Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raffles Landing

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Raffles Landing

    Een paar cityscape-jes van Raffles Landing, een mooi plekje langs Singapore River met op de achtergrond de skyscrapers van het financiële district en de oude pakhuizen(foto 1 en 2), die thans omgetoverd zijn tot eethuisjes. Op de voorgrond prijkt het het standbeeld van Sir Stamford Raffles die in 1819 op de zuidpunt van het schiereiland Malakka een vrijhandelspost stichtte, die zich ontwikkelde tot het huidige Singapore.
    Welke van de drie krijgt jullie voorkeur ? Bij 1 heb ik het perspectief gecorrigeerd maar bij 3 was er geen beginnen aan.





    "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

  • #2
    Re: Raffles Landing

    Geef mij maar het totaalbeeld van nr 1. Misschien aan het perspectief of de correctie te wijten, of anders gezichtsbedrog, maar ik krijg toch een gevoel van overhellen naar rechts.
    Het niet kunnen corrigeren van perspectief in de derde draagt hier bij tot het besef van de grootte van de gebouwen vind ik
    Web: http://www.hanscouwenbergh.be
    Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

    Comment


    • #3
      Re: Raffles Landing

      Oorspronkelijk geplaatst door parrotman Bekijk bericht
      Misschien aan het perspectief of de correctie te wijten, of anders gezichtsbedrog, maar ik krijg toch een gevoel van overhellen naar rechts.
      De oever is niet recht want de rivier pakt daar een ferme bocht naar rechts. In zo'n geval een beetje moeilijk om je dan te baseren op de horizontale lijnen om je foto uit te lijnen. Ik heb me dus op de verticale lijnen gebaseerd om te weten wat recht is. De oever recht zetten zou scheve gebouwen veroorzaken hé
      't Is dus gezichtsbedrog
      "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

      Comment


      • #4
        Re: Raffles Landing

        De eerste is wat mij betreft de mooiste foto. Voor het eerst dat ik een torengrafiek zie.

        Comment


        • #5
          Re: Raffles Landing

          Doe mij maar het totaalbeeld van 1...opvallend is het kontrast in grote tussen de huizen rechtsachter in beeld en de skyscrapers...geweldig

          Comment


          • #6
            Re: Raffles Landing

            Voor mij is de eerste de beste. Het geeft een goed totaalbeeld.
            Alhoewel ik toch liever zou gezien hebben dat je 1 metertje naar rechts had gestaan. Dan valt het standbeeld perfect tussen de twee gebouwen in en vormt de blauwe lucht een ideale achtergrond voor het witte beeld.
            Bij de tweede foto zou je in dat geval ietsje meer naar links moeten gestaan hebben.
            Het standbeeld zou in beide gevallen beter tot zijn recht gekomen hebben.

            Comment


            • #7
              Re: Raffles Landing

              De torens in de eerste foto zijn niet echt scherp, waarschijnlijk door het te grote diafragma.
              Voor mij dus nummer drie.
              Vriendelijke groet,

              Jos

              Comment


              • #8
                Re: Raffles Landing

                Oorspronkelijk geplaatst door lin.vdb Bekijk bericht
                De oever is niet recht want de rivier pakt daar een ferme bocht naar rechts. In zo'n geval een beetje moeilijk om je dan te baseren op de horizontale lijnen om je foto uit te lijnen. Ik heb me dus op de verticale lijnen gebaseerd om te weten wat recht is. De oever recht zetten zou scheve gebouwen veroorzaken hé
                't Is dus gezichtsbedrog
                Makes sense...
                Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

                Comment


                • #9
                  Re: Raffles Landing

                  Drie prachtige foto's met zeer interessante gebouwen en die mooie palmboom (of toch zoiets). Ik heb ook een lichte voorkeur voor je eerste met het gehele beeld. Knap gezien en prachtig vastgelegd!

                  Groetjes,
                  Ann

                  Comment


                  • #10
                    Re: Raffles Landing

                    Voorkeur voor 1 maar vind ze eigenlijk alle 3 niet echt spannend.

                    Gr Tony

                    Comment


                    • #11
                      Re: Raffles Landing

                      De 10 MM F1 dus al mis ik ook wat scherptediepte

                      Groeten

                      Joeri
                      Mvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan
                      www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR

                      Comment


                      • #12
                        Re: Raffles Landing

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                        De torens in de eerste foto zijn niet echt scherp, waarschijnlijk door het te grote diafragma.
                        Dat klopt Jos...ik had inderdaad beter een kleiner diafragma genomen maar deze is bijvoorbeeld op diafragma 8 genomen en heeft hetzelfde fenomeen, altijd langs de linkse kant van de foto. Ik denk dat het aan mijn exemplaar sigma 10-20 mm gelegen is omdat ik dat zelf al meerdere malen vastgesteld heb. De eerste keer dat het mij opviel dacht ik eerst dat mijn lens of filter vuil was maar ik heb het bijna altijd en vooral bij dat soort foto's valt het meest op . Mijn Nikkor 17-55mm heeft daar geen last van maar telkens ik er niet genoeg op krijg grijp ik toch naar mijn Sigma ....'t is een beetje de builen met de blutsen slaan.

                        Perspectiefcorrectie van een 10 mm-lens is bovendien heel extreem en is ook niet bevorderlijk voor de scherpte. Ik laat eigenlijk liever alles scheef staan (is toch karakteristiek voor een groothoeklens niet ?) (zie ook dit draadje) maar dan krijg ik daar weer opmerkingen over.

                        Het is dus wel best interessant om eens te horen wat anderen ervan vinden. Bedankt voor de reacties
                        "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Raffles Landing

                          Oorspronkelijk geplaatst door lin.vdb Bekijk bericht
                          ... Perspectiefcorrectie van een 10 mm-lens is bovendien heel extreem en is ook niet bevorderlijk voor de scherpte. Ik laat eigenlijk liever alles scheef staan (is toch karakteristiek voor een groothoeklens niet ?) (zie ook dit draadje) maar dan krijg ik daar weer opmerkingen over. ...
                          Ik weet niet hoe hard jij aan die torens hebt moeten trekken om ze recht te krijgen, maar het zal zeker invloed gehad hebben op de scherpte. Met dat soort bewerkingen mag je nooit overdrijven.

                          Opmerkingen die in verband staan met de perspectiefvervorming bij groothoek objectieven zou ik naast me neerleggen. Met opmerkingen over de scherpte zou ik meer moeite hebben.
                          Niet alleen links, maar ook rechts zie ik diezelfde onscherpte.

                          Als het objectief bij verschillende diafragma's slecht presteert, is het verstandig om het eens te laten controleren. Een kleine speling op één van de elementen van een lenzengroep kan zeer nare gevolgen hebben.
                          Last edited by Jos Vanhengel; 18 september 2009, 03:04.
                          Vriendelijke groet,

                          Jos

                          Comment


                          • #14
                            Re: Raffles Landing

                            Je kan ook een scherptediepte meting uitvoeren .

                            Groeten

                            Joeri
                            Mvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan
                            www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR

                            Comment


                            • #15
                              Re: Raffles Landing

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht

                              Als het objectief bij verschillende diafragma's slecht presteert, is het verstandig om het eens te laten controleren. Een kleine speling op één van de elementen van een lenzengroep kan zeer nare gevolgen hebben.
                              En kunnen ze zoiets corrigeren dan ? Ik heb geen ervaring met andere Sigmalenzen. Ik kan dus niet vergelijken. Presteren andere Sigma's beter op 10 mm ? Ik vond het ergens normaal dat m'n Sigma 10-20 mm de kwaliteit niet haalt van mijn Nikkor 17-55 mm, maar die heb ik dan ook stukken meer betaald. Ik had er dus nog niet bij stil gestaan dan ik misschien een minder goed exemplaar zou hebben
                              Ik heb natuurlijk ook zwaar aan de schuivers getrokken om alles recht te trekken en dat heeft er ook geen deugd aan gedaan. Van 10 mm naar recht is eigenlijk niet te doen.

                              In elk geval bedankt voor de raad
                              "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

                              Comment

                              Working...
                              X