Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon 300mm MF versus sigma 300mm HSM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon 300mm MF versus sigma 300mm HSM

    Ik gebruik sinds enige tijd een 25 jaar oud nikon 300mm ED-IF manual focus f2.8 objectief in combinatie met een converter tc14b en tc201. De kwaliteit van deze lens maakt dat er, ook in combinatie met de teleconverters, kwalitatief goed foto's te maken zijn. Enkel de autofocus ontbreekt natuurlijk. Het enige, financieel haalbare alternatief zou een sigma 300mm HSM f2.8 met 1,4 en 2x converter zijn.

    Is er iemand die deze combo gebruikt en mij kan laten weten of de kwaliteit van de foto's even goed is of beter dan mijn oude nikonnetje?

    Alvast bedankt.
    D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
    Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
    Flickr - JAlbum

  • #2
    Re: nikon 300mm MF versus sigma 300mm HSM

    Ikzelf gebruik de combo niet. Maar heb al wel meerdere malen gelezen dat het een parel van een lens is. De 1.4tc zal nog wel goed zijn, de 2.0tc gaat volgens mij mindere foto's opleveren.

    Comment


    • #3
      Re: nikon 300mm MF versus sigma 300mm HSM

      Ga naar Konijnenberg en test het uit zou ik zeggen.
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #4
        Re: nikon 300mm MF versus sigma 300mm HSM

        Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
        Ik gebruik sinds enige tijd een 25 jaar oud nikon 300mm ED-IF manual focus f2.8 objectief in combinatie met een converter tc14b en tc201. De kwaliteit van deze lens maakt dat er, ook in combinatie met de teleconverters, kwalitatief goed foto's te maken zijn. Enkel de autofocus ontbreekt natuurlijk. Het enige, financieel haalbare alternatief zou een sigma 300mm HSM f2.8 met 1,4 en 2x converter zijn.

        Is er iemand die deze combo gebruikt en mij kan laten weten of de kwaliteit van de foto's even goed is of beter dan mijn oude nikonnetje?

        Alvast bedankt.
        Dan ben blijkbaar zelf toch niet helemaal overtuigd door je eerdere post ? http://forum.belgiumdigital.com/f35/...ml#post2372503

        De Sigma 300/2.8 is een heel goed objectief, maar mist de haarscherpte van de vergelijkbare Nikon. Je kan proberen een tweedehands AFS 300mm f/2.8 mk.1 of mk.2 te vinden voor iets meer dan 2000 Euro.

        MVG,

        Comment


        • #5
          Re: nikon 300mm MF versus sigma 300mm HSM

          Iedereen alvast bedankt voor de reacties. Uittesten lijkt mij inderdaad een goede optie maar eens ik een lens in handen hebben laat ik mij wel eens te snel meeslepen en dat gevoel is jullie waarschijnlijk niet onbekend!
          Voor Frank: optisch gezien vind ik de nikon MF met de teleconverters nog altijd puike prenten opleveren. Ik moet wel toegeven dat ik de autofocus mis waardoor er toch iets minder "keepers" op de geheugenkaart blijven staan.



          Hierboven een voorbeeldje: genomen met de 2x teleconverter tc201, op monopod, EXIF 800 ASA, f5.6, 1/100s. Bronbestand is RAW, nabewerking in photoshop voor ruis, verscherping en contrast en 100% crop. Toch niet slecht voor een bejaarde lens.

          Kan ik van de sigma in combinatie met de teleconverters dergelijke resultaten verwachten?

          Grtjes, Eric
          D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
          Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
          Flickr - JAlbum

          Comment


          • #6
            Re: nikon 300mm MF versus sigma 300mm HSM

            je kan dan ook de sigma 120-300 f2.8 overwegen.

            Naar het schijnt even scherp als de 300mm f2.8 van sigma

            Ik moet het spijtig genoeg stellen met een nikon 300mm f4 hsm
            nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

            Comment

            Working...
            X