Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

oude lenzen met sony alpha of nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • oude lenzen met sony alpha of nikon

    Hallo,

    Ik beschik over twee setjes oude lenzen (hoorden bij een reflexcamera net gekocht voor de digitale reflexcamera's hun intrede deden.

    Een setje is van Minolta (en hoort dus bij de Sony alpha). Dit heb ik al meerder keren kunnen testen en werkt echt perfect volgens mij (hoewel ik helemaal niet veel ervaring heb...).

    Het tweede setje hoort bij Nikon en had deze graag op een Nikon D3000 geplaatst. Ik heb niet echt de kans om dit echt te testen en op internet vind ik tegenstrijdige informatie ivm wel volledig/niet volledig compatibel.

    Heeft iemand ervaring met het gebruik van "oude" lenzen op nieuwe Nikon camera's. En zie ik eventueel zaken over het hoofd met die minolta lenzen op mijn Sony?

    Alvast bedankt,

    antihero

  • #2
    Re: oude lenzen met sony alpha of nikon

    Van de Sony zou ik het niet weten, maar bij nikon heb je wel de kans dat je lenzen geen autofocus zullen hebben. Dit komt omdat de D3000 en oudere nikon lenzen geen ingebouwde scherpstelmotor hebben. Enkel de nieuwere af-s lenzen en bodies vanaf de d80/90 hebben dit.
    De vermelding of het af-s lenzen zijn, staat normaal op de lens zelf, zoals hier op de af-s nikkor 35mm 1:1.8G

    Mocht er gewoon AF staan, is dit dus manuele focus op de d3000.
    Welke lenzen gaat het specifiek om?
    Flickr

    Comment


    • #3
      Re: oude lenzen met sony alpha of nikon

      Oorspronkelijk geplaatst door antihero Bekijk bericht
      zie ik eventueel zaken over het hoofd met die minolta lenzen op mijn Sony?
      Je ziet dat goed denk ik
      Alle Minolta AF-lenzen houden hun AF ook op de latere Sony's. En sommige van de oudjes (jaren 80) doen het zelfs supergoed op een a950, wat qua beeldkwaliteit wel e.e.a. wil zeggen. Ik hoop voor jou dat je er zo een paar hebt .

      MF-lenzen kunnen in de meeste gevallen mits converter ook op de Sony's gebruikt worden, maar blijven dus enkel MF natuurlijk. Meer hierover vind je op www.dyxum.com (zoek daar evt. eens naar M42 en dergelijke).
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: oude lenzen met sony alpha of nikon

        Oorspronkelijk geplaatst door Wataridori Bekijk bericht
        Van de Sony zou ik het niet weten, maar bij nikon heb je wel de kans dat je lenzen geen autofocus zullen hebben. Dit komt omdat de D3000 en oudere nikon lenzen geen ingebouwde scherpstelmotor hebben. Enkel de nieuwere af-s lenzen en bodies vanaf de d80/90 hebben dit.
        De vermelding of het af-s lenzen zijn, staat normaal op de lens zelf, zoals hier op de af-s nikkor 35mm 1:1.8G

        Mocht er gewoon AF staan, is dit dus manuele focus op de d3000.
        Welke lenzen gaat het specifiek om?
        Hallo,

        Het gaat over een NIKKOR 70-300 1:4 -5-6 en een NIKKOR 28-80 1:3.3 -5.6 G. Er staat duidelijk AF op en geen AF-S.
        Heel erg bedankt voor deze info!

        Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
        Je ziet dat goed denk ik
        Alle Minolta AF-lenzen houden hun AF ook op de latere Sony's. En sommige van de oudjes (jaren 80) doen het zelfs supergoed op een a950, wat qua beeldkwaliteit wel e.e.a. wil zeggen. Ik hoop voor jou dat je er zo een paar hebt .

        MF-lenzen kunnen in de meeste gevallen mits converter ook op de Sony's gebruikt worden, maar blijven dus enkel MF natuurlijk. Meer hierover vind je op www.dyxum.com (zoek daar evt. eens naar M42 en dergelijke).
        Het zijn AF lenzen en zoals eerder gezegd, deze werken heel goed.

        Ik denk dat mijn keuze hierbij gemaakt is en ik voor de Sony alpha ga.

        Heel erg bedankt voor deze snelle reacties!!

        antihero

        Comment


        • #5
          Re: oude lenzen met sony alpha of nikon

          Iets te snel geweest gisteren...
          In plaats van a850/900 te schrijven, heb ik er blijkbaar meteen a950 van gemaakt .

          In elk geval, veel plezier met de lenzen !
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Re: oude lenzen met sony alpha of nikon

            Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
            Iets te snel geweest gisteren...
            In plaats van a850/900 te schrijven, heb ik er blijkbaar meteen a950 van gemaakt .

            In elk geval, veel plezier met de lenzen !
            'k vroeg me net af waar jij die gehaald had ;-)
            Wishfull thinking?

            G
            fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
            Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

            Comment


            • #7
              Re: oude lenzen met sony alpha of nikon

              Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
              Wishfull thinking?
              Hmmm, niet echt. Ook een a850 biedt al veel meer dan ik nodig heb .

              a7x0, dat is wat anders... Wat die betreft, heb ik wel een gezonde mate van nieuwsgierigheid, maar ik lig er niet wakker van want uiteindelijk is een a700 simpelweg steengoed.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment

              Working...
              X