Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

10-20mm of 12-24mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 10-20mm of 12-24mm

    Ik twijfel tussen volgende lenzen;
    Sigma 10-20mm f3.5 of f4.5-5.6
    Tamron 10-24mm f3.5-4.5
    Tokina 12-24mm f4
    De Tokina schijnt heel scherp en degelijk gebouwd te zijn... maar start pas aan 12mm
    De Sigma en Tamron (en overigens ook Canon's eigen 10-22mm) starten reeds aan 10mm.
    Aan wat zouden jullie de voorkeur geven... het groothoekbereik of de scherpte???
    Sony A6300 - NEX-7 - SEL 30mm f/2.8 macro - SEL 50mm f/1.8 - SEL 10-18mm f/4 - Tamron 18-300mm f/3.5-6.3 - Sigma 70mm f/2.8 Art Macro - Sigma 30mm f/1.4 - Metz 44 AF 1

  • #2
    Re: 10-20mm of 12-24mm

    Ik heb jaren de Sigma 10-20, over naar FF en weer een Sigma genomen, en die beviel erg goed, degelijk, stelt snel scherp en is scherp.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: 10-20mm of 12-24mm

      Ik heb de Tokina 12-24 en vind dit een pracht van een objectief en voor mij persoonlijk breed genoeg.
      Heel scherp en snel maar....
      Ik heb ze onlangs uitgeleend aan een vriend en die vind dat 12mm niet breed genoeg is.
      Voor de ene persoon is 12 mm voldoende voor een ander dan weer niet, zo zie je maar.
      Van de Sigma weet ik dat die ook heel goed is en dat je met die zeker ook geen miskoop zult doen.
      De Tamron 10-24 ken ik helemaal niet en dit merk interesseerd me ook niet moet ik zeggen.
      Als je in de streek van Mol woont mag je gerust die Tokina eens komen testen.
      Of je kunt natuurlijk ook naar een fotozaak gaan waar je beiden zou kunnen testen.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: 10-20mm of 12-24mm

        Gebruik zelf een 10-20mm, juist om de extra beeldhoek (110 graden!). Geeft creatieve mogelijkeden door de vertekeningen op een handige manier te gebruiken. Zie ook de foto bij de eerdere post. De lens heeft een paar nadelen (bijv. vignettering), maar daar is goed mee te leven (persoonlijk, natuurlijk...). Ik ervaar deze lens qua kleur als voller/rijker dan mijn Minolta/Sony lenzen.

        Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik met Tokina en Tamron geen ervaring heb (c.q. niet voor Minolta/Sony vatting gemaakt worden). Kan dus niet zinvol vergelijken voor je.

        Groet,
        Peter

        Comment


        • #5
          Re: 10-20mm of 12-24mm

          Is de meerprijs van de Canon 10-22 de keuze voor deze lens ipv de Sigma 10-20 waard?
          Canon 350D
          Meer op: http://griffintje.deviantart.com of blog: http://griffintje.blogspot.com/

          Comment


          • #6
            Re: 10-20mm of 12-24mm

            Vergelijk de testen eens op:
            http://www.photozone.de/canon-eos/17...report--review
            http://www.photozone.de/canon-eos/30...report--review
            Jij alleen kan uitmaken of de meerprijs echt de moeite is.
            Hier zullen er altijd voor- en tegenstanders zijn voor het één of ander objectief.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: 10-20mm of 12-24mm

              Alvast bedankt voor jullie bereidwillige hulp. Ik ervaar dat ik vooral het groothoekbereik als belangrijk vind (heb graag een brede kijk op de wereld ), dus ga ik waarschijnlijk toch voor de Sigma of originele Canon (deze laatste allicht tweedehands kwestie van de prijs)
              Dank jullie voor de opmerkingen
              Pierre
              Sony A6300 - NEX-7 - SEL 30mm f/2.8 macro - SEL 50mm f/1.8 - SEL 10-18mm f/4 - Tamron 18-300mm f/3.5-6.3 - Sigma 70mm f/2.8 Art Macro - Sigma 30mm f/1.4 - Metz 44 AF 1

              Comment


              • #8
                Re: 10-20mm of 12-24mm

                Hello,

                ik heb zelf de Canon EF-S 10-22 gekocht, en eigenlijk op geen enkel moment getwijfeld om de Sigma te nemen, de resultaten van de Canon spreken voor zich vond ik. Een nadeel van de Sigma 12-24 vond ikzelf het feit dat hij een 82mm filter nodig heeft, en dan nog eens vignetting geeft op 12mm (pas vanaf 14mm echt nuttig omdat er een bol frontlens opzit )

                De Sigma 10-20 daarentegen aanvaardt wel 77mm filters, dus zou ik eerder naar die lens kijken eerlijk gezegd ... op die manier kan je je polar filter van je L-lenzen ook gebruiken, wat ik toch een belangrijk voordeel vind.

                Persoonlijk probeer ik altijd voor Canon eigen lenzen te gaan, en tot nu toe lukt me dat prima

                Mark
                Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                Comment


                • #9
                  Re: 10-20mm of 12-24mm

                  Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                  De Sigma 10-20 daarentegen aanvaardt wel 77mm filters, dus zou ik eerder naar die lens kijken eerlijk gezegd ... op die manier kan je je polar filter van je L-lenzen ook gebruiken, wat ik toch een belangrijk voordeel vind.
                  Voor alle filters is het een voordeel, maar niet voor een pola, die zijn niet echt goed bruikbaar bij deze grote beeldhoeken.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: 10-20mm of 12-24mm

                    Zal dat op 2 mm aan komen ?denk niet dat je verschil ziet

                    Comment


                    • #11
                      Re: 10-20mm of 12-24mm

                      Jawel Erik, 2mm aan de lange kant zie je haast niet, maar 2mm aan de korte kant zie je heel goed hoor.
                      Ik vond mijn 12-24 breed genoeg in ieder geval.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 10-20mm of 12-24mm

                        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        Jawel Erik, 2mm aan de lange kant zie je haast niet, maar 2mm aan de korte kant zie je heel goed hoor.
                        Ik vond mijn 12-24 breed genoeg in ieder geval.
                        ik teste het net met mijn zoom het scheeld op je beeld van je camera 05cm ja ik weet niet of dat veel uitmaakt , maar ja kan een persoon schelen , maar je moet rekning houden dat alles erg klein is op een groothoek he

                        Comment


                        • #13
                          Re: 10-20mm of 12-24mm

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Voor alle filters is het een voordeel, maar niet voor een pola, die zijn niet echt goed bruikbaar bij deze grote beeldhoeken.
                          Ik gebruik mijn B&W Polar toch zonder problemen op de 10-22 hoor, zelfs op 10mm is er maar heel miniem vignetting te zien, wat in PhotoShop direct opgelost is

                          Waarom zou een polar filter niet goed bruikbaar zijn op een UWA ?

                          Mark
                          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                          Comment

                          Working...
                          X