Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginner zoekt lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginner zoekt lens

    Hoi allemaal

    Ik ben een 2 a 3 tal maanden geleden gestart met fotografie en heb me de nikon d60 met de 18-55 kit lens aangekocht.
    Ik heb er nog geen seconde spijt van en stap bijna dagelijks in men wagen opzoek naar leuke plekjes om te fotograferen.
    Ongeveer 1 keer in de maand ga ik met mijn vriendin een weekendje weg en doe ik een kleine citytrip, dus met al dat rond getrek
    en citytrips was ik opzoek naar een nieuwe lens van betere kwaliteit dan de kit lens. Meestal neem ik portret, stad/natuur en landschap foto's.
    Ik heb de Nikkor AF-S f/18-200mm F 3.5-5.6 G DX VR al uitgetest van een nonkel en die lijkt echt ideaal voor mijn stijl.
    Alleen hou ik enorm veel van bokeh, dof en trek ik de meeste foto's heel vroeg, bij avond val of snacht's dus met weinig licht.
    Daarom ga ik de Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G nemen. Het probleem is dus dat ik denk dat deze lens een te gecropped gevoel gaat geven bij de landschap foto's.
    Het is niet echt de bedoeling dat ik van die enorme landschappen wil trekken met een breedhoek lens maar gewoon een mooi uitzicht.
    Dus dacht ik de Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX er extra bij te nemen maar misschien is het 50->35 verschil niet de moeite om beide te kopen?
    Of hou ik het gewoon op de 18-55 kit lens voor zulke foto's?

    Ik weet het het is een hele boterham aan tekst maar ik geraak er gewoon niet uit..
    De 18-200 kan ik uitsluiten omdat ik een groot diafragma opening zoek voor de bokeh, dof en vele foto's bij weinig licht.

    Hopelijk kunnen jullie mij in de juiste richting duwen. Alvast bedankt.

    Thomas Nice

  • #2
    Re: Beginner zoekt lens

    iets van een 2.8 lensje gaan zoeken dan... Maar die zijn wel erggg duur.
    Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
    My flickr My site

    Comment


    • #3
      Re: Beginner zoekt lens

      ik heb ook een nikon d60 met 18-55 mm lens,ik heb nu een sigma 55-300 mm apo70
      f4-5.6 dg macro gekocht en tot nu toe een goede koop als je graag natuurfoto's maakt
      gr dirk

      Comment


      • #4
        Re: Beginner zoekt lens

        Ik lees uit je bericht dat je echt serieus aan de gang bent. Mijn advies zou zijn: D60 verkopen en een camera met ingebouwde focusmotor kopen en dan gaat er een wereld aan 2de hands objectieven open, waar je je verlies op de camera heel snel mee hebt gecompenseerd.

        De nieuwe camera kan gerust een 2de handse zijn D80 of zo.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Beginner zoekt lens

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Ik lees uit je bericht dat je echt serieus aan de gang bent. Mijn advies zou zijn: D60 verkopen en een camera met ingebouwde focusmotor kopen en dan gaat er een wereld aan 2de hands objectieven open, waar je je verlies op de camera heel snel mee hebt gecompenseerd.

          De nieuwe camera kan gerust een 2de handse zijn D80 of zo.
          Hmm daar heb je miss wel een punt. Wat denk je dat ik voor een d60 met kit lens nog kan krijgen? En Wat zou ik voor een d80 nog betalen? Enige lens die je me kan aanraden voor de d80? ....Weer een boel vragen

          alvast bedankt

          Comment


          • #6
            Re: Beginner zoekt lens

            De Tamron 17-50 2.8 al eens overwogen?
            Ik heb ze niet maar ze staat wel op mijn verlanglijstje, en ze is best betaalbaar.
            Al veel goeds over gelezen!

            Comment


            • #7
              Re: Beginner zoekt lens

              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              De Tamron 17-50 2.8 al eens overwogen?
              Ik heb ze niet maar ze staat wel op mijn verlanglijstje, en ze is best betaalbaar.
              Al veel goeds over gelezen!
              Ik ben nog niet gaan kijken naar andere merken dan nikon maar die kan ik zeker eens bekijken .

              Misschien nog een kleine tip: Ik start in januari met een 3 jarige opleiding fotografie dus de nikon d80 is misschien wel een zeer goede optie. Of niet?

              Comment


              • #8
                Re: Beginner zoekt lens

                Ik heb nog een vraagje ivm de tamron lens. Gaat het kwaliteits verschil tussen de nikon 18-55 kit lens groot genoeg zijn om deze aan te schaffen? Want op de moment ziet mij deze het intressantst uit .

                Comment


                • #9
                  Re: Beginner zoekt lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door ThomasNice Bekijk bericht
                  Ik heb nog een vraagje ivm de tamron lens. Gaat het kwaliteits verschil tussen de nikon 18-55 kit lens groot genoeg zijn om deze aan te schaffen? Want op de moment ziet mij deze het intressantst uit .
                  De aangeraden Tamron (of wat mij betreft evengoed de nieuwste Sigma 18-50/2.8) zijn lenzen met maximale opening 2.8 over het hele bereik. Dat is veel lichtgevoeliger dan de kitlens en indien je binnen of met weinig licht foto's maakt is dat wel de moeite, ja.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beginner zoekt lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jan2 Bekijk bericht
                    De aangeraden Tamron (of wat mij betreft evengoed de nieuwste Sigma 18-50/2.8) zijn lenzen met maximale opening 2.8 over het hele bereik. Dat is veel lichtgevoeliger dan de kitlens en indien je binnen of met weinig licht foto's maakt is dat wel de moeite, ja.
                    Heel juist de beroemde f 2.8, en zelfs beter nog 2.0 of 1.8 (primes)

                    Ik krijg vaak de vraag van iemand die een ander lenske wil dan de kitlens.

                    Wel ik geef ze steeds hetzelfde antwoord : Koop eens een prime van 50mm 1.8.
                    Goedkoop en er gaat een nieuwe wereld open.

                    Het probleem is wel, éénmaal aan verkocht zal je portemonee de komende jaren wel wat lichter gaan wegen... Lichtsterk glas = glas goeie wijn
                    CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beginner zoekt lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
                      Heel juist de beroemde f 2.8, en zelfs beter nog 2.0 of 1.8 (primes)

                      Ik krijg vaak de vraag van iemand die een ander lenske wil dan de kitlens.

                      Wel ik geef ze steeds hetzelfde antwoord : Koop eens een prime van 50mm 1.8.
                      Goedkoop en er gaat een nieuwe wereld open.

                      Het probleem is wel, éénmaal aan verkocht zal je portemonee de komende jaren wel wat lichter gaan wegen... Lichtsterk glas = glas goeie wijn
                      Ik heb nog eens wat rond gevragen en het blijkt ook dat de 50 mm f1.4 aan word geraden als start lens voor de eerste jaars fotografie. Dus ik ga deze halen en verder sparen voor een breedhoek lens en ondertussen de kitlens gebruiken voor bredere shots .
                      Maar wat je met je laatste zin bedoelde kan ik niet goed volgen .

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beginner zoekt lens

                        Dat je uw D60 zou moeten verkopen voor een D80 vind ik onzin, je moet enkel lenzen kopen die er bij passen.
                        De Tamron 17-50 f2.8 is een aanrader voor zijn geld.
                        Op een fototoestel is een 50mm normaal de standaard maar op een D60 met cropfactor 1.5 gedraagd een 50mm zich als een 75mm.
                        De 35mm f1.8 van Nikon is eigenlijk speciaal gemaakt als standaardlens voor een cropcamera, de 35mm gedraagd zich als een 52.5mm.
                        Ik heb hem ook ergens (weet niet meer waar) heel goedkoop gezien, er zijn meerdere prijsdalingen.
                        Als je op uw D60 de VR versie hebt zitten is dat ook zeker geen slechte kitlens, behalve de lichtsterkte natuurlijk.
                        D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beginner zoekt lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                          Dat je uw D60 zou moeten verkopen voor een D80 vind ik onzin, je moet enkel lenzen kopen die er bij passen.
                          Ik heb alleen maar voorgesteld om zoiets te doen, daar dit op het moment misschien iets duurder is, maar gauw gwld op kan leveren. Bv. het prijsverschil tussen de voorgestelde AFS50/1.4 G en een AF50/1.4(2de hands) zal het verlies grotendeels of geheel compenseren.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beginner zoekt lens

                            jama manne nu weet ik het ook niet meer he .
                            Dus voor mij zou ik beter de 35mm in plaats van de 50mm kopen?
                            Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX <-- deze dus

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beginner zoekt lens

                              Oorspronkelijk geplaatst door ThomasNice Bekijk bericht
                              jama manne nu weet ik het ook niet meer he .
                              Dus voor mij zou ik beter de 35mm in plaats van de 50mm kopen?
                              Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX <-- deze dus
                              ik zou ook voor de 35mm gaan... 50mm is dikwijls al te dichtbij... bleef trouwens meestal in mijn tas zitten toen ik een DX camera had...
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                              Comment

                              Working...
                              X