Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mij laten ompraten (en nu 'foute' lens?)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mij laten ompraten (en nu 'foute' lens?)

    Hey allemaal,
    Ben nieuw op dit forum en eigenlijk ook helemaal nieuw in de wereld van de spiegelreflexfotografie.
    Heb zaterdag m'n eerst spiegelreflextoestel gekocht.
    Had op voorhand heel wat gelezen (oa hier op het forum) en uiteindelijk beslist dat ik voor een Canon Eos 1000D zou gaan met Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS en Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS. (totaal, een kleine €700, veel meer was binnen mijn budget niet mogelijk als ik nog rekening hield met tas en dergelijke).
    Besef uiteraard goed dat er veel betere toestellen bestaan, maar voor een beginner die alles nog moet uitzoeken leek deze combinatie me voldoende.
    Had ook in een paar topics hier gelezen dat deze lenzencombinatie aan veel beginners werd aangeraden.
    Nu, eenmaal in de winkel vroeg ik dus naar deze combinatie (en vermeldde er ook bij dat ik een absolute beginner ben en dus openstond voor advies...) en onmiddellijk raadde de verkoper me dit af en raadde een Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS -obejectief aan.
    Deze optie had ik nooit echt bekeken omdat ik overal las over die twee lenzen voor beginners, maar hij zei dat dat voor een beginner veel beter was, dat de kwaliteit van deze lens ook hoger lag dan bij de andere twee, dat ik zo geen stof id sensor zou krijgen enz. Goed, ik gezwicht en een goeie €100 meer betaald...
    Nu zit ik hier op het forum wat rond te lezen over die lens, en krijg ik eigenlijk het idee dat ik veel beter bij mijn eerste idee gebleven was.
    Als het zo is, so be it, had me maar niet moeten laten ompraten (en heb ook wel gelezen dat ik met die lens die ik nu heb zeker wel veel zal kunnen leren) maar kan iemand me zeggen wat nu eigenlijk het beste was geweest voor een begin,er die nog niet echt een welomlijnd beeld heeft van waar haar interesses qua beelden liggen...
    (en ja, bij mijn volgende aankoop kom ik op vóórhand advies vragen!! ;-))

    Thx!!
    San

  • #2
    Re: Mij laten ompraten (en nu 'foute' lens?)

    je kan toch altijd nog(wettelijk) omruilen.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Mij laten ompraten (en nu 'foute' lens?)

      Zou mss idd kunnen, maar dan zou ik eerst willen weten of dat nu slim is of niet... :-)

      Comment


      • #4
        Re: Mij laten ompraten (en nu 'foute' lens?)

        Ik heb met die lenzen zelf geen gebruikservaring maar denk toch niet dat je een slechte koop gedaan hebt.
        Het objectief dat je gekocht hebt is wat men wel eens noemt een reislens, een beetje allround en toch nog licht en compact in de bagage.
        Als je op een gegeven moment beslist dat een bepaalde tak van de fotografie echt jou ding is dan ga je toch veel specifiekere lenzen willen gebruiken en zou een 18-55 of 55-250 die niet lichtsterk zijn ook vervangen worden. Op dat moment kan je die reislens best houden voor, juist op reis.
        Vriendelijke groeten,Raf

        www.rafvandenbogaert.be

        Comment


        • #5
          Re: Mij laten ompraten (en nu 'foute' lens?)

          Volgens mij léés je veel te veel en maak je té weinig foto's !

          Als beginner had ik DIT gekocht : een body met een kitlens ; in jouw geval dus die 18-55 mm.

          En dààr had je dan een jaar lang je plan moeten mee (leren) trekken.

          Pas dàn, als je al een paar 10.000 foto's genomen had, ging je écht WETEN wat je ontbrak. Waarschijnlijk niéts, behalve een betere flits (ik ken niets van Canon maar ik veronderstel dat de instapmodellen net als bij Nikon een klein ingebouwd flitsje hebben).

          Het is nog altijd mogelijk om een kitlensje te kopen, duur zijn die niet. Maar misschien kun je alvast wat oefenen (= fotograferen !) met die 18-200mm !

          Maar omdat je er al meteen vanuit gaat dat je de "foute" lens hebt gekocht zal je fotoplezier wat in mineur starten, vrees ik.

          Al dat weifelen & twijfelen, da's nergens goed voor. Fotografeer zoveel mogelijk met je nieuwe toestel !
          Last edited by 35a; 21 september 2009, 13:59.

          Comment


          • #6
            Re: Mij laten ompraten (en nu 'foute' lens?)

            Ben ik dit weekend al volop mee begonnen, hoor, 35a, no worries :-)
            Ben ook helemaal niet 'in mineur' begonnen, integendeel, ben superblij met mijn nieuwe fototoestel en zal er zeker serieus mee aan de slag gaan, want denk idd dat je helemaal gelijk hebt, dat het in het begin allemaal niet zo belangrijk is. Vroeg me eigenlijk gewoon af of die verkoper nu gelijk had of niet, of mij gewoon €100 meer wou laten betalen...
            Maar verder ben ik dus echt héél content, gewoon al na wat gepruts dit weekend om het toestel wat te leren kennen en het verschil dat ik zie met mijn oude compactje... Me=happy!

            Comment


            • #7
              Re: Mij laten ompraten (en nu 'foute' lens?)

              Hoi San81,

              Ik moet zelf zeggen dat ik ook pas een goed jaar bezig ben (dus ben geen expert of dergelijke, wel heb ik me er degelijk in verdiept en kan er enigzins over meepraten) en heb eigenlijk gedaan wat 35a jou aanbeveelt (citaat: Als beginner had ik DIT gekocht : een body met een kitlens ; in jouw geval dus die 18-55 mm. En dààr had je dan een jaar lang je plannen moeten mee (leren) trekken).

              Ik ben dus begonnen met een 18-55 (kitlens), heb hier een jaar mee rondge***** en had toen zoiets van: dit ontbreekt, dat mis ik, dit zou ik willen dat ie meer kon. Heb nu kortgeleden een Canon 100-400L IS USM gekocht (en ben nu hier mee aan het rond****** ).

              Maargoed, om mijn visie op jou verhaal te geven. Ik denk dat je beter die Canon 55-250 lens had kunnen nemen. Waarom ik dit denk: je hebt al een lens (kitlens) die het 18-55 mm gedeelte overbrugt, een mooie aanvulling zou dus zijn een lens die daar naadloos op aansluit (zoals de 55-250). Niet alleen heb je dan een lens die perfect aansluit, ook zoomt deze lens wat verder dan de 18-200.

              Dat die verkoper beweert dat de 18-200 vele malen beter is dan de 55-250 kan ik niet helemaal over meepraten, want heb met beide lenzen geen ervaring. Wel denk ik (als ik naar de specs kijk) dat die gast het lichtelijk overdrijft. Ik denk dat beide lenzen behoorlijk aan elkaar gewaagd zijn (de één welliswaar met meer groothoek en de andere met wat meer zoom, ook komen F-waardes aardig overeen).

              Ik zou proberen de 18-200 terug te brengen en te gaan voor de 55-250 die 100 euro minder kost. Vervolgens douw je die 100 euro weg om mooi te sparen voor bijv. een externe flitser, een batterygrip of uv-filter of dergelijke (net waar jou interesse naar uitgaat).

              Maargoed dit is 'mijn' visie hier op.

              In ieder geval veel succes met kiezen en hoop dat je nog veel bruikbare reacties mag ontvangen.

              Grtz Joey
              Canon 400D + Canon EF-S 18-55 (II) + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 100-400L IS USM + Canon EF 28-105 (I) USM + Lowepro micro trekker 100

              Comment


              • #8
                Re: Mij laten ompraten (en nu 'foute' lens?)

                Thx al alvast aan alle mensen die gereageerd hebben, is allemaal erg leerzaam!

                Aan Joey: ik heb geen 18-55mm lens, hè, ik heb alleen die 18-200mm...
                Maar kga nu idd gewoon wat rond***** en proberen veel bij te leren en dan zal ik over een jaartje ofzo wel zien... :-)

                Comment


                • #9
                  Re: Mij laten ompraten (en nu 'foute' lens?)

                  18-200 hoeft nie slecht te zijn, velen kiezen deze voor het gemak.
                  zie hier toch vaak foto's van deze lens die er best mogen zijn. is gewoon een kwestie ven wennen en leren.
                  je kan nog altijd nieuwe/betere bijkopen!

                  anyway,have fun and shoot.


                  en zeker hier posten
                  nikon stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mij laten ompraten (en nu 'foute' lens?)

                    Aan: San81

                    Oké dan. Dacht dat je wel een package zou nemen, maar dan de 18-200 i.p.v. de 55-250. Dus de Canon 1000D + 18-55 lens en 18-200 lens.

                    Maargoed als dit het geval is: Canon 1000D + Canon 18-200 lens. Dan zou ik het denk ik toch daar bij houden. Ik bedoel, als je nu wel die kitlens (18-55) had gehad, was ik bij m'n oude antwoord gebleven. Maar nu is het allemaal anders. Ik denk dat je aan die 18-200 een prima lichtgewicht allround lens hebt.

                    Oefen daar maar lekker mee (het komende jaar ). Wel zou ik gaan voor een UV-filter voor op je lens (als ik me niet vergis is de filtermaat 72 mm).

                    Ik weet niet of je nu het beste kunt gaan voor een UV-filter of een UV-IR filter (het verschil tussen beide proberen ik namelijk ook nog te ontdekken )

                    Zie: http://forum.belgiumdigital.com/f35/...er-279480.html

                    Wel zou ik gaan voor een fatsoenlijk merk (ikzelf heb gekozen voor B+W, wat overigens een zeer goed en degelijk merk blijkt).

                    Grtz Joey

                    Ps, suc6 met rond******
                    Canon 400D + Canon EF-S 18-55 (II) + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 100-400L IS USM + Canon EF 28-105 (I) USM + Lowepro micro trekker 100

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mij laten ompraten (en nu 'foute' lens?)

                      Je kan enkel beslissen of je al dan niet een foute lens hebt gekocht indien je weet welke richting je uitwil met fotograferen.

                      Persoonlijk heb ik bij mijn camera de 55-200 gekocht en daarna de afweging gedaan de 18-55 bijkopen of voor de 18-200 gaan. Ik ben voor de 18-200 gegaan omdat ik snel van zoombereik moet kunnen wisselen en dit niet evident is als je steeds van lens moet zitten wisselen

                      dus of je al dan niet een foute koopt hebt gedaan zal je zelf moeten beslissen...

                      Groetjes
                      Lies
                      Racing Pics
                      Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mij laten ompraten (en nu 'foute' lens?)

                        [QUOTE=Big Joe;2407813]Aan: San81

                        Wel zou ik gaan voor een UV-filter voor op je lens (als ik me niet vergis is de filtermaat 72 mm).

                        Die heb ik al!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mij laten ompraten (en nu 'foute' lens?)

                          Ik zou je het idee van de UV filter sowieso afraden. Je fotokwaliteit wordt er zeker nooit beter op en meestal alleen maar slechter. Gebruik gewoon altijd je zonnekap (dus óók als je binnen bent, of buiten in het donker, enz.) dat geeft normaal bescherming genoeg voor je frontglas. (en ik weet nu al dat er genoeg mensen hier niet mee eens zullen zijn )

                          Goede UV filters zijn niet goedkoop. Reken op minimaal een 70,- voor een 72mm. Wel, dat geld zou ik als ik jou was liever in de zak houden en gebruiken om (op termijn) een externe flitser te kopen. Want een externe flitser is nooit een overbodige luxe. Binnenshuis kun je hiermee indirect flitsen wat een véél mooier resultaat geeft dan de ingebouwde flitser en buiten kun je deze gebruiken als invulflits
                          www.indetailfotografie.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mij laten ompraten (en nu 'foute' lens?)

                            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            je kan toch altijd nog(wettelijk) omruilen.
                            En op welke wet is dit gebaseerd?
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mij laten ompraten (en nu 'foute' lens?)

                              Ik denk dat je een goede keuze gemaakt hebt. Niet te veel verschroeven, lens laten zitten en foto's maken. En als blijkt dat fotografie inderdaad en hobby wordt zul je vanzelf merken waar de beperkingen liggen en zul je automatisch die leemten opvullen en daar ook budget voor vrijmaken. Ik kan je op termijn maar één goede raad geven: goed glas blijft jaaaaaren meegaan, body's veranderen om de zes maand, investeer op termijn in goede lenzen, daar heb je achteraf nooit spijt van. Succes met het shooten !

                              Comment

                              Working...
                              X