Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tele(zoom)objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tele(zoom)objectief

    hey iedereen,
    ik ben terug van 't zeetje, uitgebreid body's getest op "goed gevoel"
    (ook nikon nog eens vastgehad ) maar besluit staat vast :
    eerstdaags naar de winkel om een canon 50D !!!
    en uit een vorig forum-onderwerp had ik al de goeie raad
    gekregen om een EF-S 17-55mm F2.8 erbij te nemen, ook
    dat zal een feit worden. (als de prijs nu nog eens wat wilde zakken hé)
    nu nog een klein vraagstuk : de tele ...'k heb enkele in gedachten
    een Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM (geen IS )
    of neem ik beter dan de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM (wel IS)
    hm hm de Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM (wel een pak duurder) kan ook maar dan moet ik nog wat wachten,
    en mijn spaarvarken nog wat laten aanzwellen
    welke zouden jullie zeker willen hebben ism de canon 50D
    dank op voorhand voor de info
    mvg dirk.
    het leven is als fotograferen, gebruik de negatieven om het positieve te ontwikkelen...

  • #2
    Re: tele(zoom)objectief

    Persoonlijk koop ik nooit een objectief meer zonder IS als er ook een versie met IS verkrijgbaar is ook al kost me dat 4 of 500,- extra. Zeker niet met telelenzen....

    De 70-200 f4 IS is (waarschijnlijk) optisch de beste zoomlens die Canon ooit heeft gebouwd. Bovendien heeft dit objectief een zeer hoogwaardige bouwkwaliteit, supersnelle AF en is lekker licht (760 gram) Kortom, mijn advies is, spaar door voor dit objectief. Je zult je niet beklagen.
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: tele(zoom)objectief

      in hoeverre is die 70-200 F4 te gebruiken voor macrofotografie?
      Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
      - Isaac Asimov-

      Comment


      • #4
        Re: tele(zoom)objectief

        Kijk als je de EF-S 17-55mm F2.8 en 50D koop, zal ik je spaarvarken even laten aangroeien en een EF 70-200mm f/4.0 L IS USM. kopen. Deze lens is misschien wel de beste die er te koop is. Mocht je de EF 70-300mm kopen zal je deze later inruilen voor de 70-200mm denk ik. Misschien eerst een mooie gebruikte kopen, blijft z'n geld wel redelijk waard hoor!

        Suc6 met je keuze!

        Comment


        • #5
          Re: tele(zoom)objectief

          Oorspronkelijk geplaatst door Oretet Bekijk bericht
          Kijk als je de EF-S 17-55mm F2.8 en 50D koop, zal ik je spaarvarken even laten aangroeien en een EF 70-200mm f/4.0 L IS USM. kopen. Deze lens is misschien wel de beste die er te koop is. Mocht je de EF 70-300mm kopen zal je deze later inruilen voor de 70-200mm denk ik. Misschien eerst een mooie gebruikte kopen, blijft z'n geld wel redelijk waard hoor!

          Suc6 met je keuze!
          @ oretet : idd k heb hier al regelmatig op "aangeboden" gelezen dat een 70-300 verkocht wordt en dat er een 70-200 in de plaats komt, je zal zeker gelijk hebben wat dat betreft.
          thnx
          het leven is als fotograferen, gebruik de negatieven om het positieve te ontwikkelen...

          Comment


          • #6
            Re: tele(zoom)objectief

            Oorspronkelijk geplaatst door pquito Bekijk bericht
            in hoeverre is die 70-200 F4 te gebruiken voor macrofotografie?
            ik denk dat een senior member hier beter kan op antwoorden dan ikzelf. maar ik dacht dat macro begon op 55 (de 55-250 staat toch bij de macro-objectieven...)
            het leven is als fotograferen, gebruik de negatieven om het positieve te ontwikkelen...

            Comment


            • #7
              Re: tele(zoom)objectief

              Een echte macrolens heeft een vergrotingsfactor van 1:1 of groter. Dit houdt in dat je een onderwerp op ware grootte kunt projecteren op de sensor. (Met een sensorgrootte van 22.2 x 14,8mm zou je dus een een onderwerp van 22,2 x 14,8mm dus volledig beeldvullend kunnen vastleggen)

              Goed.... de maximale vergrotingsfactor van de 70-200 f4 (IS) is 0,21 (is dus grofweg 1:5). Met andere woorden, een onderwerp van 10mm (zeg, een vlieg of mug) kan op z'n grootst 2,1mm groot worden geprojecteerd op je sensor.... Je zult je onderwerp dus lang niet zo groot op kunnen blazen als met een macrolens.... Hiermee kun je dus stellen dat een 70-200 niet geschikt is voor macrofotografie. Een close-up van een grote vlinder, libelle of bloem zal nog wel lukken (eventueel met een beetje crop-werk) maar voor een klein mugje/ lieveheersbeestje o.i.d. heb je toch wel een echte macrolens nodig.

              Je kunt overigens de maximale vergroting van een 70-200 nog wel wat vergroten door middel van een extender of tussenringen. Met een Canon EF25 tussenring bijv. kun je de maximale vergroting vergroten naar 0,39... wel al een stuk meer close-up... maar nog lang geen échte macro dus.....
              www.indetailfotografie.nl

              Comment


              • #8
                Re: tele(zoom)objectief

                Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                Je kunt overigens de maximale vergroting van een 70-200 nog wel wat vergroten door middel van een extender of tussenringen. Met een Canon EF25 tussenring bijv. kun je de maximale vergroting vergroten naar 0,39... wel al een stuk meer close-up... maar nog lang geen échte macro dus.....
                En dan verlies je toch ook kwaliteit ?

                Nu, wat ik zou doen in uw geval:
                De 50D (zalig toestel )
                de 17-55 (ben niet zo weg van die brandpuntsafstanden, maar is wel een degelijke lens hoor!)
                en als je dan macro wil: 105 mm van sigma ofzo..

                Ik weet niet wat je precies met de tele wil doen, maar misschien kan je ene extender kopen (X2 = 200 mm) en dan heb je nog een sterke tele.
                100mm is trouwens nog goed te doen voor portretten!
                No rules. Great shots.
                -
                Online

                Comment


                • #9
                  Re: tele(zoom)objectief

                  Ik heb de 50D met 17-55 2.8 en de 70-200 2.8 IS en ik wil deze niet meer missen.
                  Ik kan deze alleen maar aanbevelen , en zou dus mijn varkentje dus maar vet mesten
                  Groeten ,
                  VDS Digit@l
                  Groeten , VDSDigit@l

                  Comment


                  • #10
                    Re: tele(zoom)objectief

                    thnx allemaal,
                    we hebben weer wat meer in onze marge
                    als ik onthoud wat ik hier allemaal aan info
                    te verwerken krijg moet ik alleen nog leren
                    om prachtige foto's te nemen
                    dat zal wat anders zijn
                    het leven is als fotograferen, gebruik de negatieven om het positieve te ontwikkelen...

                    Comment


                    • #11
                      Re: tele(zoom)objectief

                      Oorspronkelijk geplaatst door GlennVerbraeken Bekijk bericht
                      En dan verlies je toch ook kwaliteit ?
                      Met een 1,4x extender verlies je inderdaad enige kwaliteit, een 2x extender is eigenlijk in vrijwel alle gevallen zelfs af te raden.... Tussenringen kosten geen kwaliteit, alleen wat licht.... Met extenders verlies je overigens ook licht.... een 1,4x kost je 1 stop en een 2x kost je zelfs 2 stops....
                      www.indetailfotografie.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: tele(zoom)objectief

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rohnnyeos400D Bekijk bericht
                        Ik heb de 50D met 17-55 2.8 en de 70-200 2.8 IS en ik wil deze niet meer missen.
                        Ik kan deze alleen maar aanbevelen , en zou dus mijn varkentje dus maar vet mesten
                        Groeten ,
                        VDS Digit@l
                        dat is een gouden paar objectieven (ook niet mis geld)
                        't is altijd een beetje kiezen natuurlijk...

                        maar, ik heb mijn varken op de hoogte gebracht !!
                        't mag zich laten gaan - eten zoveel het wil

                        thnx voor de info
                        het leven is als fotograferen, gebruik de negatieven om het positieve te ontwikkelen...

                        Comment


                        • #13
                          Re: tele(zoom)objectief

                          Oorspronkelijk geplaatst door dekadé Bekijk bericht
                          dat is een gouden paar objectieven (ook niet mis geld)
                          't is altijd een beetje kiezen natuurlijk...

                          maar, ik heb mijn varken op de hoogte gebracht !!
                          't mag zich laten gaan - eten zoveel het wil

                          thnx voor de info
                          Je bent altijd welkom om eens te komen testen , moest je in de buurt van St-Truiden zijn , maar niet noodzakelijk
                          We zijn er toch om elkaar te helpen
                          Groeten , VDSDigit@l

                          Comment


                          • #14
                            Re: tele(zoom)objectief

                            Oorspronkelijk geplaatst door Rohnnyeos400D Bekijk bericht
                            Je bent altijd welkom om eens te komen testen , moest je in de buurt van St-Truiden zijn , maar niet noodzakelijk
                            We zijn er toch om elkaar te helpen
                            sint-truiden ligt wel een eindje van ons (hamme in oost.vl.)
                            maar als ik in de buurt ben, laat ik het je zeker weten op voorhand.
                            veel dank voor dit fijne gebaar.
                            'k ga (90% zeker) naar Schelle (BD live) op 27/09
                            daar zal ook wel wat te zien zijn vermoed ik.

                            mvg dirk.
                            het leven is als fotograferen, gebruik de negatieven om het positieve te ontwikkelen...

                            Comment


                            • #15
                              Re: tele(zoom)objectief

                              Vergelijk anders eens de verschillende objectieven op http://www.photozone.de/canon-eos. Dan zal ook weer een stuk wijzer worden, alvorens (te?)veel geld uit te geven.

                              Groeten
                              Flickr

                              Comment

                              Working...
                              X