Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn oordeel in Shoot 3

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mijn oordeel in Shoot 3

    Hierbij wou ik even uitleggen aan de heer Didier Jouret wat ik bedoelde met mijn foto "in het oordeel van" in shoot 3

    Voor de mensen die niet weten over welke foto het gaat..Deze dus.
    Opmerking in Shoot..Door Didier Jouret (Met alle respect)

    "Dit beeld zou er meer uitspringen met wat meer contrast tussen de witte en het zwarte in de foto..Je had dat kunnen bereiken door wat te overbelichten of in te flitsen..
    Ik zie waar je naar toe wil met de horizontale lijnen maar toch weet ik niet meteen welk verhaal je wil vertellen....."

    Mijn verhaal staat als een huis als je het mij vraagt..
    Overlevenden en gesneuvelden..
    Het is een beeld beste dat genomen is in het museum op het kerhof van "Omaha Beach" Waar een bezoeker de portretten bekijkt van 1 van de weinigen die dit drama heeft overleeft.Er heerste een serene sfeer en hij en ik waren de enige die op dat moment daar waren.
    De bovenste lijn is gewoon een neon velichting die zacht over de muur verspreid.
    Als ik deze ingeflits had dan was daar zeker niet veel meer van te zien.
    Ik heb daarom ook 1600 Iso gebruikt om flitsen te moeten vermeiden en niet te storend over te komen..
    De omzetting wou ik niet te veel contrastrijk maken omdat er een grijze sfeer moest vanuit gaan..Een sombere sfeer dus.
    Voor de rest is mijn uitleg over deze foto in mijn draadje hier duidelijk genoeg vind ik om hem voor mij goed genoeg te vinden.
    De foto echter die in Shoot afgedrukt staat lijkt me veel grijzer en donkerder om naar te kijken terwijl ik nogtans het oringineel heb gestuurd.

    Ik weet dat als je een foto in "het oordeel van"plaatst dat deze besproken wordt op zowel positieve als negatieve reacties waat ik echt mee kan leven.
    Met alle respect voor de carriere van de profesionele foto graaf maar is dit sluitend?


    Soms interpreteert iemand de foto zus en zo..Das nu eenmaal persoonlijke smaak.
    Wat andere BD leden hiervan vinden zou ik ook wel eens willen weten..
    DusBD..Shoot...
    Wat vinden jullie van deze rubiek het oordeel van?
    Mvg, Pascal,Schoonspikke
    Als je schiet..schiet dan raak!
    500 PIXHuawei P30 PRO

  • #2
    Re: Mijn oordeel in Shoot 3

    Tja : "is dit sluitend" ? Euh, neen. 't Is kunst.
    Als je over indrukken begint te discussiëren weet je waar je begint maar niet waar je eindigt. 't Is geen exacte wetenschap he. Kleuren en smaken
    In verband met de techniek : misschien kan je zijn tip nog volgen en de foto in RAW iets overbelichten ? Kijken waar je uitkomt. Voor de goede orde, ik heb nummer 3 (nog) niet in mijn bezit dus ik kan niet oordelen of de magazine versie afwijkt van diegene die ik zie op mijn scherm. De commentator geeft zijn mening hoe hij het zou gedaan hebben en thats it. Niet meer of niet minder. Ik vind dat best ok, net zoals ik jou foto weet te appreciëren hoe je ze hier gepost hebt. Maar nu ben ik wel geprikkeld om te weten hoe ze zou zijn met meer contrast
    Ik begrijp zijn oordeel ook ivm het contrast. Hij zou het zo gedaan hebben, waarschijnlijk bogend op zijn jarenlange ervaring. Ik heb dit al gemerkt bij andere pro's die "uit de buik" zoiets inschatten. Over het inflitsen heb ik nochtans mijn twijfels indien je het moet redden met een "gewone" flitser en niet met een batterij licht annex plu's.
    Over de emotie : ik volgde je toen ik je uitleg las. Zonder uitleg loop ik ook verloren in de foto desondanks dat ik het een sterk beeld vind, sober en toch intrigerend.
    Voor wat het waard is : ik vind jouw zwart-wit foto's bij de beste horen op dit forum.
    Dit draadje houd ik verder in de gaten.

    Slu !

    Tjerri

    Comment


    • #3
      Re: Mijn oordeel in Shoot 3

      Ik kan geen oordeel geven van de rubriek van Shoot maar het is een rubriek die in veel UK mags wordt gebruikt. Ik ben een amateurke die graag vogels schiet en nu zijn macro lens onder de knie probeert te krijgen maar ik vond die rubrieken in de UK mags maar heel povertjes. Steeds maar experts aan het woord die zo konden "mierenneuken" dat het redelijk beschamend was. Voor mij was het alsof er verplicht kritiek gegeven moest worden en nooit iets goeds was.

      PS: ik denk dat je dit in algemeen mocht posten

      Comment


      • #4
        Re: Mijn oordeel in Shoot 3

        Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
        Hierbij wou ik even uitleggen aan de heer Didier Jouret wat ik bedoelde met mijn foto "in het oordeel van" in shoot 3
        Niemand heeft je verplicht van een foto ter beoordeling in te sturen ...
        Maar als je het doet, moet je er wel degelijk rekening mee houden dat het wel eens anders kan uitdraaien dan verhoopt.
        Iedereen heeft een eigen kijk op fotografie, jij deed dat vanuit een standpunt eigen aan jouw emoties, de (ver)(be)oordeler doet dat vanuit een ander standpunt en dan heb je dergelijke bedenkingen uitspraken en blijkbaar lopen die niet gelijk.
        Dat is nu juist de sterkte aan de fotografie. Iedereen beleeft een foto, beeld op zijn manier en daar kan je nu helaas geen meeteenheid, dus cijferwaarden op leggen.
        DIt doet geen afbreuk of opwaardering aan je foto. Dit is enkel een vaststelling.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: Mijn oordeel in Shoot 3

          Ik zou professionele fotografen niet betrouwen hoor

          OT in volg Purlut's mening ...
          www.fotofolio.be

          Comment


          • #6
            Re: Mijn oordeel in Shoot 3

            Je kan het ook anders bekijken...

            Pascal, stel dat je de 1ste foto had gepubliceerd ZONDER tekst en uitleg.
            Wat zie je dan, hoe gaat men dan oordelen enz.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #7
              Re: Mijn oordeel in Shoot 3

              Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
              Je kan het ook anders bekijken...

              Pascal, stel dat je de 1ste foto had gepubliceerd ZONDER tekst en uitleg.
              Wat zie je dan, hoe gaat men dan oordelen enz.
              Theo,

              je hebt absoluut gelijk hoor..
              Maar ik geloof dat iedereen me mis begrijpt.
              Ik wil niet afgaan op shoot of die professioneele fotograaf of zo maar het is gewoon dat wat iemand zegt met enorm veel ervaring niet altijd sluitend is.
              En Purlut ik weet best wel dat ik als ik er bewust aan deelneem dat ik die kritiek ook kan verwachten en daar leg ik me bij neer maar omdat er stond dat hij niet wist welk verhaal er achter hoort of ik probeer te vertellen..
              JE kan toch goed zien aan die foto dat het om een expositie gaat of een museum..En als daar dan Omaha beach staat..Tja dan is het verhaal wel duidelijk vind ik.
              Maar ik heb al de volgende geplaats in het oordeel van dus..
              Neen ik ben niet misnoegd of zo maar ik wou gewoon langs deze weg mijn verhaal kwijt of mij ei zoals ze het bij de noorderburen noem..
              Ik hoop dat Shoot dit leest en reageert.
              Daar zou ik veel aan hebben.
              In ieder geval wil ik ze bedanken om voor de tweede keer een foto te selecteren voor in hun blad.
              En doe zo verder shoot.
              Mvg, Pascal,Schoonspikke
              Als je schiet..schiet dan raak!
              500 PIXHuawei P30 PRO

              Comment


              • #8
                Re: Mijn oordeel in Shoot 3

                Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                "Dit beeld zou er meer uitspringen met wat meer contrast tussen de witte en het zwarte in de foto..Je had dat kunnen bereiken door wat te overbelichten of in te flitsen..
                Ik zie waar je naar toe wil met de horizontale lijnen maar toch weet ik niet meteen welk verhaal je wil vertellen....."

                Ik weet dat als je een foto in "het oordeel van"plaatst dat deze besproken wordt op zowel positieve als negatieve reacties waat ik echt mee kan leven.
                Met alle respect voor de carriere van de profesionele foto graaf maar is dit sluitend?

                Wat vinden jullie van deze rubiek het oordeel van?
                Vooreerst over het commentaar op jou foto... Mag je daar eigenlijk wel flitsen ? In de meeste musea is dit niet toegestaan. Inflitsen kan echter wel meerwaarde hebben. Door in te flitsen gaat alles goed belicht zijn. Goed belicht geeft ook meer mogelijkheden om nabewerking te doen. Nu, ik weet niet of jij een externe flits hebt, maar als je die niet hebt, zou ik hier zeker niet inflitsen. De flash gaat de voorgrond harder oplichten dan het onderwerp. Overbelichten was misschien wel een optie, maar... de lichtbalk bovenaan is al tegen het uitgebrande. Als je nog gaat overbelichten ben je daar m.i. veel detail kwijt.

                Ik heb alle commentaren eens gelezen... 't zijn commentaren, en daar houdt het bij op. In twee commentaren kon ik terugvinden wat de beoordelaar wou zeggen, de andere vond ik een beetje vergezocht. Nja... wat ik wel positief vind, is de benadering. Er wordt ook iets positiefs van het beeld gezegd.

                Mvg

                Chris

                Comment


                • #9
                  Re: Mijn oordeel in Shoot 3

                  Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                  Vooreerst over het commentaar op jou foto... Mag je daar eigenlijk wel flitsen ? In de meeste musea is dit niet toegestaan. Inflitsen kan echter wel meerwaarde hebben. Door in te flitsen gaat alles goed belicht zijn. Goed belicht geeft ook meer mogelijkheden om nabewerking te doen. Nu, ik weet niet of jij een externe flits hebt, maar als je die niet hebt, zou ik hier zeker niet inflitsen. De flash gaat de voorgrond harder oplichten dan het onderwerp. Overbelichten was misschien wel een optie, maar... de lichtbalk bovenaan is al tegen het uitgebrande. Als je nog gaat overbelichten ben je daar m.i. veel detail kwijt.

                  Ik heb alle commentaren eens gelezen... 't zijn commentaren, en daar houdt het bij op. In twee commentaren kon ik terugvinden wat de beoordelaar wou zeggen, de andere vond ik een beetje vergezocht. Nja... wat ik wel positief vind, is de benadering. Er wordt ook iets positiefs van het beeld gezegd.

                  Mvg

                  Chris
                  Chris ik spreek ook niet mijn ongenoegen uit hoor maar wou gewoon wat meer informatie geven aan dit beeld en aan de BD,ers hun mening vragen.
                  De volgende staat al klaar om "veroordeeld" te worden dus..
                  Grapje..Anders zou ik daar niet aan meedoen hé.
                  Mvg, Pascal,Schoonspikke
                  Als je schiet..schiet dan raak!
                  500 PIXHuawei P30 PRO

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mijn oordeel in Shoot 3

                    Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                    Ik hoop dat Shoot dit leest en reageert.
                    Daar zou ik veel aan hebben.
                    In ieder geval wil ik ze bedanken om voor de tweede keer een foto te selecteren voor in hun blad.
                    En doe zo verder shoot.
                    Als je je topic in het juiste forumdeel plaatst, heb je meer kans dat ze het opmerken

                    [MOD]
                    Verplaatst naar een geschikter forumdeel

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mijn oordeel in Shoot 3

                      Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
                      Als je je topic in het juiste forumdeel plaatst, heb je meer kans dat ze het opmerken

                      [MOD]
                      Verplaatst naar een geschikter forumdeel
                      Dank je wel James..
                      Mvg, Pascal,Schoonspikke
                      Als je schiet..schiet dan raak!
                      500 PIXHuawei P30 PRO

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mijn oordeel in Shoot 3

                        Bedankt voor de reactie(s)
                        Fotografie is - gelukkig - geen exacte wetenschap en het is dus normaal dat twee mensen een andere mening over een foto kunnen hebben. Onze beoordelaars kijken met hun ervaring en hun vakkennis naar de ingezonden beelden en doen suggesties over wat er volgens hen aan zou kunnen veranderen. Je hoeft dat niet als het ultieme oordeel te aanvaarden, maar het het is een andere blik op een foto waar je als maker misschien niet onbevangen naar kan kijken, omdat jij precies weet hoe en waarom hij tot stand kwam. "Uit de botsing der meningen ontspringt de waarheid", zoals het spreekwoord luidt.

                        De beoordelaars zien overigens alleen de foto's, niet de teksten die er soms bij geplaatst worden.

                        Verder aan iedereen die foto's blijft insturen voor Het Oordeel.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mijn oordeel in Shoot 3

                          Oorspronkelijk geplaatst door erikdr Bekijk bericht
                          Bedankt voor de reactie(s)
                          Fotografie is - gelukkig - geen exacte wetenschap en het is dus normaal dat twee mensen een andere mening over een foto kunnen hebben. Onze beoordelaars kijken met hun ervaring en hun vakkennis naar de ingezonden beelden en doen suggesties over wat er volgens hen aan zou kunnen veranderen. Je hoeft dat niet als het ultieme oordeel te aanvaarden, maar het het is een andere blik op een foto waar je als maker misschien niet onbevangen naar kan kijken, omdat jij precies weet hoe en waarom hij tot stand kwam. "Uit de botsing der meningen ontspringt de waarheid", zoals het spreekwoord luidt.

                          De beoordelaars zien overigens alleen de foto's, niet de teksten die er soms bij geplaatst worden.

                          Verder aan iedereen die foto's blijft insturen voor Het Oordeel.
                          En met veel plezier Eric..
                          We gaan gewoon verder.
                          Mvg, Pascal,Schoonspikke
                          Als je schiet..schiet dan raak!
                          500 PIXHuawei P30 PRO

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mijn oordeel in Shoot 3

                            Pascal, ik vond dat je, na je eerste "Het oordeel van..." toch wel lef had om opnieuw een foto in te sturen.
                            Zonder dat verhaal (Omaha beach) had ik eerlijk gezegd geen idee waar deze foto genomen was, en is het niet zo dat een beeld voor zich moet spreken (dwz zonder bijkomende uitleg)?
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mijn oordeel in Shoot 3

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Pascal, ik vond dat je, na je eerste "Het oordeel van..." toch wel lef had om opnieuw een foto in te sturen.
                              Zonder dat verhaal (Omaha beach) had ik eerlijk gezegd geen idee waar deze foto genomen was, en is het niet zo dat een beeld voor zich moet spreken (dwz zonder bijkomende uitleg)?
                              Je hebt wel gelijk..Maar als je Omaha Beach hoor waar aan denk je dan?
                              Aan de bevreiding,het kerhof het strand en het museum..Of dat laatste dat wist ik ook niet hoor..
                              Dus je hebt wel ergens gelijk maar lik dacht dat aan mijn post hier op BD ik genoeg komentaar erbij head gezet maar dat kunnen de lezers uiteraard niet weten..
                              En LesC ik heb weer eentje gestuurd..Want zo erg was die komentaar in Shoot 1 ook weer niet toch? Lol...
                              Ik zoek het wel allemaal zelf hé nondepie...
                              Mvg, Pascal,Schoonspikke
                              Als je schiet..schiet dan raak!
                              500 PIXHuawei P30 PRO

                              Comment

                              Working...
                              X