Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe lens D90

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe lens D90

    Een paar maandjes geleden ben ik begonnen met spiegelreflexfotografie. Omdat ik niet helemaal onderaan de ladder wou beginnen en ook niet meteen een prosumer wou aanschaffen, heb ik een D90 met 18-105 kit gekocht. Een mooie prijs/kwaliteit verhouding, maar al snel wilde ik een betere lens. Sindsdien staat er een Nikkor 50mm 1.8 bijna standaard op m'n camera. Eentje om verliefd op te worden, jullie weten waarom..

    Omdat de 50 mm niet in alle situaties een ideale lens is (geen zoom/te eng bereik), ben ik dus op zoek naar een aanvullende lens. Liefst een lichtsterke zoomlens waarbij ik portretten kan schieten met een behoorlijke achtergrond. Dé onbestaande allround-lens.Ik weet dat de woorden "lichtsterk" en "zoomlens" een duurder plaatje opleveren, daarom ben ik wel bereid om iets dieper in de buidel te tasten.

    Alvast bedankt,

    Kristof

  • #2
    Re: Nieuwe lens D90

    70-200 VR f2.8 komt dan al snel naar voor!
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe lens D90

      De ideale combo: 17-55 F2.8 en 70-200 F2.8 VR
      Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
      Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe lens D90

        Oorspronkelijk geplaatst door janso Bekijk bericht

        Omdat de 50 mm niet in alle situaties een ideale lens is (geen zoom/te eng bereik), ben ik dus op zoek naar een aanvullende lens. Liefst een lichtsterke zoomlens waarbij ik portretten kan schieten met een behoorlijke achtergrond. Dé onbestaande allround-lens.Ik weet dat de woorden "lichtsterk" en "zoomlens" een duurder plaatje opleveren, daarom ben ik wel bereid om iets dieper in de buidel te tasten.

        Alvast bedankt,

        Kristof
        85mm f:1.4 is een zalige portret lens... als die je te duur is, kan je ook de f:1.8 nemen... heb ze allebei gehad, en raad je tenstelligste aan voor de f:1.4 te gaan...
        ook op FX een heel fijne lens...
        Zoomen heb je voor portretten niet nodig...

        voorbeeldje
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe lens D90

          Als je absoluut zoom wil, is ook de 24-70 2.8 (of de oudere en wat goedkopere 28-70 2.8) op DX een fraaie portretlens (equivalent FF 36 of 42-105 mm, dus mooi in het 'ideale portretbereik 85-135FF'), en je bent meteen voorbereid voor als je de stap naar FF gaat zetten.

          Natuurlijk, de 70-200 is meteen een hele mooie tele op DX (op FF ook trouwens), die in het lange einde zit van de zone 85-135 FF, maar het is wel een verdraaid lange zware toeter als het om portretten gaat.

          Ik vind wel de raad van d_oracle wijs: een 85 1.4 of 1.8 is een stuk lichter, korter, én lichtsterker dan deze pro-zooms. Bedenk daarbij wel dat er een 85 1.4 AF-S zit aan te komen die de D versies 'voorbijgestreefd' maar dus ook goedkoper gaat maken, en een lading tweedehandslenzen op de markt gaat gooien.

          En tenslotte, om het helemaal moeilijk te maken, denk ook aan de micro 105 2.8 VR: ietsje langer op DX, maar ongelooflijk scherp, met VR, een absoluut schitterende korte tele, ook op FF te gebruiken, en je hebt er meteen een super macrolens bij met onovertroffen Nanocoated glas.
          erik, Nikon materiaal

          'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe lens D90

            Ik heb een nikon 28-70 f2.8 en man wat is die super. trouwens vind ik deze toch beter dan de nikon 17-55 waar.

            Er kan niets op tegen de nikon 85mm f1.4

            En ja ooit wil ik mijn 2de body vervangen door een FF maar dit is nog niet voor direct.
            nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

            Comment

            Working...
            X