Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Objectief portretten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Objectief portretten

    opgelost
    Last edited by r_b; 16 december 2009, 23:10.

  • #2
    Re: Objectief portretten

    1.4 en 1.2 kun je bijna niet gebruiken bij portretten (tenzij je natuurlijk graag hebt dat de ogen scherp en de wimpers neus en mond niet

    Meest gebruikte diafragma's bij portretten liggen tussen F/4 tot F/11.

    Voor de brandpuntafstand klik hier
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: Objectief portretten

      Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
      1.4 en 1.2 kun je bijna niet gebruiken bij portretten (tenzij je natuurlijk graag hebt dat de ogen scherp en de wimpers neus en mond niet

      Meest gebruikte diafragma's bij portretten liggen tussen F/4 tot F/11.

      Voor de brandpuntafstand klik hier
      Ik heb al die beelden bekeken en blijf bij 50mm, die tevens dezelfde hoek biedt als die van het oog.

      Ik weet dat enkel de ogen scherp een beetje overdreven is bij een portret, maar met de mogelijkheid om zo laag te gaan kan ik scherpere beelden maken bij zo'n groot diafragma dan bij eender welke andere lens op 50mm.

      Aangezien ik de lens ook voor mijn opleiding wil gebruiken, heb ik dan extra voordeel bij de opdracht "scherptediepte".

      Er bestaat een forum waar ik grafieken kan zien, en waar mensen hun ervaringen kunnen met hun objectieven en toestellen kunnen posten, maar ik ben de naam kwijt. Ik weet dat er 2 namen van mensen in voorkomen... enig ideetje?

      Comment


      • #4
        Re: Objectief portretten

        ik zou je aanraden de 50f1.4 te kopen, al was het maar omdat de 50f1.2L
        overmaats is, zowel qua grootte, handelbaarheid als prijs.
        ideaal echter voor mensen (portretten?) lijkt me een 85f1.8 of 100f2.
        (in de hogere prijsklasse een 85f1.2L of 135f2L)
        dit omwille van de geringe vervorming (in vergelijk met bredere lenzen) en
        de aanvaardbare (en zelfs aangename) compressie (in vergelijk met grotere tele's).


        let wel, ik spreek me niet uit over beeldhoek of werkafstand,
        want die verschilt op crop tgo fullframe camera.

        mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: Objectief portretten

          Oorspronkelijk geplaatst door Robby briers Bekijk bericht
          ....... en waar mensen hun ervaringen kunnen met hun objectieven en toestellen kunnen posten, maar ik ben de naam kwijt. Ik weet dat er 2 namen van mensen in voorkomen... enig ideetje?
          Fredmiranda.com?
          www.indetailfotografie.nl

          Comment


          • #6
            Re: Objectief portretten

            Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
            Dat is hem, bedankt!

            Comment


            • #7
              Re: Objectief portretten

              Even ertussenin gooien dat ik pas sedert de aanschaf van een fullframe de 50 mm meer ben beginnen gebruiken. In die mate dat ik de canon 1.8 recent heb vervangen door de 1.4. Nog geen spijt van gehad. Beter, stiller, steviger, mooier bokeh.
              Misschien ook eens een 30 mm 1.4 overwegen voor op je cropcam?
              Website http://www.kristofpattyn.be

              a lotta canonstuff

              Comment


              • #8
                Re: Objectief portretten

                50mm op een 1.6x crop camera vertaald zich naar 80mm. Een klassieke afstand voor bovenlichaam + hoofd portretten. Als je een 80mm gaat gebruiken voor alleen hoofd (+schouders) dan krijg je vrij snel last van vervorming.

                Kortom, je dient voor jezelf te bepalen wat voor soort portretten je gaat schieten (heel lichaam, bovenlichaam, alleen gezicht). Op basis daarvan kies je een brandpuntsafstand.

                Een lichtsterke lens zal je helpen om de achtergrond diffuus te maken. Ook kun je met grotere diafragma's de focus selectiever plaatsen. Bijvoorbeeld alleen de ogen en mond in focus in plaats van het hele hoofd/gezicht. Hier speelt natuurlijk ook de afstand tot het onderwerp een rol.
                Canon + Elinchrom | www.daanbarnhoorn.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Objectief portretten

                  Ik heb de 50 1.8 gehad (zoals de meeste wss) en ik heb die weggedaan omdat de beeldhoek niet zo interessant was ... nu heb ik de 85 1.8 en ben daar echt wel tevreden van. Goed scherp, perfect voor portretten.

                  De afstand valt zelfs nog mee (op crop)
                  No rules. Great shots.
                  -
                  Online

                  Comment

                  Working...
                  X