Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vloerverwarming, snap er niets van....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vloerverwarming, snap er niets van....

    Het wordt terug kouder dus tijd om de verwarming weer aan te zetten. We hebben een huis dat gebouwd werd in 1989 met vloerverwarming. Vorig jaar hadden we een gaslek aan onze Viesmann verwarmingsketel en we hebben toen besloten om die dan maar ineens te laten vervangen door een Vaillant VCW 346 met daarop een ecotec 430 thermostaat.

    Dit werd door de installateur geplaatst en uitgelegd maar we hebben de indruk dat het allemaal toch een pak "trager" werkt.

    Onze vorige ketel sprong 's morgens om 5u aan en tegen 7 uur was onze vloer warm. Niet dat de woonkamer dan al warm was maar tegen 8u 30 a 9u zaten we toch op temperatuur.

    Onze huidige ketel, de vaillant springt aan om 4u en tegen 8u begint de vloer een klein beetje warm te worden. Tegen 12u wordt de ingestelde temperatuur bereikt. Ik weet uiteraard dat vloerverwarming een grotere vertraging heeft dan een gewone verwarming maar het is toch een groot verschil met de Viesmann. Volgens de installateur werkt de Vaillant, en ik kan ook niet zeggen dat dat niet is, maar ik heb toch de indruk dat er een paar instellingen verkeerd staan. Hier zijn de instellingen:

    Op de ketel:

    - Vertrektemp verwarming 50 graden (Mag ook niet hoger volgens de installateur)
    - Druk 1.8 bar

    Thermostaat:

    - Dag temperatuur: 21 graden (met tijdvenster 04:00 tot 22:00 ma-zo)
    - Verlagingstemperatuur: 19 graden (volgens installateur best 2 graden lager dan de dag temp)
    - Stooklijn: 0.75

    Doen we nog iets verkeerd? Draait de pomp bv. te traag om het water rond te sturen? Is dit instelbaar? Ik heb nu 2 uur geleden de verwaming terug aangeschakeld en de temperatuur van het water is 33 graden. Is dit te laag?
    Canon EOS 40D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm 1.8, Canon 55-250 IS

  • #2
    Re: Vloerverwarming, snap er niets van....

    zit er genoeg water in het systeem?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Vloerverwarming, snap er niets van....

      Dag Bouk,

      Dank voor je reactie. Ik heb het systeem al eens ontlucht en de druk is 1.8 bar dus dat lijkt me voldoende te zijn maar ik ken er niets van hoor.

      Ik dacht er aan dat de vertrektemperatuur hoger zou moeten staan (staat ook zo in de handleiding) maar volgens onze installateur mag dat niet. In de handleiding wordt natuurlijk met geen woord gesproken over vloerverwarming, enkel over gewone verwarming ;-)

      Tim
      Canon EOS 40D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm 1.8, Canon 55-250 IS

      Comment


      • #4
        Re: Vloerverwarming, snap er niets van....

        Onze vorige ketel sprong 's morgens om 5u aan en tegen 7 uur was onze vloer warm. Niet dat de woonkamer dan al warm was maar tegen 8u 30 a 9u zaten we toch op temperatuur.
        alstublieft, om vijf uur ketel aan en tegen negen uur de living op temperatuur!
        misschien een beetje off topic reactie:
        Wij verwarmen met een ouderwetse gaskachel in de living. Als je die om zeven uur helemaal open zet, is om kwart na zeven de living warm.
        Lijkt me energieëfficienter dan vloerverwarming dus.
        (Idem voor koken op gas, direct warm)

        Comment


        • #5
          Re: Vloerverwarming, snap er niets van....

          Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
          alstublieft, om vijf uur ketel aan en tegen negen uur de living op temperatuur!
          misschien een beetje off topic reactie:
          Wij verwarmen met een ouderwetse gaskachel in de living. Als je die om zeven uur helemaal open zet, is om kwart na zeven de living warm.
          Lijkt me energieëfficienter dan vloerverwarming dus.
          (Idem voor koken op gas, direct warm)
          Ook mijn gedacht als ik dat zo lees... Zal ook passen voor vloerverwarming. Hier alles warm nadat de verwarming een kwartier op staat Nu ja, 't is dan ook maar een gewone verwarming

          Mvg,
          Frederic

          Comment


          • #6
            Re: Vloerverwarming, snap er niets van....

            Dat vloerverwarming langer duurt om op te warmen heb ik al mee leren leven. Blijkbaar zeggen geleerden dat het efficiënter is omdat het water een lagere temperatuur heeft.... maar wie ben ik om dit te bevestigen of tegen te spreken

            Ik wil er ook geen energievraagstuk van maken. Ik hoop gewoon een instelling te vinden die verkeerd staat.
            Canon EOS 40D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm 1.8, Canon 55-250 IS

            Comment


            • #7
              Re: Vloerverwarming, snap er niets van....

              Ik snap niet dat je vloerverwarming wil optrekken in twee uur , ga ne keer bij iemand te rade die vloerverwarmingsinstallaties plaatst ?
              Wij hebben hier ook vloerverwarming, het comfort is subliem en superzuinig op de koop toe MAAR die vloerverwarming zetten wij gewoon nooit af, de laatste 2 weken merk ik dat de mengklep stillaan water van zo'n 22 a 23 graden begint door het systeem te voeren. Vloerverwarming gaat zeer traag vandaar dat het zinloos is om die op 2 uur te willen opwarmen, niet gezond voor je vloeren ook trouwens . Vloerverwarming moet je ook s'nachts niet willen uitschakelen, tegen dat de vloer begint af te koelen is het morgen... hier is het ingesteld dat de temperatuur enkele graden naar beneden gaat en meer niet.
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

              Comment


              • #8
                Re: Vloerverwarming, snap er niets van....

                Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                alstublieft, om vijf uur ketel aan en tegen negen uur de living op temperatuur!
                misschien een beetje off topic reactie:
                Wij verwarmen met een ouderwetse gaskachel in de living. Als je die om zeven uur helemaal open zet, is om kwart na zeven de living warm.
                Lijkt me energieëfficienter dan vloerverwarming dus.
                (Idem voor koken op gas, direct warm)
                Met alle respect maar hieruit concludeer ik dat je echt niks weet van vloerverwarming , als je denkt dat je ouderwetse gaskachel efficienter is dan zou ik nog wel eens willen de gasfacturen naast elkaar zien liggen . trouwens als ik om 6u opsta zal ik zeker geen koud hebben het eerste kwartier
                1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                Comment


                • #9
                  Re: Vloerverwarming, snap er niets van....

                  volgens mij moet je een vloerverwarming zien als een confortabele bijverwarming.
                  zo wie zo een vloer verwarming niet uitzetten(lees RDB), duurt veel te lang voor zoiets weer op temperatuur is.
                  snap trouwens niet, dat ie over 2 graden,(van 19 naar 21) zo lang over doet.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vloerverwarming, snap er niets van....

                    Bij vloerverwarming wordt er een vrij grote massa opgewarmd, en daarom kan het lang duren vooralleer de gewenste temperatuur in de kamer is bereikt.
                    Als je de watertemperatuur hoger zou zetten, dan gaat dat sneller, maar dan wordt de vloer weer te warm en gaat het rendement van je condensatieketel achteruit.
                    Die condensatieketel haalt nog zoveel mogelijk energie uit de verbrandingsgassen door ook het vocht dat vrijkomt van de verbranding te laten condenseren. Dat is net het omgekeerde dan water laten verdampen, daar moet je heel veel warmte toevoegen om een liter om te zetten in damp, in die ketel halen ze de warmte weer uit die waterdamp door die te laten condenseren.
                    Bij een hogere watertemperatuur komt er van dat condenseren niet veel meer in huis, en dat is ook de reden waarom een nieuwe condensatieketel minder effecient is in een oud systeem met vrij kleine radiatoren die op hoge temperatuur moeten werken.

                    Ik denk ook dat je bij vloerverwarming best de temperatuur s'nachts niet teveel laat zakken, of zelfs helemaal niet.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vloerverwarming, snap er niets van....

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      volgens mij moet je een vloerverwarming zien als een confortabele bijverwarming.
                      grt,bouk.
                      Niet noodzakelijk, wij hebben niks van bijverwarming hier, enkel en alleen vloerverwarming en het is hier steeds perfect gelijkmatig warm. Het is wel een vrij recente woning waar we ook veel aandacht hebben besteed aan ramen, glas , dakisolatie, spouwisolatie enz... dat speelt natuurlijk ook mee. Wij hadden in de keuken leidingen voorzien voor een extra radiator maar die is er nooit gekomen en zal er waarschijnlijk ook niet komen... Vloerverwarming is zowat de beste keuze die we hebben gemaakt aan onze ganse woning
                      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vloerverwarming, snap er niets van....

                        Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                        Vloerverwarming is zowat de beste keuze die we hebben gemaakt aan onze ganse woning
                        OK, maar wat voor vloerverwarming heb je, CV of elektrische vloerverwarming.
                        en heb je het in alle ruimtes in je woning, of is alles gelijkvloers bij jullie.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vloerverwarming, snap er niets van....

                          Allemaal bedankt voor jullie reacties!

                          Volgens mij is er toch nog iets mis. Ik heb vanmorgen om 10u de verwarming aangezet. Het was 18 graden. Nu zijn we 19u en is het 19 graden. De vloer is totaal niet warm en als ik op de ketel kijk brandt het vlammetje (het teken dat hij in werking is) ongeveer 3 minuten en daarna stopt hij doodleuk voor een kleine 20 minuten terwijl de ingestelde temperatuur (21 graden) nog lang niet bereikt is. Warm water is geen probleem dus aan de ketel zal het niet liggen. Maandag maar weer eens de installateur bellen al vrees ik dat ik er weer weinig aan ga hebben...
                          Canon EOS 40D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm 1.8, Canon 55-250 IS

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vloerverwarming, snap er niets van....

                            Bel eens naar de verdeler van Vaillant en leg daar je probleem uit. Zij zullen dan een competente installateur sturen die er tenminste verstand van heeft.
                            α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                            Flickr____No place to be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vloerverwarming, snap er niets van....

                              Oorspronkelijk geplaatst door Fantasia Bekijk bericht
                              Allemaal bedankt voor jullie reacties!

                              Volgens mij is er toch nog iets mis. Ik heb vanmorgen om 10u de verwarming aangezet. Het was 18 graden. Nu zijn we 19u en is het 19 graden. De vloer is totaal niet warm en als ik op de ketel kijk brandt het vlammetje (het teken dat hij in werking is) ongeveer 3 minuten en daarna stopt hij doodleuk voor een kleine 20 minuten terwijl de ingestelde temperatuur (21 graden) nog lang niet bereikt is. Warm water is geen probleem dus aan de ketel zal het niet liggen. Maandag maar weer eens de installateur bellen al vrees ik dat ik er weer weinig aan ga hebben...
                              Dat heb ik ook eens aan de hand gehad. Mijn mengkraan was stuk en stond maar een klein beetje open. Juist met de kerstdagen natuurlijk.
                              Deze met een tang wat verder kunnen opendraaien totdat ze deze kwamen herstellen.

                              Groeten
                              Marc
                              Nikon

                              Comment

                              Working...
                              X