Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zoomlens voor 50D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zoomlens voor 50D

    Hallo,

    Ik bezit momenteel de 100-400L waarvan ik echt heel tevreden van ben!
    Maar ik heb "dringend" een zoomlens nodig.
    Ze is nodig om ongevallen,branden,mensen,enz te fotograferen.
    Kortom meestal vrij donker en met afstandsverschil.
    Ik heb al rondgekeken en kwam met deze 3 lenzen in twijfel.
    Daarom vraag ik even jullie mening welke lens er het best zou voor geschikt zijn.
    Ik wil niet veel boven de 400€ geven.

    Canon EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM

    Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS

    Canon EF-S 18-200/3.5-5.6 IS

    Bedankt alvast.

    --
    Didier
    Steenbeke Didier

  • #2
    Re: Zoomlens voor 50D

    Beetje opletten met je terminologie, want elke lens waarvan twee brandpunten worden aangegeven (bv 100-400) is een zoomlens.
    Dus al de lenzen die je opnoemt,
    17-85, 18-135 en 18-200...
    zijn zoomlenzen.

    Wat jij zoekt, volgens mij toch, is een breedhoeklens, en de drie die je opnoemt zijn breedhoeklenzen, ze beginnen nl. op 17 of 18mm.
    Als je spreekt van "vrij donker" dan denk ik aan slechte lichtomstandigheden, dus je zoekt een meer lichtsterke lens. De drie objectieven die je opnoemt zijn dat niet, daarvoor zijn de opgegeven f-waarden te groot.

    Probleem is je budget... lichtsterke lenzen kosten geld. Mijn 17-55 f/2.8, die haast nooit van mijn 50D afkomt, kost vandaag de dag > € 900. Een alternatief zou de goedkopere Tamron kunnen zijn? Deze misschien? Ik meen dat die lens vrij goede reviews krijgt.
    Last edited by LesC; 7 oktober 2009, 16:30.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Zoomlens voor 50D

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Een alternatief zou de goedkopere Tamron kunnen zijn?
      Die Tamron 17-50 2.8 is leuk voor dichtbij, maar bij dergelijke fotografie (ik spreek uit ervaring) heb je daar in sommige gevallen niet genoeg aan. Denk hierbij aan situaties waarbij je niet dicht bij mag komen en achter het lintje moet staan, zeker als je geen perskaart hebt. (als dit in België tenminste net zo werkt als in Nederland) Ik heb zelf een 18-105 van Nikon op mijn D90 zitten waarbij je in donkere omstandigheden prima mee uit de voeten kunt (iso 1600, F 5,6, 1/30"). Eventueel gebruik ik een externe flitsers maar dat geeft veel weerkaatsing op de pakken van de hulpverleners.

      Ik denk dat de 18-200 3,5-5,6 IS!! de beste keuze is.
      Last edited by Mariosgb; 7 oktober 2009, 17:23. Reden: geen
      http://www.mariorentmeester.nl &
      http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
      | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

      Comment


      • #4
        Re: Zoomlens voor 50D

        Als je op afstand in het donker niet met je 100-400 kan werken zal je eerder een telelens met hogere lichtsterkte nodig hebben, bv een 70-200L f:2.8 IS
        Die gaan wel meer dan 400 EUR
        Kan je echt je ISO niet wat hoger zetten en met een goed ruisreductieprogramma werken ?

        Als het voor dichterbij dan 100mm is zie de vorige posts

        Comment


        • #5
          Re: Zoomlens voor 50D

          Met je 50D kun je gerust je ISO wat "opvijzen", hoor.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Zoomlens voor 50D

            Mijn vraag gaat niet over de 100-400L!
            Ik zei dat ik enkel over deze beschik en dat ik opzoek ben naar een ZOOMLENS.

            @ Mariosgb

            Ik heb wel op meerdere reviews gezien dat deze toch minder goed is.
            (De 18-200 IS van Canon.)

            Ik heb ook zitten kijken naar een vast brandpuntlens.
            Canon EF 50/1.8 II

            Zou deze ook geschikt zijn?

            --
            Didier
            Steenbeke Didier

            Comment


            • #7
              Re: Zoomlens voor 50D

              Ik heb zelf geen ervaring met een 18-200, maar qua bereik lijkt deze mij zeer geschikt voor dergelijke fotografie. Het eventuele scherpteverschil kan ik helaas niet over oordelen. (daar is op dit forum overigens behoorlijk veel over te vinden)

              Een 50mm 1.8 is leuk om te hebben, maar daar kan je helemaal weinig mee eigelijk. Je kunt niet zoomen en zult of naar voren moeten stappen of naar achter moeten stappen. Overigens is een 50mm 1.8 wel leuk voor familiepotretjes etc.
              http://www.mariorentmeester.nl &
              http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
              | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

              Comment


              • #8
                Re: Zoomlens voor 50D

                Ik zit te denken aan een 24/28 - 75 F/2.8 zoomlens. Deze is er van Tamron voor ruim binnen je budget. Daarnaast zou een 50-150 mm F/2.8 van Sigma eventueel ook een mooie zijn.
                Beide zijn een stuk lichtsterker dan de door jou voorgestelde zooms, en optisch prima. De sigma zit wel iets boven je budget.
                Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                Comment


                • #9
                  Re: Zoomlens voor 50D

                  Oorspronkelijk geplaatst door Bwm.Steenbeke D Bekijk bericht
                  Mijn vraag gaat niet over de 100-400L!
                  Ik zei dat ik enkel over deze beschik en dat ik opzoek ben naar een ZOOMLENS.
                  Heb je niet gelezen wat ik geschreven heb? Of misschien heb ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt: Je spreekt alleen maar van zoomlenzen!

                  Oorspronkelijk geplaatst door Bwm.Steenbeke D Bekijk bericht
                  Ik heb ook zitten kijken naar een vast brandpuntlens.
                  Canon EF 50/1.8 II

                  Zou deze ook geschikt zijn?

                  --
                  Didier
                  Je weet toch dat een vaste-brandpuntlens GEEN zoomlens is?

                  Maar inderdaad, nu komen we dichter in de buurt van wat je wellicht zoekt, nl. een lichtsterke lens.

                  De lens die je noemt, de z.g. "fantastic plastic", zou eigenlijk niet mogen ontbreken in je fototas. Later ga je waarschijnlijk wel op zoek naar een betere, en voor mij was dat de EF 85mm f/1.8.

                  Ik geloof niet dat jij baat gaat hebben bij een z.g. "superlens" zoals die 18-200.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zoomlens voor 50D

                    Een 18-200 is qua bereik erg geschikt voor fotografie van branden/ongevallen van zowel dichtbij als van een stukje verder weg... Vandaar dat hij mij geschikt lijkt.
                    http://www.mariorentmeester.nl &
                    http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
                    | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zoomlens voor 50D

                      Ok bedankt Mariosgb en BasK.
                      En ja waarschijnlijk begrijpen we elkaar verkeerd LesC.

                      Toch bedankt.

                      --
                      Didier
                      Steenbeke Didier

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zoomlens voor 50D

                        Mijn vraag gaat niet over de 100-400L!
                        Ik zei dat ik enkel over deze beschik en dat ik opzoek ben naar een ZOOMLENS.
                        De 100-400 is pertang echtich en techtich een ZOOMLENS

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zoomlens voor 50D

                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          De 100-400 is pertang echtich en techtich een ZOOMLENS
                          Net zoals de...
                          Oorspronkelijk geplaatst door Bwm.Steenbeke D Bekijk bericht
                          Canon EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM

                          Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS

                          Canon EF-S 18-200/3.5-5.6 IS
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment

                          Working...
                          X