Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens om horloges te fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro lens om horloges te fotograferen

    Hoi iedereen,

    Ik ben van plan om horloges in detail te gaan fotograferen.
    Ook de binnenwerken en liefst met zoveel mogelijk detail.
    Ik wil dit gaan doen met een Nikon D200.
    Als ik het goed begrepen heb, dan is de werkafstand groter bij b.v. de 105mm micro lens in vergelijk met b.v. de 60mm micro. Hoe groot zijn de werkafstanden eigenlijk wanneer ik b.v. een wijzerplaat wil fotograferen?
    Mijn voorkeur lijkt te gaan naar wat meer werkafstand zodat er zoveel mogelijk omgevingslicht kan gebruikt worden zonder dat de lens zelf voor schaduw gaat zorgen.
    VR lijkt me in mijn geval niet echt nodig omdat het onderwerp altijd statisch is. En ik vermoed dat ik ook vaak met een statief zal werken.

    Welke lens kunnen jullie mij aanbevelen? Is de oudere niet VR versie van Nikon een goede optie? Sigma? Tamron?

    Groetjes,
    Frank
    Nikon D200 - Fujifilm X10

  • #2
    Re: Macro lens om horloges te fotograferen

    1:1 is net zo groot als de sensor met inachtneming van dat gedeelte dat buiten de effectief gebruikte pixels valt.
    Minder als 23,6 x 15,8 mm dus.
    Dit zal bij een 105 mm lens ongeveer neerkomen op een werkafstand van 15 cm.

    Op de site van Beertje http://users.telenet.be/beertjesfoto...atiefdslr.html kunt u zien hoe u een grotere vergrotingsmaatstaf kunt behalen, lees hier ook aandachtig hetgeen geschreven is over tussenringen en balgen.
    Verlichting van het object moet met behulp van twee lampjes, elk onder een hoek van 45 graden met het object, geen enkel probleem zijn.
    Zie ook http://www0.shopping.com/-kaiser+photo+light misschien doe je er een zelfbouw ideetje op.

    Comment


    • #3
      Re: Macro lens om horloges te fotograferen

      ViewFinder,
      bedankt voor het verwijzen naar mijn site, hopelijk heeft Frank er iets aan.

      Het beste is wanneer je kunt starten met een 1:1 lens, daar kun je inderdaad met een voorwerp ter grootte van de CCD, een volledige foto mee vullen.
      Wil je dan nog kleiner dan heb je een aantal mogelijkheden: voorzetlenzen, omgekeerde 50mm lens, tussenringen.
      Ik denk dat je best niet korter dan een 105mm gaat, als je er nog iets voor of tussen zet dan wordt de werkafstand nog korter.
      Eventueel een 150mm macrolens zou volgens mij beter geschikt zijn.
      Wat de belichting betreft, heb ik de voorkeur voor flitslicht. Bij macro heb je meestal licht te weinig, om wat meer scherptediepte te krijgen wil je naar een kleiner diafragma. Dan heb je veel licht nodig. Met 1 of beter 2 flitsen is dit geen probleem.
      Een ander punt is scherptediepte, kun je vergroten door het diafragma te verkleinen, maar ik wil ook graag "Beeld stacking" onder de aandacht brengen.

      Misschien iets lastiger voor heel kleine macro's omdat bij het verleggen van het scherpstelpunt de vergroting iets verandert, maar voor 1:1 macro's moet het lukken.
      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

      Comment


      • #4
        Re: Macro lens om horloges te fotograferen

        Het hangt ook af van de kleinste te fotograferen onderdelen. Hoe langer de lens, hoe langer de balg of meer tussenringen nodig om tot een bepaalde vegrotingsfactor te komen. Bij een er op afgestemde belichting kan een 50 of 60mm lens waarschijnlijk ook uitstekend voldoen.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Macro lens om horloges te fotograferen

          alle macrolenzen zijn goed

          nikon 60mm
          nikon 105 vr of niet vr
          tamron 90
          tokina 100
          sigma 105

          persoonlijke keuze: de nikon 105 VR

          de scherpste en beste macro van de lijst en tevens ook gemakkelijker om eens beestjes vast te leggen dan bv een 60mm
          nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

          Comment


          • #6
            Re: Macro lens om horloges te fotograferen

            Dank u wel voor jullie tips!

            Groetjes,
            Frank
            Nikon D200 - Fujifilm X10

            Comment

            Working...
            X