Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Graag advies betreft UV-filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Graag advies betreft UV-filter

    Beste mede-forumgebruikers,

    Ik ben op zoek naar een filter voor op mijn Canon 100-400L IS USM Lens. In mijn zoektocht ben ik gestuit op het merk B+W (wat toch door de 'meeste' kenners als één v/d beste filters word aangemerkt).

    Ik had op fotokonijnenberg (deze site zullen de meeste van jullie al wel kennen) een 2-tal filters gezien, namelijk:



    En



    De 1e filter is een UV-filter en de 2e is een UV-IR filter.

    * Behalve het prijsverschil, vroeg ik mij af wat nu concreet het verschil is tussen deze 2??

    * Wat merk ik (wat betreft foto's schieten) als ik het ene filter voor mijn lens heb ten opzichte van het andere filter (wat zijn de verschillen)??

    * Welk filter bevelen jullie aan??

    Ik zie jullie antwoorden tegemoet, alvast bedankt voor de moeite!!

    MvG Joey
    Canon 400D + Canon EF-S 18-55 (II) + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 100-400L IS USM + Canon EF 28-105 (I) USM + Lowepro micro trekker 100

  • #2
    Re: Graag advies betreft UV-filter

    Oorspronkelijk geplaatst door Big Joe Bekijk bericht
    * Welk filter bevelen jullie aan??
    De glasloze variant.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Graag advies betreft UV-filter

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      De glasloze variant.
      Omdat

      Er zullen vast en zeker een hoop UV-filter tegenhangers zijn. Maar waarom?? Een goede UV-filter als degene die ik in mijn post aanwijs is toch niks mis mee.

      Graag een onderbouwd antwoord

      Grtz Joey
      Canon 400D + Canon EF-S 18-55 (II) + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 100-400L IS USM + Canon EF 28-105 (I) USM + Lowepro micro trekker 100

      Comment


      • #4
        Re: Graag advies betreft UV-filter

        Hoi als je een filter ter protectie wilt gaan gebruiken O K (geen filter is welligt beter) neem dan bv deze.

        of eventueel de Hoya pro 1, let op de Hoya is niet neutral color geeft een licht bruine tint.
        Hopende dat je daar wat mee kunt ik spreek uit ervaring dus ?
        Mvg Marianne
        Last edited by mvanversendaal; 21 september 2009, 15:54.

        Comment


        • #5
          Re: Graag advies betreft UV-filter

          Op al mijn objectieven heb ik de eerste versie zitten.
          De tweede versie zou dus ook IR stralen tegenhouden.
          Op de foto's ga je daar echter niks van merken.
          Een UV filter wordt aanbevolen bij het nemen van foto's aan zee of in het gebergte.
          Bij mij zijn ze vooral nuttig tegen stof en ander vuil.
          Bij tegenlicht of nachtfoto's verwijder je best het filter omdat je anders 'flare' ga zien op de foto's.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Graag advies betreft UV-filter

            Dus foto's maken (ik noem maar even een situatie) aan de plas bij een open stuk bos met de zon vol op je lens is qua UV-straling niet schadelijk voor de lens??

            Mij is altijd verteld dat door UV-straling de kwaliteit v/d lens achteruit zou gaan (dit is dus een myth)??

            Alvast bedankt!!

            Grtz Joey
            Canon 400D + Canon EF-S 18-55 (II) + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 100-400L IS USM + Canon EF 28-105 (I) USM + Lowepro micro trekker 100

            Comment


            • #7
              Re: Graag advies betreft UV-filter

              Oorspronkelijk geplaatst door Big Joe Bekijk bericht
              Dus foto's maken (ik noem maar even een situatie) aan de plas bij een open stuk bos met de zon vol op je lens is qua UV-straling niet schadelijk voor de lens??

              Mij is altijd verteld dat door UV-straling de kwaliteit v/d lens achteruit zou gaan (dit is dus een myth)??

              Alvast bedankt!!

              Grtz Joey
              UV is nooit schadelijk voor een lens, integendeel, ALS hij geel is knapt ie er van op.
              Wel had het in de analoge tijd een ongunstige invloed op je plaatje....

              Conclusie : 100% overbodige rommel, alleen de filtermaffia beveelt het aan.....

              Comment


              • #8
                Re: Graag advies betreft UV-filter

                Oké dan. THNX allemaal voor jullie reactie

                Ik heb besloten het (filter)geld in mn zak te houden en te gaan sparen voor een externe flitser

                Ik zal wat vaker gebruik gaan maken van m'n zonnekap (na advies van...)

                Nogmaals bedankt voor de reacties

                Grtz Joey
                Canon 400D + Canon EF-S 18-55 (II) + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 100-400L IS USM + Canon EF 28-105 (I) USM + Lowepro micro trekker 100

                Comment

                Working...
                X