Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

cropfactor + 70-200 + extender

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • cropfactor + 70-200 + extender

    Dag mensen,

    Ik heb nu een 50D en een 24-70, maar wil uitbreiden volgend jaar met een 70-200L 2.8 is usm, maar heb daar enige vraagjes over.

    is het zo dat je cropfactor effectief je focal length verlengt, dat maakt dan dat ik een max length van 200 * 1.6 = 320 heb, en als ik nog een extender van 1.4 steek ik dan aan 320 * 1.4 = 448 geraak?

    Verlies je veel kwaliteit met de extender?
    Is extender en cropfactor een goeie manier of beter op FF camera's?

    Alvast bedankt op voorhand.
    Greetzz Joeri
    Canon EOS 1D Mark III | Canon EOS 5D Mark III | Canon 50 F 1.8 II | Canon 85L F 1.2 | Canon 16-35L F 2.8 USM | Canon 24-70L F 2.8 USM | Canon 70-200L F 2.8 IS USM | Sigma 180mm EX IF F 3.5 HSM

  • #2
    Re: cropfactor + 70-200 + extender

    Je berekening klopt.
    Je hebt met de extender wel 1 stop minder lichtsterkte. Ook wel wat kwaliteitsverlies.

    Comment


    • #3
      Re: cropfactor + 70-200 + extender

      Oorspronkelijk geplaatst door Joeri De Grande Bekijk bericht
      is het zo dat je cropfactor effectief je focal length verlengt,
      De brandpuntsafstand van de lens blijft exact gelijk, maar de lens krijgt een beeldhoek van een 80-200x1.6 op een FF camera.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: cropfactor + 70-200 + extender

        De beeldhoek van de lens blijft ook exact gelijk.

        Comment


        • #5
          Re: cropfactor + 70-200 + extender

          eenvoudig gesteld ga je op een full-frame ongeveer een 320mm lens moeten hebben om ongeveer hetzelfde beeld te krijgen in vergelijking met je 200mm op je 50D.

          een 70-200 2.8 IS is perfect bruikbaar met een 1.4x zonder veel verlies van scherpte & AF-snelheid.
          Je gaat inderdaad wel een stop licht verliezen (het wordt dus 280mm f/4).

          Als je doelt op die 400+ mm moet je niet hopen om daar vogels of zo mee te gaan fotograferen he
          With Canon, I can (or at least try)
          Photastic.be ~ Passion for the picture
          Nieuwe site

          Comment


          • #6
            Re: cropfactor + 70-200 + extender

            Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
            een 70-200 2.8 IS is perfect bruikbaar met een 1.4x zonder veel verlies van scherpte & AF-snelheid.
            Je gaat inderdaad wel een stop licht verliezen (het wordt dus 280mm f/4).
            hmm, is 1 stop verliezen van 2.8 dan niet 3.2? of waar versta ik het verkeerd?

            Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
            Als je doelt op die 400+ mm moet je niet hopen om daar vogels of zo mee te gaan fotograferen he
            Op hoeveel moet je rekenen om serieus vogels te kunnen fotograferen dan ?


            Bedankt alvast aan de mensen voor de info die ik al kreeg

            Greetz Joeri
            Canon EOS 1D Mark III | Canon EOS 5D Mark III | Canon 50 F 1.8 II | Canon 85L F 1.2 | Canon 16-35L F 2.8 USM | Canon 24-70L F 2.8 USM | Canon 70-200L F 2.8 IS USM | Sigma 180mm EX IF F 3.5 HSM

            Comment


            • #7
              Re: cropfactor + 70-200 + extender

              Oorspronkelijk geplaatst door Joeri De Grande Bekijk bericht
              hmm, is 1 stop verliezen van 2.8 dan niet 3.2? of waar versta ik het verkeerd?
              van 2.8 naar 3.2 is 1/3e stop

              Meer info : Wikipedia

              Oorspronkelijk geplaatst door Joeri De Grande Bekijk bericht
              Op hoeveel moet je rekenen om serieus vogels te kunnen fotograferen dan ?
              400mm effectief op je lens (+ eventuele extender)

              bv : Canon 400mm 5.6, Canon 300mm f/4 IS + 1.4x, Canon 100-400...

              Regel is grofweg genomen : nooit mm te kort voor vogels
              With Canon, I can (or at least try)
              Photastic.be ~ Passion for the picture
              Nieuwe site

              Comment


              • #8
                Re: cropfactor + 70-200 + extender

                Op onderstaande afbeelding



                kun je zien dat ik de SCHIJNBARE brandpuntsafstand heb ingevoerd, 400 mm dus.

                Daarbij heb ik een reek objectafstanden ingevoerd en met deze gegevens heeft dit programma de vergrotingsmaatstaf (Magnification) berekend én de objectgrootte (Object width en Object height).
                Voor objectgrootte zou je kunnen denken aan de afmetingen van het object op het scherpstelvlak bij de gegeven scherpstelafstand.
                Of een lens dus wel of niet geschikt is ligt dus aan de grootte van het vogeltje, de brandpuntsafstand en afstand tot het vogeltje.
                In het tabelletje betekent dit dat een een flinke arend in volle vlucht op een afstand van 50 meter ongeveer beeldvullend op de sensor krijgt en op 5 meter afstand zal dat een duifje zijn.

                Ik zou niet durven zeggen dat je nooit genoeg millimeters hebt.

                Comment


                • #9
                  Re: cropfactor + 70-200 + extender

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                  Als je doelt op die 400+ mm moet je niet hopen om daar vogels of zo mee te gaan fotograferen he
                  ... en voor struisvogels ?
                  Gurdy

                  Comment


                  • #10
                    Re: cropfactor + 70-200 + extender

                    Oorspronkelijk geplaatst door gurdy Bekijk bericht
                    ... en voor struisvogels ?
                    denk dat hij het op kleinere vogels gemikt heeft vermits hij in zijn startpost verwees naar 400mm
                    With Canon, I can (or at least try)
                    Photastic.be ~ Passion for the picture
                    Nieuwe site

                    Comment


                    • #11
                      Re: cropfactor + 70-200 + extender

                      Bedankt voor de uitleg mensen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                      Op onderstaande afbeelding



                      kun je zien dat ik de SCHIJNBARE brandpuntsafstand heb ingevoerd, 400 mm dus.

                      Daarbij heb ik een reek objectafstanden ingevoerd en met deze gegevens heeft dit programma de vergrotingsmaatstaf (Magnification) berekend én de objectgrootte (Object width en Object height).
                      Voor objectgrootte zou je kunnen denken aan de afmetingen van het object op het scherpstelvlak bij de gegeven scherpstelafstand.
                      Of een lens dus wel of niet geschikt is ligt dus aan de grootte van het vogeltje, de brandpuntsafstand en afstand tot het vogeltje.
                      In het tabelletje betekent dit dat een een flinke arend in volle vlucht op een afstand van 50 meter ongeveer beeldvullend op de sensor krijgt en op 5 meter afstand zal dat een duifje zijn.

                      Ik zou niet durven zeggen dat je nooit genoeg millimeters hebt.
                      @ViewFinder, da progske ga ik es op googlen, heel interessant.
                      Canon EOS 1D Mark III | Canon EOS 5D Mark III | Canon 50 F 1.8 II | Canon 85L F 1.2 | Canon 16-35L F 2.8 USM | Canon 24-70L F 2.8 USM | Canon 70-200L F 2.8 IS USM | Sigma 180mm EX IF F 3.5 HSM

                      Comment

                      Working...
                      X