Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens?

    Hallo,

    Ik ben ook nieuw op dit forum.
    Ik heb hier al wat rond gelezen maar een echt antwoord heb ik niet direct gevonden.

    Ik ga me binnenkort een nikon D90 aanschaffen, maar ik weet niet goed welke lens/lenzen ik het beste neem. Het is mijn eerste toestel, maar wel gepassioneerd om te fotograferen.

    Ik zou vooral sport, portretten (kinderen), landschappen trekken.
    Welke lens zou ik het beste nemen voor de D90?

    Bedankt alvast!

    Martine

    [Mod]Deze post hoort eer thuis in het forumonderdeel "Objectieven". Daarom heb ik het ook verplaatst.[/Mod]
    Last edited by LesC; 13 september 2009, 12:13.

  • #2
    Re: Welke lens?

    Als je vermeld wat je er aan wil betalen stromen hier de tips vlug binnen.
    Het is zo dat er nogal wat prijsverschil zit de ene lens tegen de andere, je hebt goedkope en dure (die vaak duurder zijn dan een body) met daar tussen de lenzen van andere merken zoals Sigma en Tamron.
    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens?

      Als de D90 met een kitlens komt is de keuze vlug gemaakt, toch ? Werk - leer werken - met die kitlens ; na een paar maand (een jaar ?) zie je zélf wel wat je eventueel nog zou kunnen kopen.

      Het voordeel is dat je geen domme aankopen doet. En dat je je TOESTEL leert kennen zonder dat je voortdurend in de verleiding komt om objectieven te wisselen.

      'k Geloof dat ik 2 jaar met een kitlens "gewerkt" heb ; het éérste dat ik kocht was een goeie flits.

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens?

        Het had handig geweest als je het budget even had vermeld.
        Zelf gebruik ik geen Nikon maar ik veronderstel dat een standaard kit set een goede start moet zijn. En dan denk ik aan de Nikkor AF-S 18-55mm f/3.5-5.6 G DX VR + Nikkor AF-S 55-200mm f/4-5.6 IF ED VR.
        Er is natuurlijk beter maar echter ook veel duurder.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens?

          Voor landschappen en portretten/kinderen --> een 'standaardzoom' met f/2.8. Reden: het bereik is zeer bruikbaar voor landschappen. Je zult het bereik sowieso het meeste gebruiken als beginnende fotograaf. f/2.8 is nuttig i.v.m. portretten, aangezien je daarmee een redelijke achtergrondonscherpte kunt bereiken. Je opties zijn: Tamron 17-50/2.8 (aanrader!), Sigma 18-50/2.8 (geen ervaring mee), Tokina 16-50/2.8 (geen ervaring mee) en Nikon 17-55/2.8 (erg duur).

          Sport: hiervoor wil je een telelens met snelle focusmotor. Het liefst met f/2.8 diafragma. In principe zou ik een 70-200/2.8-lens willen aanraden. Je opties zijn dan Nikon 80-200 AF-S (alleen tweedehands, 'zeldzaam'), Nikon AF-S 70-200/2.8 VR (duur!), Sigma 70-200/2.8 HSM. Nadeel is dat deze lenzen groot (> 20 cm), zwaar (> 1 kg) en duur zijn. Een goed alternatief is misschien de Nikon AF-S 70-300/4.5-5.6 VR (helft van het gewicht en prijs).
          D90 | AF-S 12-24/4 | AF-S 18-70/3.5-4.5 | AF-S 35/1.8 | Sigma 30/1.4 | Sigma 50-150/2.8 II | Tamron 17-50/2.8 | SB-600

          Comment

          Working...
          X