Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro foto deels onscherp

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macro foto deels onscherp

    Ik heb een macro foto genomen van een paddestoel.
    Fotocamera op macrostand, afstand van toestel tot paddestoel ongeveer 5 cm.
    Nu is de voorzijde, welke dus het dichst bij de lens zat haarscherp.
    Maar de rest wordt onscherper. De 'steel' van de paddestoel is al behoorlijk onscherp, terwijl deze maar 1 á 2 cm verder van de lens af is.
    Moet ik bij macro opnamen, waarin een geringe diepte zit, zoals een paddestoel, een hoge diafragmawaarde kiezen?
    Of moet ik ergens anders op letten?

    Peter
    www.dpix.nl event photography

  • #2
    je hebt verschillende mogelijkheden, ofwel gebruik je dus een hogere diafragmawaarde maar dan heb je minder licht, kan je nog je flits gebruiken; kan je heel veel dof bijgeven.
    Ofwel, je dof hangt ook af van je vergrotingsfactor, dus ga gewoon iets verder staan van de paddestoel, bv 15 cm ipv 5 cm, achteraf kan je nog een beetje croppen.
    Ikzelf ben voorstander van het flitsgebruik, maar ik weet niet hoe goed of slecht de interne flits van de sony is.
    visit my website : http://www.freewallpapersite.com

    Comment


    • #3
      Bij macro-opnames is de scherptediepte héél gering, dus je probleem is heel normaal. Probeer eens een search op macro of zo en je zal dit fenomeen wel enkele keren beschreven vinden!
      Een hoge diafragmawaarde geeft inderdaad meer scherptediepte, maar geeft ook een langere sluitertijd, wat dan weer problemen kan opleveren met bewegingsonscherpte (bvb bij wind, of bewegende insecten)

      Een mens moet keuzes maken...

      Comment


      • #4
        zoals hiervoor al beschreven heb je bij macro sowieso weinig scherptediepte. Macro met interne flits is haast niet mogelijk omdat de lens een deel van eht onderwerp beschaduwt. Een externe flits is meestal noodzakelijk en dan meestal nog met een aparte flitsarm en verbinding met de camera. Anders flits het licht over het onderwerp heen en dat helpt ook niets natuurlijk.

        Bij een paddestoel kan je gemakkleijk een statief gebruiken en dan een klein diafragma nemen zonder flits, maar dan met lange sluitertijden. Is meestal ook mooier.

        Wat fredricom ook aanhaalde wat verder af gaan staan en croppen is inderdaad een optie. Je moet dan wel de nadelen van het croppen erbij nemen
        Groetjes,
        Arvid


        Reis- en fotowebsite

        Comment

        Working...
        X