Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50 of 85mm???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 50 of 85mm???

    Beste collega's,

    Ik heb het wat moeilijk om te kiezen tssn deze twee lenzen:
    * EF 50mm f1.4 USM
    * EF 85mm f1.8 USM

    De lens is bedoeld voor portretfotografie in het bijzonder baby's.
    Meestal gaat dit gepaard met een eerder beperkte werkruimte (lees krap).

    Wat zouden jullie mij aanraden en vooral waarom?

    Grtz,
    Kurt
    www.kdfotografie.be

  • #2
    Re: 50 of 85mm???

    FF of crop ? Bij een crop zal 50 al 'lang' zijn.

    Comment


    • #3
      Re: 50 of 85mm???

      Een Canon 40D => crop

      Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
      FF of crop ? Bij een crop zal 50 al 'lang' zijn.
      www.kdfotografie.be

      Comment


      • #4
        Re: 50 of 85mm???

        ikzelf gebruik op de 1D2 (dus 1.3x crop) met heeeeeel veel plezier de 85mm 1.8

        scherp, snel, goed gebouwd

        De 50mm 1.4 zou ook een goede lens zijn (heb ze zelf niet) en gewaagd aan de 85mm.
        Ik denk dus dat je voor jezelf moet beslissen welk brandpunt het meest aangeraden is.
        Als je een lens heb in dat bereik (bv 24-70 of zo), kan je met het programma exposureplot een analyse laten maken over welke brandpunten je heet meest gebruikt. Dat zou bv een goede richtlijn zijn om te kiezen of 50mm of 85mm beter voor je is.
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

        Comment


        • #5
          Re: 50 of 85mm???

          Op een 1,5 cropcamera vond 'k 50mm soms al te lang (bvb shot's langs boven in een wieg, park). Vaak wil je toch ook het hele lijfje in beeld brengen.

          Comment


          • #6
            Re: 50 of 85mm???

            Met een 50 mm lens op 1 meter afstand zijn de afmetingen van de scène circa 28 x 42 cm, met een 85 mm lens moet u om dezelfde scène vast te leggen een afstand van 1,7 meter aanhouden.

            Zie ook http://i306.photobucket.com/albums/n...ro44/50-85.jpg

            Comment


            • #7
              Re: 50 of 85mm???

              Kom nog eens naar de club (maar niet nu vrijdag) en dan kan je beide lenzen eens proberen

              Ik heb beide lenzen, gezien de krappe ruimte zul je meer gebaat zijn met de 50mm denk ik.
              SKurt.be
              www.SKurt.be

              Comment


              • #8
                Re: 50 of 85mm???

                Bij de 85mm1.8 is de kortste werkafstand 0.85 meter(85cm)......voor close ups van baby gezichtjes ed is ze dus minder geschikt. De 85mm 1.8 is volgens mij wel sneller(autofocus) dan de 50mm1.4 en zelfs nog iets scherper.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                Comment


                • #9
                  Re: 50 of 85mm???

                  Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                  Bij de 85mm1.8 is de kortste werkafstand 0.85 meter(85cm)......voor close ups van baby gezichtjes ed is ze dus minder geschikt.
                  dat valt wel heel goed mee hoor (ik spreek sinds 3 weken uit ervaring )...

                  nu heb ik 1.3x crop dus weet niet hoeveel verschil in weze dat geeft...
                  With Canon, I can (or at least try)
                  Photastic.be ~ Passion for the picture
                  Nieuwe site

                  Comment


                  • #10
                    Re: 50 of 85mm???



                    Beiden op de kortste scherpstelafstand, het scheelt dus 23 x 15 mm op het scherpstelvlak.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 50 of 85mm???

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                      dat valt wel heel goed mee hoor (ik spreek sinds 3 weken uit ervaring )...

                      nu heb ik 1.3x crop dus weet niet hoeveel verschil in weze dat geeft...
                      Met behulp van deze http://toothwalker.org/optics/vwdof.html calculator kunt u het zelf laten uitrekenen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 50 of 85mm???

                        Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                        Met behulp van deze http://toothwalker.org/optics/vwdof.html calculator kunt u het zelf laten uitrekenen.
                        bedankt voor die link
                        With Canon, I can (or at least try)
                        Photastic.be ~ Passion for the picture
                        Nieuwe site

                        Comment


                        • #13
                          Re: 50 of 85mm???

                          Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht


                          Beiden op de kortste scherpstelafstand, het scheelt dus 23 x 15 mm op het scherpstelvlak.
                          Maakt inderdaad niet zoveel verschil tussen beiden.
                          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                          Comment


                          • #14
                            Re: 50 of 85mm???

                            ik heb zelf ook een canon 40 D en ook een zoontje van 1,5 jaar en een dochtertje van 1 maand.

                            Ik heb vorig jaar bij de geboorte van mijn zoon de 50mm 1.8 gekocht voor portretjes en ik vind dit een heel leuk lensje voor binnen. de 50mm 1.4 heb ik niet

                            Met de geboorte van onze dochter hebben wij nu ook een 85mm 1.8 bijgekocht. de bokeh (onscherpe achtergrond) is wel mooier dan bij de 50mm 1.8.
                            De 85mm 1.8 is degelijker gebouwd en sneller in AF. maar moeilijker thuis te gebruiken in kleinere kamers.

                            Thuis gebruiken wij vooral de 50mm 1.8
                            in bijvoorbeeld een binnenspeeltuin of een grotere ruimte gebruiken wij vooral de 85mm 1.8 of een telelens uiteraard.

                            ik zou zeggen ofwel koop je enkel de 50mm 1.4 (330 euro)(als het vooral voor thuis is en je niet in een grote villa woont met grote ruimtes)
                            ofwel koop je de 50mm 1.8 (99 euro) en de 85 mm 1.8 erbij (350 euro) zoals ik

                            Comment


                            • #15
                              Re: 50 of 85mm???

                              Ik denk dat het prijsvershil tssn de 50mm f1.8 en de 50mm f1.4 wel terecht is hoor.
                              Vandaar dat ik in mijn vraag de 50mm f1.8 niet heb opgenomen.


                              Oorspronkelijk geplaatst door sidecar Bekijk bericht
                              ik heb zelf ook een canon 40 D en ook een zoontje van 1,5 jaar en een dochtertje van 1 maand.

                              Ik heb vorig jaar bij de geboorte van mijn zoon de 50mm 1.8 gekocht voor portretjes en ik vind dit een heel leuk lensje voor binnen. de 50mm 1.4 heb ik niet

                              Met de geboorte van onze dochter hebben wij nu ook een 85mm 1.8 bijgekocht. de bokeh (onscherpe achtergrond) is wel mooier dan bij de 50mm 1.8.
                              De 85mm 1.8 is degelijker gebouwd en sneller in AF. maar moeilijker thuis te gebruiken in kleinere kamers.

                              Thuis gebruiken wij vooral de 50mm 1.8
                              in bijvoorbeeld een binnenspeeltuin of een grotere ruimte gebruiken wij vooral de 85mm 1.8 of een telelens uiteraard.

                              ik zou zeggen ofwel koop je enkel de 50mm 1.4 (330 euro)(als het vooral voor thuis is en je niet in een grote villa woont met grote ruimtes)
                              ofwel koop je de 50mm 1.8 (99 euro) en de 85 mm 1.8 erbij (350 euro) zoals ik
                              www.kdfotografie.be

                              Comment

                              Working...
                              X