Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Micro / Macro voor Nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Micro / Macro voor Nikon

    Zwerft er hier iemand rond op het forum die veel ervaring heeft met Nikon en macro-fotografie? Ik zit met enkele vragen waarop ik niet dadelijk bruikbare antwoorden vind.

    Stel: Je hebt een Micro lens 1:1 magnification factor.

    - Kan je dit nog vergroten met een convertor-ring tussen lens en body, en zo ja: bestaat dat?
    - Kan je eventuele close-up filters vooraan monteren die 2:1 of 3:1 zouden geven?

    - Heeft zo'n tussenring / voorzetlens invloed op de DOF?

    Is de SB800 bruikbaar met de Nikon 105mm f/2.8 VR? Of krijg je schaduw van de lens bij 1:1?

    ... en dit zijn slechts een paar van de vragen die door m'n hoofd spoken.

  • #2
    Re: Micro / Macro voor Nikon

    Gebruik tussenringen en plaats de flitser zodanig dat er geen schaduw is.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Micro / Macro voor Nikon

      tussenringen geen idee van, maar de flits zal misschien schaduw geven als je te kort bij je onderwerp komt (een macro lens is ook als gewone lens te gebruiken).
      dit kan je vermijden door bv je flitser los te gebruiken (infrarood, slave, kabeltje,...)
      hoe meer f**k hoe meer vreugd

      **=ol

      Comment


      • #4
        Re: Micro / Macro voor Nikon

        Oorspronkelijk geplaatst door Koen_vervoort Bekijk bericht
        Zwerft er hier iemand rond op het forum die veel ervaring heeft met Nikon en macro-fotografie? Ik zit met enkele vragen waarop ik niet dadelijk bruikbare antwoorden vind.

        Stel: Je hebt een Micro lens 1:1 magnification factor.

        - Kan je dit nog vergroten met een convertor-ring tussen lens en body, en zo ja: bestaat dat?
        Ja, dat bestaat.

        - Kan je eventuele close-up filters vooraan monteren die 2:1 of 3:1 zouden geven?
        Ja, je kunt net zoveel voorzetlenzen op de lens monteren als je wil, totdat je met de lens tegen het object aan komt.

        - Heeft zo'n tussenring / voorzetlens invloed op de DOF?
        Bij toename van de vergrotingsmaatstaf neemt de scherptediepte af.
        Bij 1:1 en f/16 is de scherptediepte iets meer dan 1 mm. Bij 2:1 is dat circa 0,4 mm.


        Is de SB800 bruikbaar met de Nikon 105mm f/2.8 VR? Of krijg je schaduw van de lens bij 1:1?
        Zeker tot 1:1 is de flitser te gebruiken zonder schaduw van de lens.

        ... en dit zijn slechts een paar van de vragen die door m'n hoofd spoken.
        Zie ook wat over macro wordt geschreven op http://users.telenet.be/beertjesfoto...ite/index.html

        Comment


        • #5
          Re: Micro / Macro voor Nikon

          Merci voor alle info. Die site is reuze interessant.

          Ik vond intussen nog een leuk tooltje dat mijn vraag over de scherptediepte al gedeeltelijk beantwoordde :-). Waarschijnlijk is het hier al wel gekend, maar ik geeft het toch even mee:

          Depth of field and hyperfocal distance calculator

          Comment

          Working...
          X