Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is een NAS een goede oplossing om als backup te gebruiken?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is een NAS een goede oplossing om als backup te gebruiken?

    Ik heb mijn oog laten vallen op de Synology DS209, hier 2 HDD's in RAID 1 in te steken en deze dan als backup te gebruiken. Vinden jullie dit een goede oplossing?

    Last edited by kva11; 30 september 2009, 19:27.
    Canon 50D: Sigma 10-20mm f4-5.6 Sigma 18-50mm f2.8 Macro Canon 70-300mm f4-5.6 IS USM

  • #2
    Re: Is een NAS een goede oplossing om als backup te gebruiken?

    Ja hoor. Afhankelijk van hoe belangrijk je data is eventueel evalueren of een offsite backup ook nodig is.
    Nikon D90

    Comment


    • #3
      Re: Is een NAS een goede oplossing om als backup te gebruiken?

      Oorspronkelijk geplaatst door pnobels Bekijk bericht
      Ja hoor. Afhankelijk van hoe belangrijk je data is eventueel evalueren of een offsite backup ook nodig is.
      Ik heb een 207 , en ben er zeer tevreden over
      Groeten ,
      VDS Digit@l
      Groeten , VDSDigit@l

      Comment


      • #4
        Re: Is een NAS een goede oplossing om als backup te gebruiken?

        Ik heb ook al verschillende NAS-oplossingen geprobeerd en kom steeds tot de vaststelling dat deze te traag werken om grote BU's mee te nemen.
        Ben terug overgeschakeld naar gewone een externe HD.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Is een NAS een goede oplossing om als backup te gebruiken?

          die 2 disks in RAID hebben hun voordelen, echter bij een blikseminslag of misschien een nijdig virus of manipulatie (kinderen hier op de PC) kan je nog steeds alles kwijt zijn.

          ik geef de voorkeur aan een 2de interne HDD (supersnel en frequent backuppen) en een externe USB HDD (minder regelmatig ECHTER niet aangesloten aan enig netwerk of electriciteitsnet tenzij bij het moment van backup)

          binnenkort gaat die USB HDD nog offsite ook, lijkt me veiliger bij brand.

          Patrick

          Comment


          • #6
            Re: Is een NAS een goede oplossing om als backup te gebruiken?

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Ik heb ook al verschillende NAS-oplossingen geprobeerd en kom steeds tot de vaststelling dat deze te traag werken om grote BU's mee te nemen.
            Ben terug overgeschakeld naar gewone een externe HD.
            De DS209 heeft een eigen processor van 1.2 GHz en een geheugen van 256 MB
            Canon 50D: Sigma 10-20mm f4-5.6 Sigma 18-50mm f2.8 Macro Canon 70-300mm f4-5.6 IS USM

            Comment


            • #7
              Re: Is een NAS een goede oplossing om als backup te gebruiken?

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Ik heb ook al verschillende NAS-oplossingen geprobeerd en kom steeds tot de vaststelling dat deze te traag werken om grote BU's mee te nemen.
              Ben terug overgeschakeld naar gewone een externe HD.
              Is toch geen probleem...ik heb mijn NAS geprogrammeerd om de backup tijdens de nacht te maken. Hij stuurt me zelfs een emailtje over de status van de backup.
              Niks dan lof over de NAS
              Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

              Comment


              • #8
                Re: Is een NAS een goede oplossing om als backup te gebruiken?

                Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
                Is toch geen probleem...ik heb mijn NAS geprogrammeerd om de backup tijdens de nacht te maken. Hij stuurt me zelfs een emailtje over de status van de backup.
                Niks dan lof over de NAS
                Als ik hier een BU maak op een externe HD in USB dan is dat op enkele uurtjes geklaard, als ik dat op een NAS doe dan is dat na 24 nog niet in de helft ... ik vind dit een groot verschil.
                En nu niet dat het aan de NAS of router ligt want beiden zijn al eens vervangen.
                Het gaat hem om +- 527GB data.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Is een NAS een goede oplossing om als backup te gebruiken?

                  Koop gewoon een oude pc, met nieuwe harde schijven erin.
                  Zet deze in een netwerkomgeving en alles zal sneller en goedkoper werken, dan welke Nas dan ook.
                  Sony A7 mkIII
                  Is all I need :-)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Is een NAS een goede oplossing om als backup te gebruiken?

                    Als je je NAS enkel gaat gebruiken voor BU is het zonde van je geld. Gebruik je je NAS als extra opslag die toegankelijk is via het netwerk voor je verschillende PC's, dan is dit een goede oplossing (NAS=Network Attached Storage en storage is geen BU) De NAS data ga je dan nog op één of andere manier moeten BU'en en hiervoor zijn extern HD's een goede oplossing.
                    Van RAID 1 ben ik zelf ondertussen terug gekomen (had er eentje in de PC gebouwd) Ik vind het zonde van de plaats en qua veiligheid minimaal (virus, per ongeluk deleten van data,...). Een andere bedenking is, als je investeert in degelijke schijven is een crash vrij uniek en zal je RAID 1 zijn voordelen nooit ten gelde maken. In mijn geval zijn er nu twee schijven die gesyncroniseerd worden en regelmatig incrementeel gebackupd naar een externe HD. In deze config mag er al 't een en 't ander gebeuren alvorens je data gaat verliezen.
                    Het voorstel van de oude PC is niet slecht al zou ik zelf voor betrekkelijk weinig geld een PC in elkaar zetten met freeNAS erop bvb. (www.freeNAS.org)
                    Rudy,

                    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Is een NAS een goede oplossing om als backup te gebruiken?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
                      Koop gewoon een oude pc, met nieuwe harde schijven erin.
                      Zet deze in een netwerkomgeving en alles zal sneller en goedkoper werken, dan welke Nas dan ook.
                      En verbruik je 120W ipv 20 ...? Als dat 24x7 draait krijg je een mooie rekening... Daarbovenop maakt een oude pc meer lawaai, produceert meer hitte, en neemt meer plaats in beslag... Been there, done that...

                      Enige voordeel : flexibiliteit...
                      Nikon D90

                      Comment


                      • #12
                        Re: Is een NAS een goede oplossing om als backup te gebruiken?

                        oude pc zou ik ook niet doen stroomvreter in vergelijk met een nas!
                        nikon stuff

                        Comment


                        • #13
                          Re: Is een NAS een goede oplossing om als backup te gebruiken?

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Als ik hier een BU maak op een externe HD in USB dan is dat op enkele uurtjes geklaard, als ik dat op een NAS doe dan is dat na 24 nog niet in de helft ... ik vind dit een groot verschil.
                          En nu niet dat het aan de NAS of router ligt want beiden zijn al eens vervangen.
                          Het gaat hem om +- 527GB data.
                          Waarom telkens een full backup? Er bestaat ook nog zoiets als incremental/differential.


                          Zonde van de tijd & energie om telkens een volledige backup te laten lopen, me dunkt.
                          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                          Comment


                          • #14
                            Re: Is een NAS een goede oplossing om als backup te gebruiken?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                            Waarom telkens een full backup? Er bestaat ook nog zoiets als incremental/differential.


                            Zonde van de tijd & energie om telkens een volledige backup te laten lopen, me dunkt.
                            Ik wou eigenlijk net dezelfde opmerking maken.

                            Om terug te komen op de NAS-oplossing, kijk hier ook eens. Ik gebruik mijn NAS echter ook om op verschillende PC's makkelijk dezelfde documenten te kunnen aanspreken, als printserver, mediaserver,...

                            De oplossing van perk (extra interne HDD en externe USB HDD) is ook een goede en afdoende oplossing hoor.

                            Hal-61, maakt ook een interessante opmerking ivm de harde schijven zelf. Persoonlijk heb ik in mijn NAS en mijn USB-HDD's (het zijn apart gekochte omhulsels, waar ik zelf de HDD heb ingestoken), alleen maar high-end schijven. Ze zijn dan wel een stukje duurder, maar de kwaliteit ligt ook stukken hoger.
                            Mvg,David
                            [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

                            Comment


                            • #15
                              Re: Is een NAS een goede oplossing om als backup te gebruiken?

                              ik weet niet wat dat dingetje kost maar voor de prijs van externe HDs kan je tegenwoordig niet meer sukkelen voor backup.

                              Ik heb zelf de volgende opstelling (heb enkel laptop) :
                              - 1 externe portable HD 500gig : werkschijf
                              - 1 externe desktop HD 750gig : backup-schijf 1
                              - 1 externe desktop HD 250gig : backup-schijf 2

                              De werkschijf zit altijd in mijn laptoptas dus is een off-site kopie.
                              De 2 desktop-HDs staan momenteel alletwee op bureau op het werk vermits ik thuis (lees : bij schoonouders) geen bureau heb. Gezien we binnen een dikke maand in ons eigen huisje gaan,
                              gaat 1 externe HD (vermoedelijk de 750gig) naar mijn bureau daar verhuizen.

                              Op die manier heb ik 3 kopieen van mijn geheel foto-archief (+- 150gig momenteel) op 3 verschillende locaties. Totaal kostprijs : +- 200 €

                              De backup zelf maak ik via het programma Allway sync pro die eigenlijk een éénrichtings-synchronisatie van mijn werkschijf naar de 2 andere maakt.
                              With Canon, I can (or at least try)
                              Photastic.be ~ Passion for the picture
                              Nieuwe site

                              Comment

                              Working...
                              X