Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzenkeuze voor D70.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenzenkeuze voor D70.

    Ben deze namiddag even langsgeweest in een Antwerpse fotowinkel voor een mening van, en dilema waar ik reeds lang mee zit.

    Ik ben namelijk in het bezit van een Nikon D70 met de kitlens Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5G DX IF-ED. Daarbovenop heb ik nog uit mijn analoog (F50) verleden een Tamron 28-200mm f/3.8-5.6 LD Aspherical en een Tamron 200-400mm f/5.6 LD Aspherical (IF).
    Nu was mijn bedoeling om de kitlens Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5G DX IF-ED en de Tamron 28-200mm f/3.8-5.6 LD Aspherical te verkopen en te vervangen door de Nikkor AF-S 18-200mm VR DX of de Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC OS en daarbovenop de Sigma 10-20mm F 4-5.6 EX DC HSM aan te schaffen.

    Kreeg dus vandaag van de verkoper te horen dat ik al zeker geen kwaliteitswinst ging halen met de Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC OS en ook niet echt met de Nikkor AF-S 18-200mm VR DX tegenover de kitlens Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5G DX IF-ED dewelke volgens hem een zeer goede lens is en dat ook de oude Tamron 28-200mm f/3.8-5.6 LD Aspherical niet veel minder is van kwaliteit. En in plaats van de Sigma 10-20mm F 4-5.6 EX DC HSM raadde hij mij de Tamron 10-24mm F 3.5-4.5 DI II LD die zeker even goed zou zijn en een pak goedkoper. Ik stapte vandaag dus die winkel binnen ook omdat er nieuwere versies van de Sigma 10-20mm en Nikkor 18-200mm zijn maar volgens de man zou er niet heel veel verschil inzitten toch niet op de Nikon, hij kon er nog niet veel van zeggen omdat ze nog niet binnen waren.

    Mijn vraag was ook nog naar de toekomst toe op een desnoods Full Frame toestel, zijn antwoord dat ik dan zeker nog goed ging zitten met mijn oude 2x Tamron lenzen zeker omdat die uit het analoge tijdperk zijn.

    Ik schiet dit hier even af om jullie mening hier eens over te horen.
    Ga ook zeker nog eens een andere fotowinkel binnenstappen.
    Panasonic LUMIX DMC-FZ2000

  • #2
    Re: Lenzenkeuze voor D70.

    Ik kan die verkoper alleen maar gelijk geven voor wat betreft die 18-200 lenzen.
    En doe zeker je 18-70 nikkor nooit weg.

    De Tamron 10-24 ken ik niet, maar ik heb zelf een Tokina 12-24 en ondanks het gemis van 2 mm aan de korte zijde vind ik deze om 2 redenen beter dan de Sigma 10-20. Ten eerste heb ik een veel beter gevoel over de bouwkwaliteit van de Tokina dan over die van Sigma. Het tweede voordeel van de Tokina vind je aan de lange zijde: 24 mm op een cropcamera geeft je een leuke brandpuntsafstand voor straatfotografie. Daarmee heb je in een stad meestal genoeg aan die ene Tokina, zowel voor architectuur als voor straatleven.

    En dan tenslotte: ik heb niet zoveel vertrouwen meer in Sigma na een paar nare ervaringen met o.a. een 28-70 en een 30 1,4. En ik sta daar niet alleen mee, check het forum maar eens op Sigma.
    Last edited by pol parasol; 15 september 2009, 11:03. Reden: typo

    Comment


    • #3
      Re: Lenzenkeuze voor D70.

      de tamron 28-200 ken ik niet maar het zou mij verwonderen dat een tamron superzoomlens zelfde kwaliteit zou hebben dan de nikon

      De nikon is lichtsterker heeft VR en zeker mooiere kleuren.

      Nu is de 18-70 af-s zeker beter dan de superzoom. heb deze ook gehad en is de beste kitlens van nikon. je krijgt er niet veel meer voor 2dehands dus zou ik deze zeker ook houden. Of het is voor een overschakeling naar 17-55 f2.8, 24-70 f2.8 of 28-70 f2.8


      Kwa groothoek heb ik vroeger een sigma 10-20 gehad en ik gebruikte deze dan meer in de groothoekstand dan telestand. Dus voor mij was die 10mm af en toe een zekere meerwaarde.

      Heb nu een tamron 11-18 waar is nog tevreden over ben maar heb deze gekocht omdat het wat goedkoper moest. er is veel te lezen over de groothoeklenzen en zo is de nikon 12-24 nog altijd de betere volgens de meeste tests. Zelfs beter dan de nieuwe 10-24 van nikon. De lens die volgt is inderdaad de tokina 12-24 f4.
      nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

      Comment


      • #4
        Re: Lenzenkeuze voor D70.

        Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht

        Nu is de 18-70 af-s zeker beter dan de superzoom. heb deze ook gehad en is de beste kitlens van nikon. je krijgt er niet veel meer voor 2dehands dus zou ik deze zeker ook houden. Of het is voor een overschakeling naar 17-55 f2.8, 24-70 f2.8 of 28-70 f2.8


        Kwa groothoek heb ik vroeger een sigma 10-20 gehad en ik gebruikte deze dan meer in de groothoekstand dan telestand. Dus voor mij was die 10mm af en toe een zekere meerwaarde.
        die verkoper gaf je helemaal geen slechte raad...
        als je betere kwaliteit wilt in het zelfde bereik van je 18-70mm dan kom je bij de 17-55mm te recht... Als kwaliteit minder belang heeft, doch gemak wel, dan is een 18-200mm ideaal... De nieuwe 18-200mm biedt volgens mij niet veel extra ten overstaan van de oude, voor een duidelijk hogere prijs...

        De 18-70mm is een heel goed lensje... Een aanvulling hierop zou de 70-300mm VR kunnen zijn... en inderdaad de 10-20mm van sigma... Ik heb de sigma gehad en vond het een hele fijne lens, weg gedaan wegens stap naar FF. Tokina schijnt ook goed, doch 2mm minder is toch wat in groothoek... de genaamde tamron is volgens de literatuur de minste van de drie...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Lenzenkeuze voor D70.

          indien je een goeie goedkope lens wil kopen schaf je de Tamron 17-50 2.8 aan ; daarmee kan je al heel wat meer dan met de kitlens ( die ik ook niet weggedaan heb ) omdat hij veel lichtsterker is . Voor je D70 presteert die zeer goed...als groothoek nam ik Tokina 11-16 2.8 , messcherp en zeer degelijk gebouwd .
          Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

          Comment


          • #6
            Re: Lenzenkeuze voor D70.

            Allereerst dank voor de reacties.

            Ik wil niet nog meer lenzen en denk dat ik ga voor de Nikkor AF-S 18-200mm VR II DX als bijkomende lens en zeker als allround reislens, en na een tijdje gaat de Tamron 28-200mm f/3.8-5.6 LD Aspherical waarschijnlijk de deur uit en zoals hierboven vermeld zal ik de Nikon 18-70 kitlens wel bij houden. De desbetreefende verkoper heeft niet gezegd dat de Tamron 28-200 beter is dan de Nikon 18-200 maar zei me dat de Tamron zeker geen slechte lens is. Mijn uiteindelijk bedoeling is om niet zoveel meer moeten te wisselen van lens en zeker niet op vakanties, daar er dus ook nog een groothoek zou bijkomen, de Sigma 10-20 of een Tamron of Tokina. Daar ben ik nog niet uit.
            Panasonic LUMIX DMC-FZ2000

            Comment


            • #7
              Re: Lenzenkeuze voor D70.

              Een wijze beslissing.
              Ik heb ook een 18-200 VR voor de "luie" momenten (lees voor de vakantiesnapshots).

              Comment


              • #8
                Re: Lenzenkeuze voor D70.

                Dilema, dilema.

                Daarstraks eens langsgeweest bij mijn fotowinkel waar ik enkele jaren geleden mijn D70 gekocht heb, daar raden ze mij de Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC OS zeker omwille van prijs/kwaliteit en als groothoek de Tokina AT-X 124 DXII AF 12-24mm f/4.0.
                Dan nog effe langs een tweede winkel, waar ze over de Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5G DX IF-ED en als groothoek zeker de Sigma 10-20mm F 4-5.6 EX DC HSM.

                Beide gaven ze me de raad om zeker de nieuwe Nikkor AF-S 18-200mm VR II DX niet te nemen, deze is de upgrade niet waard qua prijs.

                Pfff blijft een moeilijke keuze.
                Panasonic LUMIX DMC-FZ2000

                Comment


                • #9
                  Re: Lenzenkeuze voor D70.

                  Persoonlijk zou ik voor 3 lenzen gaan.

                  Tokina 12-24: Heb ze zelf kunnen testen van men neef. En was zeer onder de indruk.
                  Als het de bedoeling is om echt nog breder te gaan kun je gaan voor de Sigma 10-20 of de Tokina 11-16 (deze zou ook beter zijn dan de Sigma 10-20).

                  Je 18-70 zou ik bijhouden.

                  En als tele zou ik de Nikor 70-300 VR nemen. Zelf nog niet kunnen testen, maar uit alles wat je leest en hoort over deze lens is het een top lens voor een "klein" bedragje en dat niet veel weegt.

                  Dit alles in combinatie met je toestel, extra baterij, geheugenkaartje heb je een klein rugzakje materiaal dat niet teveel weegt.
                  Het wisselen van lenzen hoort nu eenmaal bij het fotograferen met een DSLR.
                  Indien het enkel je bedoeling is te fotograferen met 1 lens nl de 18-200 kan je misschien ook eens kijken in de richting van een goed bridge toestel. Deze gaan ook van een +-16mm tot 400mm.
                  Deze laatste optie is wel enkel geldig bij stilstaand fotograferen, bij bewegende onderwerpen zijn de bridges te traag.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lenzenkeuze voor D70.

                    Nee, de bedoeling is echt wel om een 18-200 te nemen als all-rounder.

                    Wil uiteindelijk overhouden en dit als voorbeeld genomen;
                    10-20 van Sigma of ander groothoek, 18-200 van Nikon of Sigma, 200-400 van Tamron.
                    Doorbovenop heb ik al begrepen dat ik de 18-70 Nikon kitlens bij houd en misschien de 28-200 van Tamron verkoop.
                    Panasonic LUMIX DMC-FZ2000

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lenzenkeuze voor D70.

                      Ik denk dat je met een goede eerlijke verkoper van doen had.
                      Ik denk dat ook dat je het beste de 17-70 kitlens kunt houden en geen mega zoom kunt halen.
                      Waar een wil is, is een weg
                      ---------------------------------

                      Comment

                      Working...
                      X