Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

f4 vs f3.5

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • f4 vs f3.5

    Het is moeilijk... die keuze maken welke lenzen je nu zal kopen bij je aller eerste dslr. Qua toestel is de beslissing al gemaakt: het zal een canon 450d worden. Ook wil ik graag 2 lenzen. 1 groothoek en 1 om wat korter bij te raken.

    Nu ben ik echter op een groot dilemma gestoten. Ik heb de Canon EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS (A) en de Canon EF-S 17-85mm F/4-5.6 IS USM (B) op het oog. Lens A kost om en bij de 70 euro, lens B in de ene winkel 329 en in een andere 429. Hierbij heb ik enkele vragen.

    1. In mijn ogen is de USM en de 30mm extra die 250 euro extra helemaal niet waard. Of zie ik misschien een fundamenteel verschil over het hoofd tussen deze 2 lenzen?

    2. Maakt die 0.5 fwaarde een groot verschil uit? Volgens mij is een kleinere f waarde toch beter. En toch is die lens zoveel goedkoper... verwarrend...

    3. Nog een bijkomende vraag is de volgende. Door afbeeldingen op te zoeken van beide lenzen heb ik gezien dat lens A geen aparte focusring heeft en lens B wel. Hoe gaat dat dan in zen werk met een polarisatiefilter, want die moet je volgens mij toch draaien (of ben ik hier fout?). Draait het voorste stuk van lens B ook mee rond wanneer je aan die aparte focusring draait of blijft deze stil?
    Canon 500D / Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM / Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS / Canon Speedlite 430EX II / Velbon 640CX

  • #2
    Re: f4 vs f3.5

    Oorspronkelijk geplaatst door FinalFrag Bekijk bericht
    Het is moeilijk... die keuze maken welke lenzen je nu zal kopen bij je aller eerste dslr. Qua toestel is de beslissing al gemaakt: het zal een canon 450d worden. Ook wil ik graag 2 lenzen. 1 groothoek en 1 om wat korter bij te raken.

    Nu ben ik echter op een groot dilemma gestoten. Ik heb de Canon EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS (A) en de Canon EF-S 17-85mm F/4-5.6 IS USM (B) op het oog. Lens A kost om en bij de 70 euro, lens B in de ene winkel 329 en in een andere 429. Hierbij heb ik enkele vragen.

    1. In mijn ogen is de USM en de 30mm extra die 250 euro extra helemaal niet waard. Of zie ik misschien een fundamenteel verschil over het hoofd tussen deze 2 lenzen?

    2. Maakt die 0.5 fwaarde een groot verschil uit? Volgens mij is een kleinere f waarde toch beter. En toch is die lens zoveel goedkoper... verwarrend...

    3. Nog een bijkomende vraag is de volgende. Door afbeeldingen op te zoeken van beide lenzen heb ik gezien dat lens A geen aparte focusring heeft en lens B wel. Hoe gaat dat dan in zen werk met een polarisatiefilter, want die moet je volgens mij toch draaien (of ben ik hier fout?). Draait het voorste stuk van lens B ook mee rond wanneer je aan die aparte focusring draait of blijft deze stil?

    1: moet ke zelf uitmaken, wil je wat meer zoom, of kom je toe met een bereik van 18-55 (toch wel een standaard zoom)
    2: 0.5 F waarde is te verwaarlozen.
    3:18-55 heeft wel een aparte focusring, voraan de lens, maar die draait mee met het focussen, en aangezein je polarisatiefilter daar op zou komen, draait die ok mee bij het focussen.

    De 18-55 IS is niet te kloppen voor zijn geld, is een "no brainer"

    Comment


    • #3
      Re: f4 vs f3.5

      Ik wil dat extra stukje zoom wel... maar die 250 euro helpt mij al aan meer dan een halve telelens

      Is die 0.5 fwaarde ook te verwaarlozen bij bv close-ups met wazige achtergrond?

      Het enige echte nadeel dat ik dan zie aan de 18-55 is dat die voorste ring meedraait (voor ism de polarisatiefilter. Kan iemand mij vertellen hoe moeilijk die filter draait? moet je bv eerst een thumbscrew losdraaien of zit deze er gewoon los op?
      Canon 500D / Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM / Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS / Canon Speedlite 430EX II / Velbon 640CX

      Comment


      • #4
        Re: f4 vs f3.5

        dat beetje extra zoom kan zeker fijn zijn, maar hoeft niet doorslaggevend te zijn. En het prijsverschil, in hoeverre dat meeweegt is aan jou. Voor het prijsverschil kun je heel wat leuke andere dingen kopen (voor je camera bv; een 50mm lens, extra batterij, geheugen, noem maar op).
        Ik zou denk ik gaan voor de 18-55, toestel eens goed uitproberen, en als je later denkt dat je dat beetje zoom extra mist, dan kun je m alsnog aanschaffen.

        Comment


        • #5
          Re: f4 vs f3.5

          Oorspronkelijk geplaatst door FinalFrag Bekijk bericht
          Ik wil dat extra stukje zoom wel... maar die 250 euro helpt mij al aan meer dan een halve telelens

          I
          Als je tele wil is 85 i.p.v. 55mm natuurlijk bitter weinig , het is niet meer dan een randje eraf croppen.....
          Voor 250€ is er ook een echte telezoom te koop , de inmiddels befaamde EF s 55-250 , daar heb je echt wat aan.....

          Comment


          • #6
            Re: f4 vs f3.5

            Ik ga me de 18-55 IS aanschaffen. Een vriend vertelde me net nog dat USM helemaal niets bijdraagt aan de lens qua scherpte of qualiteit. Het enige dat het doet is de auto-focus stiller maken. Ik vertel het er maar bij voor andere beginners die deze topic misschien lezen.

            De 30mm extra zoom vind ik een pluspunt, maar zeker niet voor dat prijsverschil. Ik koop me toch sowieso nog een 55+ lens aan dus op zich maakt het weinig verschil. Met dat geld koop ik inderdaad nog wat leuke extra's zoals een polarisatie filter en een draagtas...

            Bedankt voor de hulp!
            Canon 500D / Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM / Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS / Canon Speedlite 430EX II / Velbon 640CX

            Comment


            • #7
              Re: f4 vs f3.5

              Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
              Als je tele wil is 85 i.p.v. 55mm natuurlijk bitter weinig , het is niet meer dan een randje eraf croppen.....
              Voor 250€ is er ook een echte telezoom te koop , de inmiddels befaamde EF s 55-250 , daar heb je echt wat aan.....
              Die lens had ik inderdaad ook al op oog... Alleen twijfel ik nog tussen de 55-250 en de 70-300... Nog een avondje speuren dus :P
              Canon 500D / Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM / Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS / Canon Speedlite 430EX II / Velbon 640CX

              Comment


              • #8
                Re: f4 vs f3.5

                Schenk die 250 euro maar aan de 50-250 Is .
                Heb je ineens een heel stukje meer zoom erbij :-)


                oops ..was net wat te traag ;-)

                Comment


                • #9
                  Re: f4 vs f3.5

                  Oorspronkelijk geplaatst door FinalFrag Bekijk bericht
                  Die lens had ik inderdaad ook al op oog... Alleen twijfel ik nog tussen de 55-250 en de 70-300... Nog een avondje speuren dus :P
                  Niet twijfelen: gaan voor de 55-250.
                  Prijs kwaliteit zeer goede lens
                  Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                  Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                  Comment

                  Working...
                  X