Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De stevigheid van een lens...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De stevigheid van een lens...

    Ik ben nog maar een dik jaar bezig met digitale fotografie en mijn SLR, en stel me eigenlijk de vraag hoeveel de gemiddelde lens eigenlijk kan verdragen qua 'mishandeling'. Een tijdje geleden reden we in Engeland met de auto op een borduurtje (van een centimeter of tien, 40 à 50 km/h ofzo) waarbij de band klapte.

    In de koffer zat mijn 70-400 gelukkig stevig ingepakt (in etui, dan in doos waar ze maar een paar centimeter kan bewegen, vervolgens in mijn grote fototas) en daar mankeert niets aan. Heeft iemand eigenlijk al een echt kapotte lens gehad door zo'n dingen of door te laten vallen (op gras ofzo in de buitenlucht bij het verwisselen van lenzen ?) ? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, vermits de meesten hier al véél langer bezig zijn dan ik .

    Want het blijft ernaar raden hoeveel een lens kan 'hebben'. Een 'professional grade' zoals de 70-400 of de 70-200 F2.8 zoals elk merk heeft kan natuurlijk meer verdragen dan pakweg een 18-55 kitlensje.

    Op Sony's website bijvoorbeeld lees ik:

    De betrouwbaarheid wordt getest onder omstandigheden die variëren van extreme hittetemperaturen onder nul… met extra tests voor val- en stofbestendigheid voor een goede meting.
    Last edited by JorisVdB; 15 september 2009, 10:46.
    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

  • #2
    Re: De stevigheid van een lens...

    het verschil is zo groot in lenzen.

    bij sommige sigma lenzen mag je bijna nergens tegenzitten of er is al lakschade. (gekend bij de bigma en bigmos en zelfs 70-200 f2.8)

    bij tamron merkte ik dat de rubberenzoomring bij warme temperaturen rekt en zo iets loskomt (temp van iets meer dan 30 graden)

    bij nikon heb ik geen klagen. De lenzen zijn super zo is er nog niets aan mijn oudere nikon 28-70 f2.8.

    Dit zijn mijn voorlopige ervaringen.

    gelukkig is er nog nooit een lens gevallen want glas is niet stevig en een kras is rap gemaakt op het frontglas (daarvoor is een goede uv filter wel handig)
    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

    Comment


    • #3
      Re: De stevigheid van een lens...

      Mijn vriendin heeft op (wereld-) reis de Nikon D70 met de 18-70 lens laten vallen. UV-filters was in stukken uiteen, lens had niet eens een krasje. Moraal van het verhaal: beschermfilters zijn hun geld waard.

      Comment


      • #4
        Re: De stevigheid van een lens...

        Mijn D700+grip+70-200 viel van heup hoogte op de straat stenen: alleen wat krasjes.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: De stevigheid van een lens...

          Mijn 400D + Sigma 150 viel van mijn statief vanop 1m70 ongeveer, op de vloer,
          zelfs geen krasjes, niet op de body, niet op de lens. (ook niet op de vloer denk ik )
          Canon EOS 400D | Sigma 150mm EX DG HSM | Canon EF 100-400mm L IS USM | Sigma 2.0x TC
          http://gallery.atsharp.com

          Comment


          • #6
            Re: De stevigheid van een lens...

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Mijn D700+grip+70-200 viel van heup hoogte op de straat stenen: alleen wat krasjes.
            En ik had een hart dat een paar slagen oversloeg toen met dat auto-incidentje ...man, ik wist niet dat lenzen zo stevig waren ...70-200 is ook al stevig materiaal natuurlijk.
            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

            Comment


            • #7
              Re: De stevigheid van een lens...

              Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
              En ik had een hart dat een paar slagen oversloeg toen met dat auto-incidentje ...man, ik wist niet dat lenzen zo stevig waren ...70-200 is ook al stevig materiaal natuurlijk.
              Dat gebeurde bij mij ook met het hart en na de eerste uitwendige inspectie viel er een pak van mijn hart toen alles gewoon nog werktte.....maar als er een Tamron op had gezeten , dan was toch wel een een blik en veger nodig, denk ik.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: De stevigheid van een lens...

                alles hangt eigenlijk af van hoe eea op de grond valt, welke ondergrond en vanaf welke hoogte..

                ook een pro-lens kan dus kapotvallen, als de lens per ongeluk met de lensmount naar beneden een beetje verkeerd valt op een harde ondergrond, zou het zomaar mogelijk kunnen zijn, dat eea verbogen wordt of afbreekt, metaal of niet..

                onlangs zo'n verhaaltje gelezen van iemand, was toch een vrij stevige 100% metalen 70-200 lens, maar die was toch mooi ten dode opgeschreven..(F/4 kon nog wel, maar downstoppen was dus out-of-the-question, want het diafragma werkte niet meer naar behoren)

                lipje wat het diafragma bediende, de lensmount, alsmede het binnenwerk was dusdanig vervormd, dat hij meteen de schroothoop op kon..

                mss zie je niet meteen aan de buitenkant wat, maar het binnenwerk kan alsnog een flinke tik gekregen hebben..

                beste is om gewoon niet je objectief te 'droppen'...

                Comment


                • #9
                  Re: De stevigheid van een lens...

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Dat gebeurde bij mij ook met het hart en na de eerste uitwendige inspectie viel er een pak van mijn hart toen alles gewoon nog werktte.....maar als er een Tamron op had gezeten , dan was toch wel een een blik en veger nodig, denk ik.
                  ik liet mijn tamron 28-75 vallen op de grond in de keuken niets aan de lens , maar wel stuk uit vloer

                  Comment


                  • #10
                    Re: De stevigheid van een lens...

                    Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht

                    Want het blijft ernaar raden hoeveel een lens kan 'hebben'.I]
                    Daar kom je vanzelf een keer achter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: De stevigheid van een lens...

                      Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                      ik liet mijn tamron 28-75 vallen op de grond in de keuken niets aan de lens , maar wel stuk uit vloer
                      Zo ne slechte vloer Eric ?

                      Comment


                      • #12
                        Re: De stevigheid van een lens...

                        de enige lens die bij mij ooit gevallen is, was een tamron 70-300... lensje van +- 190 € nieuwprijs. zat netjes een uv-filter op en die was stukken van elkaar. aan de lens zelf : niets aan de hand...

                        Ik denk dat de rest van mijn materiaal (1D2, 70-200 2.8, tamron 28-75 2.8, 85 1.8) ook wel tegen een stootje kunnen...
                        With Canon, I can (or at least try)
                        Photastic.be ~ Passion for the picture
                        Nieuwe site

                        Comment


                        • #13
                          Re: De stevigheid van een lens...

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Zo ne slechte vloer Eric ?
                          of een goeie tamron ,kon er nadien wel geen filter meer opkrijgen , maar tegel kost niet zoveel als die tamron

                          Comment


                          • #14
                            Re: De stevigheid van een lens...

                            buiklanding gemaakt met mijn 40D in mijn handen een goeie schram op mijn body en een deukje in mijn lens. Alles werkte nog dus ik heb geluk gehad
                            Last edited by tonyt; 15 september 2009, 23:06.

                            Comment


                            • #15
                              Re: De stevigheid van een lens...

                              Of dat een 70-400 of de 70-200 meer kan verdragen dan een 18-55 kitlensje ben ik nog zo zeker niet. Meer glas, gewicht,...

                              Wat ik in ieder geval wel weet is dat een 500mm f8 reflex de 10 verdiepingen niet overleeft :-) http://lh4.ggpht.com/_vMb42R1WKUQ/Se...jpg?imgmax=800

                              Een barst en een deuk, maar zag er in ieder geval nog beter uit dan de body toen: http://lh5.ggpht.com/_vMb42R1WKUQ/Se...jpg?imgmax=800
                              Last edited by Troske; 16 september 2009, 09:17.

                              Comment

                              Working...
                              X