Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatie filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Polarisatie filter

    Geachte Forumleden.

    Dit jaar op vakantie geweest in brazilie aan de kust, veel foto's gemaakt en bij thuiskomst toch niet die foto's welke ik in gedachte had.( water was niet echt lichtgroen en de lucht niet echt staalblauw )
    Kunnen jullie mij vertellen of een polarisatie filter hier dienst had gedaan ? ( ik bezit deze echter niet )
    En zoja, kan deze eventueel op de lens blijven zitten zoals een uv filter ter bescherming van je lens ?
    Dit omdat ik geen 2 filters op mijn lens wil schroeven.

    ik hoop op goede suggesties van jullie kant.

    met vriendelijke groet,
    Jaqcues
    Nikon en glaswerk

  • #2
    Re: Polarisatie filter

    Een polarisatiefilter heeft weinig nut binnen, dus op en af schroeven hoort er ook bij.
    Tenzij je door vitrines wil gaan foto's nemen, neem dan ook een statief of een lichtsterke lens mee.
    Een UV filter dient tot niets, je zonnekap is bescherming genoeg. een zonnekap en een poalrisatiefilter is dan weer soms moeilijk, je moet de filter op de juiste stand draaien. Er is een recent draadje over dat laatste trouwens.

    Comment


    • #3
      Re: Polarisatie filter

      Oorspronkelijk geplaatst door Jacques1 Bekijk bericht
      Kunnen jullie mij vertellen of een polarisatie filter hier dienst had gedaan ?
      nee natuurlijk kan dat niet zonder meer info:
      welke camera.
      welke lens.
      welke camerainstelling.
      laat eens een voorbeeld met exif zien.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Polarisatie filter

        Ja... een polarisatie filter had mogelijk goede diensten kunnen bewijzen.
        Hier http://dakoni.wordpress.com/2007/04/02/polarisatie/ wordt aardig samengevat hoe het werkt en aan welke voorwaarden je moet voldoen om het maximale effect te verkrijgen.

        Comment


        • #5
          Re: Polarisatie filter

          Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
          Ja... een polarisatie filter had mogelijk goede diensten kunnen bewijzen.
          Hier http://dakoni.wordpress.com/2007/04/02/polarisatie/ wordt aardig samengevat hoe het werkt en aan welke voorwaarden je moet voldoen om het maximale effect te verkrijgen.
          slightly OT
          close but no cigar .. de schrijver snapt de ballen van gepolariseerd licht en al evenmin van de techniek van een circ. pol. ... plus dan nog de complete verwarring van de "hoek van totale reflectie" ... een bijeengeschraapt allegaartje zonder consistentie, rommel ..

          wil je werkelijk iets begrijpen over licht en kleur lees dan dit
          Welcome to the index page of our light and color section of the Molecular Expressions Microscopy Primer. This section contains links to our discussions about the principles of optics, light, and color.

          met een meer dan uitgebreid boekdeel over polarisatie van licht ..

          FWIW

          Comment


          • #6
            Re: Polarisatie filter

            En welke zijn de beste ?

            Comment


            • #7
              Re: Polarisatie filter

              Om even mee te spelen http://www.colorado.edu/physics/2000...polarized.html

              Comment


              • #8
                Re: Polarisatie filter

                Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
                En welke zijn de beste ?
                Vroeger stond B&W vanboven in het lijstje, ondertussen heeft Hoya ze voorbij gestoken
                Beiden zijn goede polarisatiefilters
                Kijk wel uit naar de multicoating!
                Using the camera to defeat the habit of not seeing

                Comment


                • #9
                  Re: Polarisatie filter

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jacques1 Bekijk bericht
                  En zoja, kan deze eventueel op de lens blijven zitten zoals een uv filter ter bescherming van je lens ?
                  In tegenstelling tot de polarisatiefilter is de UV filter kleurneutraal. De polarisatiefilter zal dus voor een kleurverschil zorgen, wat niet altijd even handig en nuttig is.
                  Zoals al gezegd is geweest: binnen heeft het zeker geen nut.

                  Recent heb ik ook ontdekt dat simpelweg een regenboog fotograferen met polarisatiefilter ervoor zorgt dat je geen regenboog meer ziet
                  Echter toen ik hem gebruikte om wilde vissen te fotograferen bij veel zonlicht (veel reflectie van de zon op het water) zorgde het voor super resultaten.
                  Using the camera to defeat the habit of not seeing

                  Comment


                  • #10
                    Re: Polarisatie filter

                    Oorspronkelijk geplaatst door nice_nicce Bekijk bericht
                    In tegenstelling tot de polarisatiefilter is de UV filter kleurneutraal. De polarisatiefilter zal dus voor een kleurverschil zorgen,.
                    Een goede pola is ook kleurneutraal, maar de klueren kunnen intenser worden, grootste nadeel is dat het allemaal wat donkerder wordt achter het filter.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Polarisatie filter

                      toch nog maar even tegenstribbelen.
                      een pola geeft geen garantie voor beter/mooiere opnamen.
                      zelfs het tegendeel als je niet goed weet, waarneer en hoe zo'n pola te gebruiken.
                      een polafilter gebruiken geeft een extra moeilijkheid een goed van kleur ogende opname te maken.
                      gebruik zelf nooit een polafilter, en zoals meer door mij geschreven, heb ik altijd blauwe luchten.
                      moet er wel eerlijk bij vertellen, als er geen blauwe lucht aanwezig is, blijft mijn camera in de tas.
                      ik maak het verhaal maar niet te lang, want de ervaring leert, dat lange verhalen op een fotosite (vaak) niet goed worden gelezen.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Polarisatie filter

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jacques1 Bekijk bericht
                        Dit jaar op vakantie geweest in brazilie aan de kust, veel foto's gemaakt en bij thuiskomst toch niet die foto's welke ik in gedachte had.( water was niet echt lichtgroen en de lucht niet echt staalblauw )
                        Kunnen jullie mij vertellen of een polarisatie filter hier dienst had gedaan ? ( ik bezit deze echter niet )
                        je ogen zien meer dan een de sensor van de camera... een polarisatie filter kan helpen, maar alleen in bepaalde omstandigheden, dwz. de juiste hoek van het licht...

                        persoonlijk heb ik een pola filter en gebruik die nooit... tenzij ik reflecties wil wegwerken of teweegbrengen... niet voor de blauwe lucht, die kan ik immers makkelijk benadrukken bij postprocessing...

                        fotografeer in RAW, dan kan je je whitebalans wijzigen, is dikwijls genoeg om die mooie blauwe lucht terug te krijgen, een auto whitebalans is niet altijd nauwkeurig

                        ga eventueel in postprocessing specifiek kleur kanalen gaan versterken, zoals jij de foto het mooist vindt of zoals jij je het herinnert...

                        een pola filter laat je niet op je camera zitten want die zorgt er voor dat je 1 stop verlies hebt bij al je belichtingen...

                        een UV filter is nutteloos... en verminderd zowiezo de kwaliteit... maar da's m'n persoonlijke mening... zonnekap is een veel betere bescherming tegen vallen en stoten...

                        een goed programma om dergelijke postprocessing te doen is adobe lightroom...
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Polarisatie filter

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          nee natuurlijk kan dat niet zonder meer info:
                          welke camera.
                          welke lens.
                          welke camerainstelling.
                          laat eens een voorbeeld met exif zien.
                          grt,bouk.
                          Bij deze, Bouk.
                          Sluitertijd 1/500 sec.
                          Diafragma F11
                          Iso 200
                          Camera D70s
                          Lens 28mm. ( 28-200mm F3,5-5,6 )

                          ( niet verscherpt, nog niets mee gedaan, enkel hier geplaatst. )

                          De foto welke hier geplaatst is , is een basic jpeg . ( de foto heb ik ook in raw, kan deze dus wel bewerken, alleen mijn vraag is of een polarisatie filter hier dienst had gedaan. )

                          Last edited by Jacques1; 19 september 2009, 14:28.
                          Nikon en glaswerk

                          Comment


                          • #14
                            Re: Polarisatie filter

                            Even een electronische pola(nik color efex) eroverheen gedaan en zou iets zou je kunnen verwachten, maar ook iets heel anders als de zon verkeerd staat.

                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Polarisatie filter

                              Ik heb een beetje overdreven met mijn bewerking



                              Hier had een 'haze' filter ook redelijk goede diensten kunnen bewijzen.
                              Je hebt hier ook te maken met het atmosferisch perspectief.
                              Zo zie je maar dat zelfs een jpeg nog wel een beetje op te fleuren is.

                              Comment

                              Working...
                              X