Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 100-400 foto's niet scherp

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 100-400 foto's niet scherp

    Beste fotografiefanaten,

    onlangs schafte ik mij een canon 100-400 aan en ben daarmee nu volop aan het oefenen. De resultaten vallen mij echter tegen en zoals zo dikwijls zal het wel aan de 'fotograaf' liggen zeker?
    in bijlage de foto's.
    ik vind ze dus helemaal niet scherp, noch de foto met de kindjes in die waterband en evenmin de foto van de boot met de vrouw in (als je naar deze kijkt dan kanje niet lezen wat er rechts in de boot naast de vrouw staat geschreven; het is een etiket met een gele boord).je moet maar eens inzomen op de fotozelf.Zijn die foto's normaal van scherpte volgens u of kan het beter? Zo ja ,hoe?
    foto kinderen : sport 1/1000
    foto vrouw in boot : sport 1/500
    dus toch snel genoeg getrokken om geen bewegingsonscsherpte te hebben?
    dank voor uw hulp.
    Stocky
    http://ic2.pbase.com/o3/84/930784/1/...0.IMG_0557.JPG
    http://ic2.pbase.com/o3/84/930784/1/...U.IMG_0562.JPG
    Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

  • #2
    Re: Canon 100-400 foto's niet scherp

    je dient je foto te verscherpen in je canon software of ander software programma
    ik heb het even gedaan en je foto komt er dan wel scherp uit hoor

    greets
    je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
    www.korandoke.be

    Comment


    • #3
      Re: Canon 100-400 foto's niet scherp

      De 100-400 vraagt wel wat oefening , je moet zeker rekening houden met je diafragma IVM je scherpte een F5.6 ? als je echt alles scherp wil hebben moet je eens een scherptedieptemeting doen het knopje vooraan op je toestel onder de lenszitting .

      IVM je sluitertijd word er door Canon zelf geschreven :Oude vuistregel
      Voor Canon geld de oude vuistregel die zegt dat voor foto's zonder statief de sluitertijd nooit hoger mag zijn dan de omgekeerde waarde van het objectief (objectief 400 milimeter - sluitertijd 1/400seconde )

      veel oefenen is de boodschap

      Groeten

      Joeri
      Mvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan
      www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR

      Comment


      • #4
        Re: Canon 100-400 foto's niet scherp

        Verplaatst naar een meer geschikt forum.
        Hans[Mod]
        Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

        Comment


        • #5
          Re: Canon 100-400 foto's niet scherp

          Dag Beste PBJ,eerst en vooral bedankt voor uw reactie (altijd bereid om bij te leren)
          U schrijft : Voor Canon geld de oude vuistregel die zegt dat voor foto's zonder statief de sluitertijd nooit hoger mag zijn dan de omgekeerde waarde van het objectief (objectief 400 milimeter - sluitertijd 1/400seconde ).

          Mijn foto's waren getrokken op 1/500 en 1/1000 hetgeen toch sneller is dan 1/400?
          Of zie ik dit verkeerd?
          Zelf hield ik in het verleden altijd rekening met een andere vuistregel en die ging als volgt:
          om bewegingsonscherpte te voorkomen moet de sluitertijd steeds sneller (of gelijk )zijn aan de omgekeerde waaarde van het objectief, vermenigvuldigt met 1.6 (omdat ik een crop heb).
          Daar begreep ik uit dat ik op 400mm, dus moest trekken met een sluitertijd van minimum 1/640 (400x1.6) en liefst dus nog wat sneller (bvb 1/800).

          Ik trok nu vanuit de sportstand,en daarbij had ik natuurlijk zelf de keuze niet om mijn sluitertijd te gaan wijzigen.

          Ik werkte niet van op een statief, maar heb wel IS zitten op de lens.

          Uw tip ivm die knop voor scherptedieptemeting probeer ik eens uit de komende dagen(dank daarvoor).
          Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

          Comment


          • #6
            Re: Canon 100-400 foto's niet scherp

            Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht
            Ik werkte niet van op een statief, maar heb wel IS zitten op de lens.
            Je kan als je stand sport werkt ook je IS op stand 2 zetten voor snellere actiefoto's

            Ik werk ook al eens met de 100-400 leuke lens

            Groeten

            Joeri
            Mvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan
            www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR

            Comment


            • #7
              Re: Canon 100-400 foto's niet scherp

              @ Korandoke : uw tip , om de foto's softwarematig te gaan verscherpen levert mij alvast voor die foto's toch een goed resultaat op ! Dank daarvoor!

              Echter heb ik er vandaag tientallen getrokken van een roofvogel die op een staak zat , en daarvan is er niet 1 scherp te krijgen.
              Ik 'mikte' nochtans juist op de vogel,die weliswaar een heel eindje van mij zat, maar de weersomstandigheden waren deze morgen ook niet ideaal ;het werd plots zwaar bewolkt en het was ook mistig.Misschien lag het daar aan.
              Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

              Comment


              • #8
                Re: Canon 100-400 foto's niet scherp

                Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht
                Ik trok nu vanuit de sportstand,en daarbij had ik natuurlijk zelf de keuze niet om mijn sluitertijd te gaan wijzigen.

                .
                Regel 1: gebruik nooit een NOOBstand, want je weet niet wat de camera doet
                Regel 2: Zie regel 1
                Regel 3: zie regel 1 en 2

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 100-400 foto's niet scherp

                  En NOOB betekent dan (of is de afkorting van)?
                  Maar ik begrijp wel wat u bedoelt , hoor.
                  Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 100-400 foto's niet scherp

                    Ja, met zo een pak materiaal kan men moeilijk een Newbie zijn
                    Canon IXUS95IS + wenslijst :)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 100-400 foto's niet scherp

                      Dat moet ik evenwel tegenspreken, hoor. Ik heb slechts de fotografiemikrobe te pakken sinds anderhalf jaar , dus kan ik bijlange nog geen "pro" zijn , dat weet u best en is ook duidelijk merkbaar aan de aard van mijn vragen allicht
                      Stelselmatig vergroot ik zo mijn arsenaal, maar nu ben ik toch bijna aan mijne max gekomen denk ik....Misschien nog die 17-40 vervangen door een 17-55 2.8 IS, en misschien later nog eens een andere body....Maar eerst nu wat leren werken met het materiaal!
                      Jammer dat niemand nu eens laat weten hoe dat nu eigenlijk zit met die 'vuistregel'.
                      (zie in deze tread maar een beetje hoger)
                      Zoals u merkt ben ik wel gretig om altijd bij te leren.
                      Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 100-400 foto's niet scherp

                        Ik heb zelf ook één van deze mormels en heb ook ervaren dat het moeilijk is om eraan te wennen en om er scherpe foto's mee te maken.
                        Ik ben er -wat mijn exemplaar betreft- zeker van dat het niet aan de lens ligt maar wel aan (een gebrek aan) techniek om met zoveel mm's om te gaan; ik heb namelijk er al fantastische, vlijmscherpe plaatjes mee gemaakt.

                        Anyway, ik gebruik nu mijn 100-400 op 400mm enkel nog op statief (monopod) en leg er dan mijn hand op om trillingen te voorkomen. Dat lijkt (?) te helpen om scherpe foto's te maken; uit de losse pols fotograferen is met deze lens -voor mij althans- te moeilijk.

                        Ik let er ook op de IS van de 100-400 een klein ogenblikje de tijd te geven om op te starten en te stabiliseren. Ik druk mijn ontspanner eerst half in gedurende ongeveer een seconde om de IS-gyroscopen te laten opspinnen (en te autofocussen ), vooraleer ik de knop volledig indruk.
                        Als je dat niet doet, (en dat kan je perfect zien in je zoeker) gaat de IS-module spijtig genoeg voor extra veel beweging zorgen.

                        Sportstand => gebruik dan liever Tv;daar ga je consistentere resultaten mee boeken.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 100-400 foto's niet scherp

                          Hartelijk dank voor de goed tips Djim .
                          Ik gebruikte 'toevallig' de sportstand omdat het ging om een bewegend beeld, maar ik zal zoals u voorstelt toch ook eens de TV-stand uitproberen.
                          Kunt u mij misschien zeggen , welke sluitertijd ik moet hanteren bij 400mm, werkende met een crop?
                          Normaal was het min het omgekeerde van de afstand (400mm), 1/400 dus,maar er werd mij ook al verteld, dat ik die 400 met 1.6 moest vermenigvuildigen omdat ik met een crop werk, dus 1/640.Er was ook nog iemand die mij zei dat ik maximaal het omgekeerde van 400mm , dus max 1/400 mocht gebruiken en zeker niet meer,als ik dat goed begrepen heb althans.
                          Enfin, die tip van de IS de tijd te laten van in werking te treden, is alvast eengoede tip; ik denk echter wel dat ik zo te" werk ga,maar ga daar nu eens speciaal op letten.Inderdaad ,als je een seconde wacht, dan wordt het wel moeilijk om de lens zo lang stil te houden. Ik schafte mij echter net die lens aan om geen monopod hoeven te gebruiken.Ik heb wel een tamelijk vast hand , behalve op maandagmorgen dan
                          Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 100-400 foto's niet scherp

                            De 1/640ste klopt met cropfactor en brandpuntsafstand, maar er zit natuurlijk niet voor niks IS in die lens, dus minimaal kun je dat weer met 2 vermenigvuldigen.

                            Voor de TS: kijk een welk scherpstelpunt je hebt gebruikt, waarschijnlijk lukt dat met de Canonsoftware.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 100-400 foto's niet scherp

                              Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht
                              Kunt u mij misschien zeggen , welke sluitertijd ik moet hanteren bij 400mm, werkende met een crop?
                              Volgens mij (maar wie ben ik) zou 1/400s genoeg moeten zijn, vooral als je rekening houdt met de stabilisatie (~2 stops) op je lens.

                              Enkele zaken die mogelijks ook nog invloed hebben:
                              • Ik vermoed dat je zelf ook op een boot of ponton staat; kunnen de vibraties of bewegingen daarvan eventueel roet in het eten gegooid hebben?
                                Vergeet ook niet dat de IS op deze lens enkel tilt-bewegingen opvangt en geen horizontale of laterale bewegingen.
                              • Je (of je sportstand ) gebruikt in je foto's ISO 400. Op ISO 100 ga je sowieso minder ruis en dus meer detail hebben in je foto. Misschien kan je hier ook een klein beetje scherpte winnen.

                              Comment

                              Working...
                              X