Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

juffertje met schaduw

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • juffertje met schaduw


    m'n eerste plaatsing alhier en ik zet maar gelijk hoog in. Ik hoor het wel

    Zie hier een aangepaste uitsnede zoals die is voorgesteld en uitgevoerd door Kohraya.
    Last edited by Niek Goossen; 21 september 2009, 21:45.
    http://www.pbase.com/dikken

  • #2
    Re: juffertje met schaduw

    knap hoor

    Comment


    • #3
      Re: juffertje met schaduw

      Heel goed gezien en vastgelegd.

      groetjes

      moniq
      groetjes, moniq (BD1321BE)

      A picture paints a thousand words

      Comment


      • #4
        Re: juffertje met schaduw

        Oog staat er scherp op maar ik had wel wat meer ruimte gelaten aan de bovenkant.
        Grt
        Theike
        Mijn Site http://www.theovanvlierden.be

        Comment


        • #5
          Re: juffertje met schaduw

          akkoord, maar andersom zit ik ook met die diagonale lijnen
          http://www.pbase.com/dikken

          Comment


          • #6
            Re: juffertje met schaduw

            Behoorlijk krap, onderwerp zit nodeloos gevangen in het kader. Ruimte, plaatsing binnen het kader, vlakverdeling, enz... zijn belangrijke elementen in een foto. Die allemaal opofferen voor een diagonaal lijkt me een moeilijke keuze
            Greetz, Kariboe
            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

            Comment


            • #7
              Re: juffertje met schaduw

              Eigenlijk best interessant hoe verschillend er naar deze foto gekeken wordt (De eerste die ik hier op dit forum geplaatst heb) Persoonlijk ben ik voor het totaalplaatje gegaan; het scherpe oog, de schaduw en het diagonale lijnenspel. Heb nooit stil gestaan bij een te krappe kadering. Wat dat betreft zeker iets om een volgende keer rekening mee te houden en daarom een mooi leermoment.

              Ten slotte wil ik jullie de mening van Paul van Gaalen (toch niet de minste )nog even laten lezen. Dankzij hem is deze foto aangewezen als maandwinnaar (juli 2009) bij de foto wedstrijd van Vroege Vogels in Nederland:

              “Een heel speelse opname waarbij vooral het contrast libel - schaduw opvallend is. Grappig is ook de haast nieuwsgierige blik van het insect, net over de rand van het blad. Bovendien een fraaie “diagonaal” die de plaat technisch sterker maakt.”

              Bedankt voor de reacties.
              gr. Niek.
              http://www.pbase.com/dikken

              Comment


              • #8
                Re: juffertje met schaduw

                Oorspronkelijk geplaatst door Niek Goossen Bekijk bericht

                Ten slotte wil ik jullie de mening van Paul van Gaalen (toch niet de minste )nog even laten lezen. Dankzij hem is deze foto aangewezen als maandwinnaar (juli 2009) bij de foto wedstrijd van Vroege Vogels in Nederland:

                “Een heel speelse opname waarbij vooral het contrast libel - schaduw opvallend is. Grappig is ook de haast nieuwsgierige blik van het insect, net over de rand van het blad. Bovendien een fraaie “diagonaal” die de plaat technisch sterker maakt.”
                tja...zo zie je maar weer hoe meningen verdeeld kunnen zijn.
                mijn mening, leuk shot waarbij alleen de schaduw leuker had geweest.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: juffertje met schaduw

                  Dag Niek,
                  Welkom op het forum.

                  Je bent duidelijk fier op de foto en je hebt er op een andere plaats een positieve reactie op gekregen van een blijkbaar bekende fotograaf (die mij totaal onbekend is, wiens macro's ik bekeken heb op zijn site, en wiens foto's mij niet echt overdonderd hebben om het voorzichtig uit te drukken). Het is je van harte gegund.

                  Maar al was het Frans Lanting himself die positief zou gereageerd hebben, foto's beoordelen is een subjectieve bezigheid waarbij iedereen die reageert dit vanuit zijn of haar eigen referentiekader doet. En dat ga ik nu ook doen.

                  Het oog staat er mooi scherp op en de schaduw is een leuk element in de foto.
                  Voor de rest vind ik dat de plaat niet lekker oogt omdat het insect veel te eng in het kader zit. Een diagonaal is een meerwaarde in heel wat foto's maar hier is voor mij het blad te dik waardoor de verhoudingen in de compositie voor mij niet lekker zitten. Onder andere een onaangenaam teveel aan lege ruimte onder de diagonaal.

                  Maar don't worry, er is hier al veel slechter materiaal gepasseerd. Veel succes met je macrowerk.
                  Last edited by pendragon; 16 september 2009, 19:17.
                  Meer foto's op mijn website

                  Comment


                  • #10
                    Re: juffertje met schaduw

                    Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
                    Dag Niek,
                    Welkom op het forum.

                    Je bent duidelijk fier op de foto en je hebt er op een andere plaats een positieve reactie op gekregen van een blijkbaar bekende fotograaf (die mij totaal onbekend is, wiens macro's ik bekeken heb op zijn site, en wiens foto's mij niet echt overdonderd hebben om het voorzichtig uit te drukken). Het is je van harte gegund.

                    Maar al was het Frans Lanting himself die positief zou gereageerd hebben, foto's beoordelen is een subjectieve bezigheid waarbij iedereen die reageert dit vanuit zijn of haar eigen referentiekader doet. En dat ga ik nu ook doen.

                    Het oog staat er mooi scherp op en de schaduw is een leuk element in de foto.
                    Voor de rest vind ik dat de plaat niet lekker oogt omdat het insect veel te eng in het kader zit. Een diagonaal is een meerwaarde in heel wat foto's maar hier is voor mij het blad te dik waardoor de verhoudingen in de compositie voor mij niet lekker zitten. Onder andere een onaangenaam teveel aan lege ruimte onder de diagonaal.

                    Maar don't worry, er is hier al veel slechter materiaal gepasseerd. Veel succes met je macrowerk.
                    Niet alleen hoop ik om op een dag foto's als deze pendragon te kunnen afleveren, maar ook te kunnen onderbouwen wat ik bedoel zoals hij (of zij?) dit kan.

                    Ik volg, met andere woorden.
                    2xZ6, 1xD7500, glas, licht :)

                    Comment


                    • #11
                      Re: juffertje met schaduw

                      Ja ik was inderdaad fier op deze foto, maar ben inmiddels weer met beide voetjes op zeeuws-vlaamse aarde geland. Blijft frapant hoe verschillend er tegen aan gekeken wordt. Ik troost me met de gedachte dat er hier al mindere gepasseert zijn en besluit met het uitspreken van mijn dank voor jullie oprechte en onderbouwde meningen. Eerlijk gezegd is dat (vergeleken bij de - -hoera... wat mooi- - sfeer op veel andere sites) een hele verademing. Petje af voor dit forum en haar bezoekers.

                      .....Oh ja (ik kan het niet laten). Foto kreeg in Nederland ook nog een eervolle vermelding bij Natuurmonumenten.

                      Groet en tot ziens,
                      Niek
                      http://www.pbase.com/dikken

                      Comment


                      • #12
                        Re: juffertje met schaduw

                        wat mijn voorgangers zeggen dat klopt wel idd ,maar het neemt niet weg dat het toch een mooi beeld is om naar te kijken

                        Comment


                        • #13
                          Re: juffertje met schaduw

                          Je foto croppen toe een 2/3 formaat waarbij de boven- en linkerzijde ongeschonden worden gelaten en het oog op (alweer) 2/3 wordt geplaatst, vind ik sterker over komen. Je blijft je diagonaal behouden, zij het wel van een kleine afstand boven de linker onderhoek tot (eenzelfde!) afstand onder de rechter bovenhoek. Zo ben je ook van die nutteloze ruimte verlost rechtsonder. Snappie?
                          Jammer van het harde licht (zijrand blad en 2e pootje).

                          Comment


                          • #14
                            Re: juffertje met schaduw

                            voorstel van Kohraya toegevoegd.
                            http://www.pbase.com/dikken

                            Comment

                            Working...
                            X