Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Suggestie portretlenzen Nikon D90

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Suggestie portretlenzen Nikon D90

    Hallo,

    Ik ga me een D90 aanschaffen en had graag van jullie feedback gekregen bij mijn lenskeuze(s).

    In de eerste plaats wil ik mensen fotograferen : close-ups van gezichten of een volledige persoon. Geen verre zoom nodig. Mogelijk af en toe een brede foto van een gebouw.
    Ook geregeld nachtopnames of bij weinig licht.
    Prijs per lens mag enkele honderden euros zijn, maar zeker onder 800 euro.

    Her en der lees ik diverse suggesties wat portretlenzen betreft.
    Enerzijds benadrukken sommigen 50mm primes als ideaal, anderen verkiezen 1x-5x en sommigen kiezen voor x-135 als beste portretlens.

    Waartussen ik twijfel :
    * AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G
    -> supergoeie kwaliteit
    * 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR
    Veelzijdig met goeie kwaliteit

    * 18-55mm
    De range waarbinnen ik het meest zal werken.

    Loont het de moeite om de 50mm sowieso nog eens apart te kopen ?
    Is het verschil zo opmerkelijk ? Enkel voor close-ups van gezichten of ook voor een persoon en een beetje omgeving ?

    Alvast bedankt voor alle suggesties,

    BR

  • #2
    Re: Suggestie portretlenzen Nikon D90

    De 50 1.4 is een goede lens om de effecten van beperkte scherpte diepte mee onder de knie te krijgen. Op een crop camera wordt het een 75mm. Perfect voor upper torso shots. Een beetje te nauw voor full body shots.

    Ik was zelf erg te spreken over mijn 18-70mm. Kost bijna niets (2e hands), heeft goede beeldkwaliteit en is iets lichtsterker dan de 16-85VR. Op 70mm geeft hij 4.5 ipv 5.6.

    En als je echt geld wilt uitgeven, dan is de 24-70mm 2.8 natuurlijk fantastisch
    Canon + Elinchrom | www.daanbarnhoorn.nl

    Comment


    • #3
      Re: Suggestie portretlenzen Nikon D90

      Oorspronkelijk geplaatst door BladeRunner Bekijk bericht
      Waartussen ik twijfel :
      * AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G
      -> supergoeie kwaliteit
      * 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR
      Veelzijdig met goeie kwaliteit
      persoonlijk zou ik voor de 16-85mm gaan... is de beste "kitlens" van het ogenblik
      "alleen een 50mm" kan best nuttig zijn om te leren, maar je zal al vlug tegen de beperkingen stoten... het kan natuurlijk wel... 50mm is al redelijk ingezoomd terwijl 16mm daarentegen al lekker breed is... De 18-70mm hierboven vermeld is ook goed, doch de 16-80mm is een klasse beter...

      ik zou je aanraden samen met de 16-85mm een 50mm F1.8 bij te kopen... dit is een goedkoop lensje en echt wel goed... doet niet veel onder voor de 50mm 1.4
      als je later hier verder in wil gaan verkoop je het en koop je de 1.4 en je zal er vermoedelijk heel weinig aan verliezen...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: Suggestie portretlenzen Nikon D90

        Misschien is het een idee om de 18-105VR te nemen EN een 50mm. Blijf je binnen hetzefde budget als voor een 16-85. De vertekening van de 18-105 is nauwelijks meer en wordt jpg in camera gecorrigeerd en de scherpte doet er niet voor onder, de 50mm G is voor dx toestellen een zeer goede portretlens.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Suggestie portretlenzen Nikon D90

          Moet het absoluut een Nikor zijn ?

          ik gebruik de Sigma 24-70 2.8 (oude versie) op mijn D80.
          is een ideale lens voor wat je zelf omschrijft. Zit bij mij 80% van de tijd op de camera.
          (de andere is de 70-200 2.8 ook van Sigma en is nog idealer voor portretten als je een beetje afstand kunt nemen) 1 stopke dicht en hij is vlijmscherp (geldt overigens voor alle lenzen), nauwelijks vertekening en kost een fractie van de Nikkor 24-70 2.8.
          70mm is in kleinbeeld 105mm en dat maakt hem tot een ideale portret lens. Voor gebouwen kun je soms met 24 mm nog uit de voeten maar meestal kom ik dan toch wel wat tekort aan de groothoek kant (is 36 mm op kleinbeeld)
          2.8 en 70 mm is een goede combinatie om wat met de scherpte diepte te kunnen spelen.

          Succes, Bert
          Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
          www.bertofotografie.be

          Comment


          • #6
            Re: Suggestie portretlenzen Nikon D90

            Ik gebruik de 28-70 f2.8 van nikon en die is

            Maar deze kost nog iets meer van 800 euro, wat je wel kan doen is de nikon 17-55 f2.8 deze heb je voor die prijs en is een veelzijdige lens.
            nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

            Comment


            • #7
              Re: Suggestie portretlenzen Nikon D90

              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
              De 18-70mm hierboven vermeld is ook goed, doch de 16-80mm is een klasse beter...
              Ik heb beide lenzen vrij intensief gebruikt. De 18-70mm als kitlens op mijn D70. Later weer een 18-70mm en 16-85VR gekocht voor op mijn D90. Het enige noemenswaardige verschil was dat de 16-85VR beter in de hoeken was. Scherpte in het midden van het frame was gelijk. Hoeken maken mij niet zoveel uit voor portretten. Daarbij focust de 18-70 veel sneller dan de 16-85VR... en is hij iets lichtsterker (wat in theorie meer achtergrondonscherpte oplevert).
              Canon + Elinchrom | www.daanbarnhoorn.nl

              Comment


              • #8
                Re: Suggestie portretlenzen Nikon D90

                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                persoonlijk zou ik voor de 16-85mm gaan... is de beste "kitlens" van het ogenblik
                "alleen een 50mm" kan best nuttig zijn om te leren, maar je zal al vlug tegen de beperkingen stoten... het kan natuurlijk wel... 50mm is al redelijk ingezoomd terwijl 16mm daarentegen al lekker breed is... De 18-70mm hierboven vermeld is ook goed, doch de 16-80mm is een klasse beter...

                ik zou je aanraden samen met de 16-85mm een 50mm F1.8 bij te kopen... dit is een goedkoop lensje en echt wel goed... doet niet veel onder voor de 50mm 1.4
                als je later hier verder in wil gaan verkoop je het en koop je de 1.4 en je zal er vermoedelijk heel weinig aan verliezen...
                kan ik allee maar beamen.

                Ideale set om mee te beginnen en te exploreren welk bereik je het meest ligt...

                en toevallig een combo die ik te koop aanbied voor een vriendenprijsje

                Comment


                • #9
                  Re: Suggestie portretlenzen Nikon D90

                  Oorspronkelijk geplaatst door BladeRunner Bekijk bericht
                  Hallo,

                  Ik ga me een D90 aanschaffen en had graag van jullie feedback gekregen bij mijn lenskeuze(s).

                  In de eerste plaats wil ik mensen fotograferen : close-ups van gezichten of een volledige persoon. Geen verre zoom nodig. Mogelijk af en toe een brede foto van een gebouw.
                  Ook geregeld nachtopnames of bij weinig licht.
                  Prijs per lens mag enkele honderden euros zijn, maar zeker onder 800 euro.

                  Her en der lees ik diverse suggesties wat portretlenzen betreft.
                  Enerzijds benadrukken sommigen 50mm primes als ideaal, anderen verkiezen 1x-5x en sommigen kiezen voor x-135 als beste portretlens.

                  Waartussen ik twijfel :
                  * AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G
                  -> supergoeie kwaliteit
                  * 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR
                  Veelzijdig met goeie kwaliteit

                  * 18-55mm
                  De range waarbinnen ik het meest zal werken.

                  Loont het de moeite om de 50mm sowieso nog eens apart te kopen ?
                  Is het verschil zo opmerkelijk ? Enkel voor close-ups van gezichten of ook voor een persoon en een beetje omgeving ?

                  Alvast bedankt voor alle suggesties,

                  BR

                  Ik zou zonder enige twijfel een 85mm f/1.8 aanraden als portretlens. Zeker op DX (op FX is hij soms een beetje aan de korte kant.) Een tweedehands 85mm f/1.8 vind je makkelijk voor 200 euro (er stonden er vandaag nog 3 tweedehands te koop in focilux Gent voor die prijs ;-)) Als je ook andere dingen wil, zoals een iets grotere hoek, dan kun je met jouw budget waarschijnlijk nog makkelijk een extra lens erbij nemen. Maar de 85mm f/1.8 is unbeatable wat mij betreft, althans als je niet boven de 800 euro wil gaan.

                  Het probleem met een 50mm is dat hij nog steeds vertekening heeft als je echt dicht gaat, ook op DX, net zoals 70mm op FX. Bijvoorbeeld bij een portret waarbij enkel het hoofd in beeld staat. Bij 85mm (FX) is die vertekening niet meer merkbaar (althans ik heb er nog nooit last van gehad.) Je moet dus, naar mijn ervaring, minstens 56mm hebben om een goede portretlens te hebben op DX.

                  Voor wat het waard is, ik heb de voorgestelde 18-70 vroeger gehad, en heb nu ondermeer een Nikon 24-70 f/2.8 en 70-200 f/2.8 en ook een 85 f/1.8 en 50 f/1.4, ik gebruik voor portretten altijd de 85mm, ik zou geen seconde twijfelen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Suggestie portretlenzen Nikon D90

                    Moet het persé een Nikon lens zijn?Want ik gebruik als portretlens een Sigma 105mm f2.8 .En om daar een beeldvullende aangezichtsfoto mee te maken,moet je naar mijn zin nog te dicht op de lip van het model zitten.( En ik gbruik hem op een cropcamera,dus hij heeft eigenlijk al de beelduitsnede van een 150mm )
                    Anderzijds toch een lens om te overwegen:vlijmscherp,goedkoper dan een Nikon.




                    Walter
                    D850

                    Comment


                    • #11
                      Re: Suggestie portretlenzen Nikon D90

                      Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                      Moet het persé een Nikon lens zijn?Want ik gebruik als portretlens een Sigma 105mm f2.8 .En om daar een beeldvullende aangezichtsfoto mee te maken,moet je naar mijn zin nog te dicht op de lip van het model zitten.( En ik gbruik hem op een cropcamera,dus hij heeft eigenlijk al de beelduitsnede van een 150mm )
                      Anderzijds toch een lens om te overwegen:vlijmscherp,goedkoper dan een Nikon.




                      Walter
                      ook mijn mening

                      Comment

                      Working...
                      X