Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

objectief voor landschapen (Normandië en Ardennen) met Nikon D90

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • objectief voor landschapen (Normandië en Ardennen) met Nikon D90

    Hallo,
    Ik ben nieuw op dit forum en ik val maar meteen met de deur in huis.
    eerst me even voorstellen, ik ben 47 jaar en ben woonachtig te Zwijndrecht bij Antwerpen.
    Wat betreft mijn historiek van fototoestellen
    - Nikon 501
    - Nikon D70 met 18 -70 lens (deze is naar mijn vrouw gegaan)
    En nu een Nikon D90 met 18 - 200 VR2 lens.
    Dit laatste toestel heb ik nog maar een 3 weken in mijn bezit en ik moet zeggen fantastisch toestel. Spijtig genoeg en waarschijnlijk voor jullie op dit forum onbegrijpelijk gebruik ik dit toestel tot zover op de voor geprogrammeerde programma's. Maar daar zal verandering in komen...heb me reeds een boek aangeschaft en me lid gemaakt op dit forum.
    Nu heb ik voor mijn eigen uitgemaakt dat ik het liefst landschappen fotografeer. Ik heb vooral interesse in foto's van de Ardennen en foto's van bezienswaardigheden WOII o.a. Normandië; Mijn leverancier raad mij de Nikor 10 -24 aan.
    Wat is jullie advies?
    P.S.
    Wanneer er eens een uitstap gepland is met mensen van dit forum, waar ik zeker kan van bij leren, mogen jullie mij steeds een seintje geven.
    Nikon D700-D300s, AF-S Nikkor 18 - 200 mm 1:3.5 - 5.6 VRII, Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8 G ED Nano, AF-S Nikkor 50 mm 1:1.4 G, AF-S Nikkor 35 mm 1:1.8 G, Nikkor AF-S 300mm f/4D IF-ED

  • #2
    Re: objectief voor landschapen (Normandië en Ardennen) met Nikon D90

    Voor landschapen zou ik het eerst maar eens proberen met de reeds aanwezige spullen.
    Ofwel: eerst de camera leren beheersen, dan "betere "hardware aanschaffen.

    Comment


    • #3
      Re: objectief voor landschapen (Normandië en Ardennen) met Nikon D90

      Kijk bij de onderwerpen Shootingdays en de Evenementen voor de komende 7 dagen (onderaan het forum) in de gaten!

      Als je dit alles pas 3 weken hebt zou ik zeggen: gewoon eerst even doorgaan met wat je al hebt. Miste je op de D70 ook al een groothoeklens dan is natuurlijk de Nikon 10-24 een prima keuze, maar de veel goedkopere Sigma of Tamron kan dat ook zijn.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: objectief voor landschapen (Normandië en Ardennen) met Nikon D90

        een 'objectief voor landschappen' bestaat niet.
        Je kan landschappen evengoed fotograferen met een groothoek (zoals de voorgestelde 10-24) als met een tele. Alles hangt af van je compositie. Met je 18-200 raak je al behoorlijk ver, met de 10-24 erbij zit je helemaal snor.
        Bedenk wel dat hetzelfde landschap met een groothoek, met een normaal objectief en met een tele er heel anders uitziet.
        Met een groothoek kan je ofwel lekker voorgrond meenemen (voetstappen in het zand om maar zoiets te zeggen) ofwel imposante luchten. Met een tele ga je comprimeren, een lange rechte straat met bomen of een lange vallei in de bergen zijn hier een dankbare onderwerpen. Je kan met een tele ook lelijke landschapsverontreinigingen uit je foto houden (een fabriek of zo) en inzoomen op wat écht fraai is.
        erik, Nikon materiaal

        'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

        Comment


        • #5
          Re: objectief voor landschapen (Normandië en Ardennen) met Nikon D90

          B.V een 17-35mm kan heel handig zijn voor landschappen maar je kan ook landschappen nemen met 50mm kom je vanzelf achter , en je moet je niet schamen dat je eens een landschappictogram gebruikt hoor als je dat doet en goed oplet welk diafragma je camera gebruikt leer je er nog wat van ook ik doe dat ook wel eens en wat je dan zal opvallen is dat de kleuren dan zo,n prog. bij nikon heb je ook landschappen bij minder licht ,neem daar maar eens een zonsondergang mee , veel mooiere kleuren en veel helderder , als je dan die zelfde instellingen gebruikt in manueel kom je nooit aan die kleuren en helderheid dus kan je dat ook makkelijk bij je keuze laten, meesal werk ik op A ,maar durf wel eens op landschap werken
          Last edited by koen1950; 5 oktober 2009, 10:47.

          Comment

          Working...
          X