Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

groothoek primes op 5DmkII

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • groothoek primes op 5DmkII

    Dag Allemaal,

    Binnen een paar weken ga ik ( voor het werk ) 1 dag en nacht naar Dublin, en 2 dagen Wicklow parc. Vermits het vooral stads portretjes en mooie park vergezichten / scapes gaan worden neem ik enkel de 5D body zonder grip en de 50mm 1,4 mee, kwestie van nog een "old fashioned " te shooten. Dus jullie horen me al komen, zou ik nog een prime groothoekje mee willen.


    Wat raden jullie aan:
    Canon EF 20/2.8 USM ( niet echt compact )
    Canon EF 24/2.8 ( niet zo duur )
    Canon EF 28/1.8 USM ( niet zo breed en toch een beetje duur tov de niet usm )
    Canon EF 28/ 2,8 ( goedkope niet usm versie, maar mocht hij goed zijn , neem ik het minder breed zijn erbij )

    35 mm = no go, dan ga ik liever wat achteruit

    dank u voor de "snelle" feedback ( wil asap kopen )

    M42 voorstelletjes ook welkom, maar dan de niet spiegelklappers ....

    Marc
    Last edited by MDY; 21 september 2009, 18:48.
    Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

    https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

  • #2
    Re: groothoek primes op 5DmkII

    Er is niets mis met een 50mm alleen hoor... Ik ga vaak op uitstap/vakantie met maar 1 prime (35 of 85 meestal). Het hangt er gewoon af waar je zin in hebt en wat je graag fotografeert. Ik dacht dat uit de 2.8 primes, de 24 er als beste uitkwam... maar ik heb de bewijzen er niet meer voor.

    Comment


    • #3
      Re: groothoek primes op 5DmkII

      ik denk dat Maarten (mm) een 28mm 1.8 op zijn 5D gebruikt. Misschien moet je het hem eens vragen.
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: groothoek primes op 5DmkII

        De 24mm doe het mits een beetje geknepen uitstekend denk ik.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: groothoek primes op 5DmkII

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
          De 24mm doe het mits een beetje geknepen uitstekend denk ik.
          ga die maar es bestellen dan.....
          Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

          https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

          Comment


          • #6
            Re: groothoek primes op 5DmkII

            Ik geloof dat geen van alle genoemde primes echt sterk zijn in de hoeken op full frame.

            En waarom een lichtsterke prime gebruiken voor landschap/stadsgezichten? Normaliter zit je dan toch op f/8 of kleiner.

            Wellicht is een 24-85mm f/3.5-4.5 of iets soortgelijks een betere optie?
            Canon + Elinchrom | www.daanbarnhoorn.nl

            Comment


            • #7
              Re: groothoek primes op 5DmkII

              Oorspronkelijk geplaatst door Daan B Bekijk bericht
              Ik geloof dat geen van alle genoemde primes echt sterk zijn in de hoeken op full frame.

              En waarom een lichtsterke prime gebruiken voor landschap/stadsgezichten? Normaliter zit je dan toch op f/8 of kleiner.

              Wellicht is een 24-85mm f/3.5-4.5 of iets soortgelijks een betere optie?

              Ik wil ultra licht reizen en met primes terug naar de essentie gaan, ik kan ook mijn 24 -70 meenemen, en daar maak ik ook super beelden mee natuurlijk. De lichtsterkte van de prime maakt zeker niets uit voor landschappen. een 24 85 heb ik echt niet nodig.
              Wat ik wil doen is prime lensje op en prime lensje af.... net zoals met mijn pentax spotmatic en K1000 begin jaren 80 ...
              Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

              https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

              Comment


              • #8
                Re: groothoek primes op 5DmkII

                Oorspronkelijk geplaatst door MDY Bekijk bericht
                Ik wil ultra licht reizen en met primes terug naar de essentie gaan, ik kan ook mijn 24 -70 meenemen, en daar maak ik ook super beelden mee natuurlijk. De lichtsterkte van de prime maakt zeker niets uit voor landschappen. een 24 85 heb ik echt niet nodig.
                Wat ik wil doen is prime lensje op en prime lensje af.... net zoals met mijn pentax spotmatic en K1000 begin jaren 80 ...
                Als je bedoeld met "terug naar de essentie gaan" dat primes je dwingen om meer na te denken over compositie, dan kan ik me hier iets bij voorstellen

                Echter, lensjes als de 24-85 zijn ook heel licht en klein en geven vergelijkbare beeldkwaliteit met de genoemde primes wanneer je een paar stops diafragmeerd. Zeker als de output niet verder gaat dan kleine of middelgrote prints. Ze zijn ook erg goedkoop tweedehands te vinden.
                Canon + Elinchrom | www.daanbarnhoorn.nl

                Comment


                • #9
                  Re: groothoek primes op 5DmkII

                  Ultra-licht? De 21mm Zuiko stop je in je bovenzakje en dan merk je nog niet dat je hem bij hebt.
                  MF: natuurlijk.

                  Paul.
                  DPaul - A.FIAP
                  D810, nikkors and other stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: groothoek primes op 5DmkII

                    als je een prme neemt voor stedelijke tripjes, zou ik de 28 2.8 nemen, kost rond de 170 Euro en aangezien je toch meestal op 4.0 of hoger zit een mooie prime voor dit doel, vol opne vooral in de hoeken wat onscherp, maar geknepen een prima lens, natuurlijk geen L kwaliteit, maar zit er dicht op.
                    Mijn beste Foto moek nog trekke.

                    Comment

                    Working...
                    X