Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrostand op de Nikon D5000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrostand op de Nikon D5000

    Beste vrienden BD'ers,
    Op de (nieuwe) Nikon D5000 en misschien op andere DSLR toestellen, is er in de Scenestand een macrokeuze zoals in de coolpix cameraatjes van Nikon. Bij de compactcamera's hebben deze wel degelijk deze functie zodat je dan macro (of liever misschien dichtbij) foto's kan nemen. Bij De D5000 zie ik echter geen verschil wat volgens mij begrijpelijk is omdat dit toch van de lens afhangt en niet van de body. Ook in de handleiding zijn ze vaag.
    Wat is nu de functie daarvan???
    Moet je die gebruiken als je effectief een macrolens gebruikt???
    Of is dit eigenlijk een totaal nutteloze keuzestand bij deze toestellen?

    Groetjes en dank bij voorbaat voor info,
    Dani
    Groetjes, Dani

    Fotograferen is geen wedstrijd maar doe je voor jezelf.
    http://www.panoramio.com/user/1445365

  • #2
    Re: Macrostand op de Nikon D5000

    Het is de lens die bepaalt hoe dichtbij je kunt fotograferen, de in het menu aanwezige macro stand heeft hier geen invloed op.
    Deze macro stand zal dienen om de belichting (automatisch) te regelen, vermoedelijk zal er een klein diafragma worden gekozen in verband met de scherptediepte, en toch een zo kort mogelijke sluitertijd.

    Comment


    • #3
      Re: Macrostand op de Nikon D5000

      Bij mijnen d90 in makrostand,word er ook scherp gesteld met een scherpstelpunt in het
      midden,en gaat ook de belichting automatiesus je moet u juist nog een makrolens aanschaffen (laatste is een grapje hoor)

      Comment


      • #4
        Re: Macrostand op de Nikon D5000

        Bedankt ViewFinder en tibbo,
        Ik vermoede al zoiets, maar werk dan toch liever in diafragmavoorkeuze of manueel zodat ik de scherptediepte zelf een beetje kan regelen. Misschien wel handig om snel een insect te vangen (testen).
        Nu nog een macrolens (€€€€) zoeken (niet in de macro uiteraard). Welke richting ik hier moet gaan is mij nog niet duidelijk (mm??)

        Groetjes, Dani
        Groetjes, Dani

        Fotograferen is geen wedstrijd maar doe je voor jezelf.
        http://www.panoramio.com/user/1445365

        Comment


        • #5
          Re: Macrostand op de Nikon D5000

          Oorspronkelijk geplaatst door Idee Bekijk bericht
          Nu nog een macrolens (€€€€) zoeken (niet in de macro uiteraard). Welke richting ik hier moet gaan is mij nog niet duidelijk (mm??)
          Misschien beginnen met deze aanbevolen lectuur?
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Macrostand op de Nikon D5000

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Misschien beginnen met deze aanbevolen lectuur?
            Bedankt LesC,
            Helemaal gelezen, maakt de keuze niet gemakkelijker, in het verleden reeds analoog macro gewerkt maar welk er nu op de markt is is mij nog niet duidelijk; kwaliteit, prijs, mm, zoom of niet, VR, enz.
            Rustig op gemak naar ervaring luisteren (onderandere op deze site) en vergelijken is de boodschap.
            Het is uiteindelijk geen goedkope aanschaf en een lens is ongeveer "voor het leven" toch.

            Groetjes, Dani
            Groetjes, Dani

            Fotograferen is geen wedstrijd maar doe je voor jezelf.
            http://www.panoramio.com/user/1445365

            Comment


            • #7
              Re: Macrostand op de Nikon D5000

              Oorspronkelijk geplaatst door Idee Bekijk bericht
              ...maakt de keuze niet gemakkelijker...
              Jawel toch? Dit artikel handelt (volgens mij toch) hoofdzakelijk over de lengte. Dat gaf bij ons de doorslag om voor een 100mm te gaan, ipv voor een 60mm. En mijn vrouw droomt intussen van een 180mm.
              Je ziet dus: des te langer, des te meer werkafstand (en kun je dus meer afstand houden t.o.v. schuwe beestjes), maar des te langer ook des te zwaarder, om nog niet van de prijs te spreken.
              Nu wat merken betreft, heb je de keuze tussen een merkeigen objectief en een "third party". Onze stelling totnogtoe is voor merkeigen te kiezen, al weet je dat je vaak (misschien wel altijd?) meer betaalt dan voor een "third party". Kwalitatief kunnen ze soms elkaar evenaren, maar te zelden is die goedkopere "third party" echt zo goed als het merkeigen, maar duurder objectief.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Macrostand op de Nikon D5000

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Jawel toch? Dit artikel handelt (volgens mij toch) hoofdzakelijk over de lengte. Dat gaf bij ons de doorslag om voor een 100mm te gaan, ipv voor een 60mm. En mijn vrouw droomt intussen van een 180mm.
                Je ziet dus: des te langer, des te meer werkafstand (en kun je dus meer afstand houden t.o.v. schuwe beestjes), maar des te langer ook des te zwaarder, om nog niet van de prijs te spreken.
                Nu wat merken betreft, heb je de keuze tussen een merkeigen objectief en een "third party". Onze stelling totnogtoe is voor merkeigen te kiezen, al weet je dat je vaak (misschien wel altijd?) meer betaalt dan voor een "third party". Kwalitatief kunnen ze soms elkaar evenaren, maar te zelden is die goedkopere "third party" echt zo goed als het merkeigen, maar duurder objectief.
                Dank LesC voor de extra uitleg.
                Maar hoe moet ik het voorzichtig zeggen; U hebt het voordeel van een enthousiaste wederhelft.
                Moest ik geen beperkingen hebben zou ik direct men keuze kunnen maken (van elk stuk 1) maar voor de huisvrede moet je nu eenmaal compromie's maken.
                Nog een klein vraagje; in het verleden was Tamron nogal een goed alternatief, maar zo te horen heeft Sigma deze taak nu blijkbaar overgenomen. Kunnen deze het opnemen tegen bv de Nikkorlenzen?

                Groetjes, Dani
                Groetjes, Dani

                Fotograferen is geen wedstrijd maar doe je voor jezelf.
                http://www.panoramio.com/user/1445365

                Comment


                • #9
                  Re: Macrostand op de Nikon D5000

                  Ikzelf gebruik op mijn D90 de Nikkor 18-200 (goeie allround lens zeker voor op reis, kan je zowat alles in behoorlijke kwaliteit maken, zelfs macro: op 200 kan je tot op 35 cm al behoorlijk 'dicht' komen zeker als het licht wat mee zit). Onlangs de NIKKOR 60 mm micro 2,8 bijgekocht: goed voor macro maar ook een lichtsterke portret lens (komt overeen met de 90mm). En nu ook een Nikkor 35 mm 2,8 (lichtgewicht / klassiek brandpunt 50mm). Denk dat ik met die drie lenzen de meeste uitdagingen aan kan ...

                  groetjes,
                  nolfinarium, Nikon D90 + glaswerk (Nikkor 18-200/35/60 macro/70-300 + Tokina 11-16)
                  fotosite: www.nolfinarium.be

                  Comment

                  Working...
                  X