Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sigma 30mm 1.4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sigma 30mm 1.4

    Heeft er iemand ervaring met sigma 30mm 1.4, ik las dat het geen goeie lens zou zijn , problemen met af , ook kost ze maar 349 euro, als je ziet wat de nikkor 28 mm 1.4 kost

  • #2
    Re: sigma 30mm 1.4

    Hallo,

    Ik denk dat die reacties ivm sigma 30 1.4 nogal verdeeld zullen zijn. De ene vind ze goed, de andere iets minder.

    Ik heb deze lens een tijdje terug ook gehad, en was er toch redelijk tevreden over.
    Scherpte optimaal vanaf F2.8.
    Vond dit persoonlijk een leuke lens voor op crop.
    Deze lens heb ik vroeger veel gebruikt als ik op reis ging, algemeen gebruik,...
    Redelijk compact en ideaal standaard bereik op crop.
    Heb er toch redelijk wat foto's met genomen met die lens.

    Heb wel de lens een tijdje geleden verkocht na aankoop van 17-55 2.8.

    Van scherpte iets minder dan bv een nikon 50 1.8, maar redelijk ok.
    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

    Comment


    • #3
      Re: sigma 30mm 1.4

      dank u wel voor je reactie

      Comment


      • #4
        Re: sigma 30mm 1.4

        Ik vond deze 30mm eerlijk gezegd maar niks... Echt wel heel soft.
        Pas goed bruikbaar op f/2.8, en dan was mijn 28-75mm op f/2.8 zelfs nog beter.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: sigma 30mm 1.4

          Voor de dx toestellen heb je nu ook de 1.8 35mm die eigenlijk geen issues heeft, weegt weinig, kost de helft van de Sigma.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: sigma 30mm 1.4

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            Voor de dx toestellen heb je nu ook de 1.8 35mm die eigenlijk geen issues heeft, weegt weinig, kost de helft van de Sigma.
            Ging ik ook net aanhalen. Maar ik heb geen spijt van 3 jaar geleden 340 euro neergeteld te hebben voor de 30mm f1.4.

            Mijn lens is scherp op f1.4 (in het midden) en superscherp vanaf 2.8. Verder geen problemen mee gekend. Is dan ook mijn standaardlens, zit altijd op mijn body. Ongeveer 45mm op FX.

            Maar er zijn inderdaad gevallen van minder goeie exemplaren. Als je dat risico (je kan nog altijd ruilen voor aan ander) te groot vindt tov het voordeel van f1.4 ivp f1.8 en de extra 5mm groothoek, dan moet je inderdaad voor de Nikon 35mm f1.8 gaan...

            Comment


            • #7
              Re: sigma 30mm 1.4

              En wat is het goede alternatief dan voor Canon gebruikers die ook ongeveer aan 50 mm willen komen op een crop camera? Ik wil namelijk iets zeer licht gevoelig aankopen om vooral vanaf 2.8 en lager te gebruiken.

              Mijn oog viel ook op die Sigma 30 mm 1.4, maar begin nu wel te twijfelen

              De Canon 17-55 2.8 heb ik reeds dus het is echt wel voor het grote diafragma.

              Comment


              • #8
                Re: sigma 30mm 1.4

                IK heb de Sigma 30mm 1.4 op mijn 350D staan. Tot nu toe heel tevreden van. Een ander alternatief voor canon is de 28mm 1.8 USM.
                Canon 5D - 135 L 2.0 - 50 1.8

                Comment


                • #9
                  Re: sigma 30mm 1.4

                  Oorspronkelijk geplaatst door rubenvonparty Bekijk bericht
                  En wat is het goede alternatief dan voor Canon gebruikers die ook ongeveer aan 50 mm willen komen op een crop camera? Ik wil namelijk iets zeer licht gevoelig aankopen om vooral vanaf 2.8 en lager te gebruiken.

                  Mijn oog viel ook op die Sigma 30 mm 1.4, maar begin nu wel te twijfelen

                  De Canon 17-55 2.8 heb ik reeds dus het is echt wel voor het grote diafragma.
                  24mm of 35mm F1.4 L
                  De goedkopere lenzen die lichtsterker zijn dan F2.8 zijn minder scherp op F2.8 dan de 24-70L.

                  Ik heb ooit in een zaak een tweede handse Sigma 30mm F1.4 getest. En het toestel (40D) was van hun en maakte zo een foto op F4. Ik zo tegen de verkoper dit is toch niet scherp. En ze konden mij geen ongelijke geven. Want heel mijn onderwerp was echt niet scherp. Zelfs de kitlens zonder IS zou beter doen.
                  Waar een wil is, is een weg
                  ---------------------------------

                  Comment


                  • #10
                    Re: sigma 30mm 1.4

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                    Ik heb ooit in een zaak een tweede handse Sigma 30mm F1.4 getest. En het toestel (40D) was van hun en maakte zo een foto op F4. Ik zo tegen de verkoper dit is toch niet scherp. En ze konden mij geen ongelijke geven. Want heel mijn onderwerp was echt niet scherp. Zelfs de kitlens zonder IS zou beter doen.
                    Dan heb je een slecht exemplaar gehad, mijn Sigma 30mm is minstens even scherp als de Canon 24-105 L die ik gehad heb...
                    Canon 5D - 135 L 2.0 - 50 1.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: sigma 30mm 1.4

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                      Ik heb ooit in een zaak een tweede handse Sigma 30mm F1.4 getest. En het toestel (40D) was van hun en maakte zo een foto op F4. Ik zo tegen de verkoper dit is toch niet scherp. En ze konden mij geen ongelijke geven. Want heel mijn onderwerp was echt niet scherp. Zelfs de kitlens zonder IS zou beter doen.
                      Dan was die lens gewoon defect of vuil of heb je toch iets verkeerds gedaan - misschien te lange sluitertijd - want op F4, vanaf f2.8 eigenlijk al, is mijn exemplaar scheermesscherp, zoals het een prime betaamt.

                      Op f1.4 kan je nog fout gefocust hebben en beetje softness en lager contrast hebben, maar op F4 geen scherpte op een vaste f1.4 lens? Is wel zeer uitzonderlijk. Zelf al is het een minder exemplaar.

                      Comment


                      • #12
                        Re: sigma 30mm 1.4

                        Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                        Dan was die lens gewoon defect of vuil of heb je toch iets verkeerds gedaan - misschien te lange sluitertijd - want op F4, vanaf f2.8 eigenlijk al, is mijn exemplaar scheermesscherp, zoals het een prime betaamt.

                        Op f1.4 kan je nog fout gefocust hebben en beetje softness en lager contrast hebben, maar op F4 geen scherpte op een vaste f1.4 lens? Is wel zeer uitzonderlijk. Zelf al is het een minder exemplaar.
                        Niet gekocht hoor, was gewoon benieuwd toen ik hem in de vitrine zag liggen. Maar het was echt wel een slecht exemplaar. Heb weer in een andere winkel de 50mm F1.2 getest en die was scherper. Heel veel scherper.
                        Waar een wil is, is een weg
                        ---------------------------------

                        Comment


                        • #13
                          Re: sigma 30mm 1.4

                          Hoe test ik dan het best deze lens (sigma 30 mm 1.4) ?

                          Op mijn eigen camera (450D) zetten en op 1.4 wat kiekjes maken en goed opletten voor de scherpte?

                          Comment


                          • #14
                            Re: sigma 30mm 1.4

                            Oorspronkelijk geplaatst door Meneer Peeters Bekijk bericht
                            IK heb de Sigma 30mm 1.4 op mijn 350D staan. Tot nu toe heel tevreden van. Een ander alternatief voor canon is de 28mm 1.8 USM.
                            Canon is zeker minder risico, maar ik heb ook op de Sigma gegokt voor de maximum lichtsterkte, inderdaad haarscherp in het midden als je goed focust
                            Voor dit doel en de redelijke prijs ben ik er zeer tevreden van, maar voor algemeen gebruik zijn er scherpere lenzen
                            Heb ze toch al voor landschappen gebruikt, en het licht is erg mooi, heb er niet direct een verklaring voor

                            Comment


                            • #15
                              Re: sigma 30mm 1.4

                              Ik heb 'm op reis gekocht onlangs, eerste kiekjes waren mooi en goed gelukt. Op het eerste zicht vrij scherp.

                              Maar nog geen tijd gehad om hem echt in detail te testen, zal binnen een paar weken eens doen als ik meer tijd heb.

                              't is wel minder goeie 'bokeh' als bij een 85mm f1.8 Nikkor, maar dat is logisch denk ik bij een brederehoek lens.

                              Comment

                              Working...
                              X