Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zoomlens voor D90 - vogels

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zoomlens voor D90 - vogels

    Hallo,

    ben beginner en heb sinds kort Nikon D90 met 18-105 lens. Knap toestel en leuke beginnerslens.

    Ik zou ook graag vogels beginnen te fotograferen. Heb de volgende vragen:

    welke lens is hiervoor aan te bevelen ? En steeds extender mogelijk zonder te veel kwalieitsverlies ?

    - Nikkor 70 - 300 VR
    - Sigma 150 - 500
    - Sigma 400

    En kan er me iemand in begrijpbare taal de cropfactor van 1.5 uitleggen bij een DX camera ?

  • #2
    Re: Zoomlens voor D90 - vogels

    Hi

    Even trachten uit te leggen.

    Zie hier


    Zoals je kan zien zie je verschillende formaten op het schema.

    35 mm Fullframe 2de rij links

    en

    APS-C

    Nikon DX formaat met er rond het FF formaat.

    Dus zo kan je zien dat het DX formaat een stuk kleiner is.

    Omdat ik weet dat je 70 * 300 VR een FF lens is zal hij werkelijk 300 mm geven op FF en zal je foto op DX formaat maar een uitsnede laten zien als 1.5 zoom, Dus 300 mm geeft een uisnede alsof hij een 450 mm lens is.
    Je lens blijft zijn karateristieken behouden van een 300 mm lens maar geeft het beeld weer van een 45. mm lens.
    Mvg,
    SW
    BD1071BE

    Comment


    • #3
      Re: Zoomlens voor D90 - vogels

      Op geen van beide moet je een extender plaatsen. Want vermoed dat de 400mm een f5.6 zal zijn.

      Wil je de beste betaalbare optie, in mijn ogen is dat de nikon 300mm f4 af-s met tc1.4 dan heb je een 420mm f5.6 met goed werkende AF en goede scherpte.

      deze combinatie is toch veel scherper dan mijn sigma 150-500 os hsm.

      Maar met 300mm kom je vaak niet toe. eigenlijk heb je nooit mm's genoeg bij vogelfotografie
      nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

      Comment


      • #4
        Re: Zoomlens voor D90 - vogels

        Ik heb al een 15 jaar een Sigma 400/5.6 en zal deze zeker niet weg doen. Dat zegt voldoende over mijn tevredenheid hierover. Oorspronkelijk gebruikte ik die op een analoge camera, en dit geeft goed voor vogelfotografie. Op mijn digitale camera is het net of ik er een 600mm objectief op zitten heb (dat is dat cropeffect). De kwaliteit van het beeld is ook nog iets beter, omdat alleen het beste gedeelte gebruikt wordt.

        Houd voor vogelfotografie hiermee rekening:
        Meer millimeters is niet altijd een oplossing: de objectieven worden snel enorm zwaar. Je statief moet ook nog eens aangepast zijn en weegt daarmee ook door. Stel je eens voor dat je zo met een bepakking van 10 à 20 kg moet gaan rondlopen in een natuurgebied? Belangrijker is je onderwerp op een intelligente en diervriendelijke manier zo dicht mogelijk te benaderen (werk eens vanuit een kijkhut ...). En dan zal een dichtbije kortste instelafstand al snel veel zwaarder doorwegen.

        Comment


        • #5
          Re: Zoomlens voor D90 - vogels

          Alvast bedankt voor de prima info die ik reeds van jullie ontving.
          Voor een beginner is dit forum echt super

          mcg

          Comment


          • #6
            Re: Zoomlens voor D90 - vogels

            War je ook naar kan kijken is de tamron 200-500 mm. Die schijnt in het telebereik (en daar gebruik je hem het meest) nog steeds aardig goed te zijn, en een stuk lichter dan bijvoorbeeld de Bigma.
            Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

            Comment

            Working...
            X