo-BlogLines//New Blog, New Site & New Twitter

            Comment


            • #7
              Re: Objectief reinigen met sensorvloeistof?

              Oorspronkelijk geplaatst door Mista Molla Bekijk bericht
              Die eclipse,is dat een sensorreinigingsvloeistof of lensvloeistof?

              Ja, bij mij als ik een beetje speeksel gebruik heb ik altijd 'smudges' die residueren op mijn lens, dermee da ik graag iets in de stijl van sensorreinigingsvloeistof proberen dat bijna meteen verdampt...
              Die eclipse is voor sensoren te reinigen. Maar een goed fotozaak kan je een reinigingskit voorzien met vloeistof, peertje, borsteltje en een doekje. Beter deze aanschaffen.

              Comment


              • #8
                Re: Objectief reinigen met sensorvloeistof?

                Oorspronkelijk geplaatst door Mista Molla Bekijk bericht
                Die eclipse,is dat een sensorreinigingsvloeistof of lensvloeistof?

                Ja, bij mij als ik een beetje speeksel gebruik heb ik altijd 'smudges' die residueren op mijn lens, dermee da ik graag iets in de stijl van sensorreinigingsvloeistof proberen dat bijna meteen verdampt...
                Speeksel is een inderdaad wat "slijmerig" maar wat asem in combinatie met een microfiberdoekje doet wonderen

                Comment


                • #9
                  Re: Objectief reinigen met sensorvloeistof?

                  dan zal ik wel vreemd speeksel hebben zeker?
                  dat werkt bij mij het allerbeste om mijn lensoppervlak zo glad als een spiegel te krijgen zonder ook maar één vuiltje dat achterblijft. Zelfs vettige vlekken verdwijnen als sneeuw voor de zon

                  voor 15 euro mag iedereen een potje speeksel bij mij komen halen
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: Objectief reinigen met sensorvloeistof?

                    Ik kocht onlangs op BD Live een LENSPEN,die werkt op basis van carbon.
                    De vuilste lenzen worden als nieuw voor amper 7,5 euro

                    Comment


                    • #11
                      Re: Objectief reinigen met sensorvloeistof?

                      Nikon adviseert om te reinigen met lensvloeistof of ethyl-alcohol. Ik zou er geen moeite hebben om ook sensorreinigingsvloeistof te gebruiken, lijkt me alleen wat prijzig. Ik gebruik zelf ademcondens of alcohol 96 %. Zelfs brandspiritus gaat goed, nawrijven met ademcondens en een lenspapiertje. Sommigen gebruiken bierglasreiniger. Belangrijk lijkt mij om niet te veel te willen poetsen.

                      Groet Hans.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Objectief reinigen met sensorvloeistof?

                        Bij de opticien een flesje halen om brilleglazen te reinigen (bij voorkeur niet-alcoholische basis, dus veilig voor alle coatings) . Zeer budgetvriendelijk en werkt perfect !
                        A picture a day, keeps the doctor away.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Objectief reinigen met sensorvloeistof?

                          Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
                          alcohol 96 %
                          = ethanol 96%
                          Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
                          brandspiritus.
                          = 85% ethanol, 3% methanol
                          ( aangepast Hans ... zonde zoveel ethanol te verprutsen met die 3% methanol )
                          Eclipse 1 = mix van methanol, ethanol en isopropanol, allen met heel hoge zuiveringsgraad
                          Eclipse 2 = idem maar meer isopropanol dan methanol en alzo beter voor bepaalde nieuwe coatings op het sensorafdekglas, maar alzo ook iets trager

                          Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
                          Belangrijk lijkt mij om niet te veel te willen poetsen
                          Amen,
                          Last edited by Silver Roller; 9 oktober 2009, 21:38.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Objectief reinigen met sensorvloeistof?

                            Volgens Wikipedia bestaat brandspiritus uit 85% ethylalcohol, 10% water, 3% methylalcohol (=giftig), 1% aceton, kleurstof, bitterstof. Brandspiritus is voor dit doel eigenlijk een paardenmiddel, maar wel bruikbaar.


                            Groet Hans
                            Last edited by J.Hoes; 9 oktober 2009, 21:45. Reden: tekstcorrectie

                            Comment


                            • #15
                              Re: Objectief reinigen met sensorvloeistof?

                              Ik heb mijn flesje eclipse nooit voor de sensor gebruikt (uiteindelijk altijd mijn rolletje scotch tape gepakt), maar wel voor diverse objectieven, met perfect resultaat.
                              Scotch tape is trouwens ook prima om lenzen schoon te maken.
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

                              Comment

                              Working...
                              X